Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra J “stotterd” tijdens acceleratie.
- Dit onderwerp bevat 15 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 19 januari 2024om 11:30 door astrid_fahrer.
-
AuteurBerichten
-
23 oktober 2023 om 14:10 #18547978
Hallo allemaal, ik zal mezelf eerst even voorstellen. Ik ben Emiel en ik ben sinds een aantal weken eigenaar van een Opel Astra J 1.4T uit 2010.
Sinds kort merk ik dat de Astra bij zware belasting (veel gas bij lage toeren of vol gas bij hoge toeren) stottert. Het lijkt erop alsof de auto kortstondig vermogen verliest en zichzelf daarna weer herpakt.
De auto heeft de “horror code” P0171 gegeven, echter is die niet meer actueel en verschijnt ook niet meer terug. Er zijn verder geen codes of motorstoringen zichtbaar.
Bij de garage hebben ze reeds de dampkeringklep vervangen. Zelf heb ik de turbo al gereinigd met 2 busjes Wynn’s turbo cleaner en 4 tankbeurten Wynn’s additieven toegevoegd om de gehele motor te reinigen. Daarnaast heb ik de auto voorzien van nieuwe bougies en bobine. Alles bij elkaar lijkt het elke keer een beetje te helpen, maar het stotteren blijft aanwezig.
Iemand ideeën? De auto heeft ongeveer 110.000 km gereden, veel korte afstanden bij de vorige eigenaar. Verder is de auto echt in topstaat.
Gr. Emiel
23 oktober 2023 om 17:28 #18547982Om te beginnen: Opel houdt niet echt van imitatiebobine’s, welk merk/type heb je gebruikt ?
Tevens onder de 2000 toeren deze motor niet zwaar belasten ivm LSPI (staat internet vol over). Wat bedoel je met veel toeren ? Klepveren zijn origineel zwak/slap en kunnen na een aantal jaren soms al rond de 5500 toeren zwevende kleppen geven, waarbij de auto ook gaat inhouden / soort van raar stotteren, waarbij dan tijdelijk een geel storingslampje gaat branden, maar de auto geen storingscode opslaat.Gr,
The Duke23 oktober 2023 om 17:55 #18547983Hoi Duke,
Bedankt voor je reactie! Het “stotteren” is het meest waarneembaar in de 2e en 3e versnelling, tussen de 2000 en 3000 toeren. Echter merk ik het ook in de 2e versnelling boven de 4000 toeren als ik hem doortrek. Het voelt alsof de turbo kortstondig stopt met werken en daarna weer aan de gang gaat, waardoor je dan weer een duw in je rug krijgt.
De problemen deden zich al voor voordat ik de bobine vervangen heb, maar ik heb er een bobine van Ridex op gemonteerd.
Er branden in zijn geheel geen motorstoringslampjes en er worden ook geen storingen gelezen. Ik weet niet wat het kan zijn, mogelijk toch een lekkage in het inlaattraject?
Gr.
24 oktober 2023 om 11:18 #18547989Ik vermoed dat je bedoeld dat de EVAP klep al is vervangen, dat had het goed kunnen zijn, maar zal dan nu ok zijn wellicht.
Kleine vacuumlekkage zal het denk ik niet zijn, want dat zou je dan ook vooral stationair moeten merken en niet wanneer je boven de 4000 toeren met veel gas rijdt normaal gezien.
Moeilijk kort uit te leggen, maar je kan de volgende 2 dingen checken:1. Membraam kleppendeksel
Wil vaak kapot gaan, is kwestie van afdekkap boven je bobine eraf halen en dan kijken naar het gaatje boven de ronde afdekking van het membraam of daar geen lucht door lekt (zie video https://www.youtube.com/watch?v=4GfW_2owimI)
Als die kapot is, is eigenlijk enige goede manier om het op te lossen het kleppendeksel vervangen. Vaak gaat deze kapot, door punt 2.2. Terugslagklepje in inlaatspruitstuk
Zie ook weer de video, als je die slang bovenop je inlaat loshaalt en er met een lampje in schijnt, moet je dat oranje of soms groene puntje kunnen zien, zo niet dan is het terugslagklepje eruit gezogen en dat veroorzaakt na enige tijd het probleem bij punt 1.
Oplossing is vervanging van inlaatspruitstuk. Ikzelf heb het via een andere manier opgelost, maar dan moet je een beetje creatief zijn, dat was omgeveer op deze manier https://www.youtube.com/watch?v=5BwHnIjllMQ3. PCV slang naar de turbo
Zie ook weer de eerste video, daar geven ze ook aan hoe je die kan testen.Deze punten checken zou een goed beginpunt zijn, het PCV systeem heeft standaard zwakke punten helaas.
Gr,
The Duke24 oktober 2023 om 11:26 #18547990Het kan ook scheuren van je turbo behuizing zijn of lekkage rondom je actuator arm.
Zie https://www.cruzetalk.com/threads/warning-turbo-cracking.196066/Daar zie je ook het symthoom “The pivot pin is probably what wears out and ultimately requires replacement. The 1.4T is constantly fluttering on/off boost as it tries to fight off knock.” wat ook wel klinkt als wat jij beschrijft als “…Het voelt alsof de turbo kortstondig stopt met werken en daarna weer aan de gang gaat, waardoor je dan weer een duw in je rug krijgt…”
Alle problemen zijn niet echt leuk om op te lossen, als je hem nog maar een paar weken hebt, hoop ik dat je nog garantie hebt en zou ik dit het probleem van de garage maken om op te lossen.
