Astra J “stotterd” tijdens acceleratie.

Forumindex Forums Modellen Astra Astra J “stotterd” tijdens acceleratie.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #18547978
    Emiel de Porto
    Deelnemer
      Lid sinds:
      22 October 2023

      Hallo allemaal, ik zal mezelf eerst even voorstellen. Ik ben Emiel en ik ben sinds een aantal weken eigenaar van een Opel Astra J 1.4T uit 2010.

      Sinds kort merk ik dat de Astra bij zware belasting (veel gas bij lage toeren of vol gas bij hoge toeren) stottert. Het lijkt erop alsof de auto kortstondig vermogen verliest en zichzelf daarna weer herpakt.

      De auto heeft de “horror code” P0171 gegeven, echter is die niet meer actueel en verschijnt ook niet meer terug. Er zijn verder geen codes of motorstoringen zichtbaar.

      Bij de garage hebben ze reeds de dampkeringklep vervangen. Zelf heb ik de turbo al gereinigd met 2 busjes Wynn’s turbo cleaner en 4 tankbeurten Wynn’s additieven toegevoegd om de gehele motor te reinigen. Daarnaast heb ik de auto voorzien van nieuwe bougies en bobine. Alles bij elkaar lijkt het elke keer een beetje te helpen, maar het stotteren blijft aanwezig.

      Iemand ideeën? De auto heeft ongeveer 110.000 km gereden, veel korte afstanden bij de vorige eigenaar. Verder is de auto echt in topstaat.

      Gr. Emiel

      #18547982
      the-duke
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 August 2007

        Om te beginnen: Opel houdt niet echt van imitatiebobine’s, welk merk/type heb je gebruikt ?
        Tevens onder de 2000 toeren deze motor niet zwaar belasten ivm LSPI (staat internet vol over). Wat bedoel je met veel toeren ? Klepveren zijn origineel zwak/slap en kunnen na een aantal jaren soms al rond de 5500 toeren zwevende kleppen geven, waarbij de auto ook gaat inhouden / soort van raar stotteren, waarbij dan tijdelijk een geel storingslampje gaat branden, maar de auto geen storingscode opslaat.

        Gr,
        The Duke

        #18547983
        Emiel de Porto
        Deelnemer
          Lid sinds:
          22 October 2023

          Hoi Duke,

          Bedankt voor je reactie! Het “stotteren” is het meest waarneembaar in de 2e en 3e versnelling, tussen de 2000 en 3000 toeren. Echter merk ik het ook in de 2e versnelling boven de 4000 toeren als ik hem doortrek. Het voelt alsof de turbo kortstondig stopt met werken en daarna weer aan de gang gaat, waardoor je dan weer een duw in je rug krijgt.

          De problemen deden zich al voor voordat ik de bobine vervangen heb, maar ik heb er een bobine van Ridex op gemonteerd.

          Er branden in zijn geheel geen motorstoringslampjes en er worden ook geen storingen gelezen. Ik weet niet wat het kan zijn, mogelijk toch een lekkage in het inlaattraject?

          Gr.

          #18547989
          the-duke
          Deelnemer
            Lid sinds:
            10 August 2007

            Ik vermoed dat je bedoeld dat de EVAP klep al is vervangen, dat had het goed kunnen zijn, maar zal dan nu ok zijn wellicht.
            Kleine vacuumlekkage zal het denk ik niet zijn, want dat zou je dan ook vooral stationair moeten merken en niet wanneer je boven de 4000 toeren met veel gas rijdt normaal gezien.
            Moeilijk kort uit te leggen, maar je kan de volgende 2 dingen checken:

            1. Membraam kleppendeksel
            Wil vaak kapot gaan, is kwestie van afdekkap boven je bobine eraf halen en dan kijken naar het gaatje boven de ronde afdekking van het membraam of daar geen lucht door lekt (zie video https://www.youtube.com/watch?v=4GfW_2owimI)
            Als die kapot is, is eigenlijk enige goede manier om het op te lossen het kleppendeksel vervangen. Vaak gaat deze kapot, door punt 2.

            2. Terugslagklepje in inlaatspruitstuk
            Zie ook weer de video, als je die slang bovenop je inlaat loshaalt en er met een lampje in schijnt, moet je dat oranje of soms groene puntje kunnen zien, zo niet dan is het terugslagklepje eruit gezogen en dat veroorzaakt na enige tijd het probleem bij punt 1.
            Oplossing is vervanging van inlaatspruitstuk. Ikzelf heb het via een andere manier opgelost, maar dan moet je een beetje creatief zijn, dat was omgeveer op deze manier https://www.youtube.com/watch?v=5BwHnIjllMQ

            3. PCV slang naar de turbo
            Zie ook weer de eerste video, daar geven ze ook aan hoe je die kan testen.

            Deze punten checken zou een goed beginpunt zijn, het PCV systeem heeft standaard zwakke punten helaas.