Gr,
The Duke24 oktober 2023 om 21:11 #18547997Bedankt. Inderdaad de EVAP klep is al vervangen. Het membraam op de kleppendeksel lijkt nog prima te werken, geen geluid of zuiging van lucht.
Ik ga de andere zaken ook nog even uitlopen. De turbo en actuator arm gaan mijn kennis te boven, dat zal dan vast een dure grap worden…
Garantie helaas niet met de auto gekregen, het zal wel ergens vandaan komen denk ik… dikke pech
4 november 2023 om 14:14 #18548297Hoi Duke,
Vandaag heb ik de PCV slang losgehaald. Als ik het inlaatspruitstuk inkijk zie ik hetvolgende:
Volgens mij is dat het terugslagklepje, maar door de vervuiling kan ik het niet goed zien.
Ik heb de PCV slang gecheckt en ik kan er doorheen blazen, maar geen lucht terug zuigen, dus die is in orde.
Het kleppendeksel membraam maakt geen geluid en ik voel ook geen valse lucht via het ventiel lopen. Eigenlijk lijkt het gehele PCV traject dus in orde.
Dan blijft zeker alleen de turbo nog over?
Groetjes Emiel
4 november 2023 om 14:58 #18548299ik kan ook niet zien of dat het terugslagklepje is, maar het lijkt wel en dan dus 0k.
Gezien hoeveel vervuiling ik daar zie, lijkt me veel, denk ik sowieso dat je turbo redelijk gaar is, maar ik weet het ook niet zeker..Gr,
The Duke4 november 2023 om 15:00 #18548300Thanks voor je reactie! Ontstaat er meer vervuiling sla de turbo defect raakt?
Gr.
5 november 2023 om 12:05 #18548313Klepje even schoongemaakt. Het is inderdaad het terugslagklepje
De zoektocht duurt voort…
6 november 2023 om 10:53 #18548328Mooi dat “het klepje” er nog in zit.
Ja, als een turbo olie gaat lekken langs zijn asje, komt er ook olie in de inlaat terecht. Als je de grote slang net voor de gasklep loshaalt kan je kijken hoe het er daar uit ziet. Je hebt vaak/altijd wel een klein beetje olie daar, maar het moet “niet te gek zijn”, moeilijk dat precies te omschrijven.Als “lage kosten probeersel”, zou je misschien nog 1 ander ding kunnen proberen.
Als je injectoren vervuild zijn, kan je ook nog wel eens gekke effecten krijgen. Zelf rijd ik alleen op Shell V-Power (geen bio-ethanol daarin) en voorkomt dat soort problemen en houdt daarnaast de motor binnen ook mooi schoon. Voor de zekerheid voeg ik 1x per jaar een fuelsystemcleaner toe. Mijn ervaring is dat eigenlijk alleen Forté Fuel System Cleaner Advanced goed werkt. Toevoegen op een bijna lege tank bij het pompstation en direct de tank vullen daarna zodat het lekker mengt. Dat maakt alles (brandstofsysteem, maar ook inlaatkleppen en zuigerveren) goed schoon, is niet duur en misschien helpt het bij je problemen en anders is het sowieso een goed onderhoudsidee als je het mij vraagt.Gr,
The Duke13 november 2023 om 18:54 #18548461Vandaag tijdens een draaiende motor mijn oliepijlstok er even uitgetrokken.
Ik hoor dan dat er toch een onderdruk is als ik de pijlstok uit het blok trek en dan een hissend geluid vanaf de kleppendeksel komen. Zou het dan toch een defect membraam kunnen zijn?
Groeten Emiel
16 november 2023 om 09:48 #18548483Onderdruk als je je peilstok eruit trekt is goed / normaal.
Fluitend geluid bij je membraam (dat ronde ding bovenop je kleppendeksel) niet. Er zit een gaatje in en daar moet geen geluid uit komen of als je je vinger op dat gaatje houdt, moet het daar geen lucht naar binnen zuigen. Als dat wel het geval is, is je membraam in het kleppendeksel / onder dat ronde ding kapot.Gr,
The Duke18 januari 2024 om 10:41 #18549513Toch nog even een update!
Uiteindelijk is het volgende aan de asta vervangen: Kleppendeksel met pakking, PCV-slang, EVAP/damkerings-klep, bougies en de bobine.
Naast dat alles heb ik de motor een aantal keer behandeld met Forte fuel system cleaner en de auto laten tunen van 120 naar 160 pk.
Het probleem is uiteindelijk echt verholpen na het vervangen van de kleppendeksel en de PCV-slang. Nu rijdt de auto weer als een zonnetje.
Bedankt voor de hulp!
18 januari 2024 om 19:05 #18549524Mooi ! Goed om te horen, leuk dat je het nog even laat weten en geniet ervan ;)
Gr,
The Duke19 januari 2024 om 11:30 #18549529Cool om te lezen dat je nu eindelijk echt van het probleem af bent en je het ook even terug koppelt waar het voornamelijk aan lag.
Nu weer mooi verder tuffen met de J! -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.