            Gr,
            The Duke

             

            #18547990
            the-duke
            Deelnemer
              Lid sinds:
              10 August 2007

              Het kan ook scheuren van je turbo behuizing zijn of lekkage rondom je actuator arm.
              Zie https://www.cruzetalk.com/threads/warning-turbo-cracking.196066/

              Daar zie je ook het symthoom “The pivot pin is probably what wears out and ultimately requires replacement. The 1.4T is constantly fluttering on/off boost as it tries to fight off knock.”  wat ook wel klinkt als wat jij beschrijft als “…Het voelt alsof de turbo kortstondig stopt met werken en daarna weer aan de gang gaat, waardoor je dan weer een duw in je rug krijgt…”

              Alle problemen zijn niet echt leuk om op te lossen, als je hem nog maar een paar weken hebt, hoop ik dat je nog garantie hebt en zou ik dit het probleem van de garage maken om op te lossen.

              Gr,
              The Duke

              #18547997
              Emiel de Porto
              Deelnemer
                Lid sinds:
                22 October 2023

                Bedankt. Inderdaad de EVAP klep is al vervangen. Het membraam op de kleppendeksel lijkt nog prima te werken, geen geluid of zuiging van lucht.

                 

                Ik ga de andere zaken ook nog even uitlopen. De turbo en actuator arm gaan mijn kennis te boven, dat zal dan vast een dure grap worden…

                Garantie helaas niet met de auto gekregen, het zal wel ergens vandaan komen denk ik… dikke pech

                #18548297
                Emiel de Porto
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  22 October 2023

                  Hoi Duke,

                  Vandaag heb ik de PCV slang losgehaald. Als ik het inlaatspruitstuk inkijk zie ik hetvolgende:

                  Screenshot_20231104_140735_Video Player

                  Volgens mij is dat het terugslagklepje, maar door de vervuiling kan ik het niet goed zien.

                  Ik heb de PCV slang gecheckt en ik kan er doorheen blazen, maar geen lucht terug zuigen, dus die is in orde.

                  Het kleppendeksel membraam maakt geen geluid en ik voel ook geen valse lucht via het ventiel lopen. Eigenlijk lijkt het gehele PCV traject dus in orde.

                  Dan blijft zeker alleen de turbo nog over?

                  Groetjes Emiel

                  #18548299
                  the-duke
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    10 August 2007

                    ik kan ook niet zien of dat het terugslagklepje is, maar het lijkt wel en dan dus 0k.
                    Gezien hoeveel vervuiling ik daar zie, lijkt me veel, denk ik sowieso dat je turbo redelijk gaar is, maar ik weet het ook niet zeker..

                    Gr,
                    The Duke

                    #18548300
                    Emiel de Porto
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      22 October 2023

                      Thanks voor je reactie! Ontstaat er meer vervuiling sla de turbo defect raakt?

                       

                      Gr.

                      #18548313
                      Emiel de Porto
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        22 October 2023

                        Klepje even schoongemaakt. Het is inderdaad het terugslagklepje

                        20231105_120338

                        De zoektocht duurt voort…

                        #18548328
                        the-duke
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          10 August 2007

                          Mooi dat “het klepje” er nog in zit.
                          Ja, als een turbo olie gaat lekken langs zijn asje, komt er ook olie in de inlaat terecht. Als je de grote slang net voor de gasklep loshaalt kan je kijken hoe het er daar uit ziet. Je hebt vaak/altijd wel een klein beetje olie daar, maar het moet “niet te gek zijn”, moeilijk dat precies te omschrijven.

                          Als “lage kosten probeersel”, zou je misschien nog 1 ander ding kunnen proberen.
                          Als je injectoren vervuild zijn, kan je ook nog wel eens gekke effecten krijgen. Zelf rijd ik alleen op Shell V-Power (geen bio-ethanol daarin) en voorkomt dat soort problemen en houdt daarnaast de motor binnen ook mooi schoon. Voor de zekerheid voeg ik 1x per jaar een fuelsystemcleaner toe. Mijn ervaring is dat eigenlijk alleen Forté Fuel System Cleaner Advanced goed werkt. Toevoegen op een bijna lege tank bij het pompstation en direct de tank vullen daarna zodat het lekker mengt. Dat maakt alles (brandstofsysteem, maar ook inlaatkleppen en zuigerveren) goed schoon, is niet duur en misschien helpt het bij je problemen en anders is het sowieso een goed onderhoudsidee als je het mij vraagt.

                          Gr,
                          The Duke

                          #18548461
                          Emiel de Porto
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            22 October 2023

                            Vandaag tijdens een draaiende motor mijn oliepijlstok er even uitgetrokken.

                            Ik hoor dan dat er toch een onderdruk is als ik de pijlstok uit het blok trek en dan een hissend geluid vanaf de kleppendeksel komen. Zou het dan toch een defect membraam kunnen zijn?

                            Groeten Emiel

                            #18548483
                            the-duke
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              10 August 2007

                              Onderdruk als je je peilstok eruit trekt is goed / normaal.
                              Fluitend geluid bij je membraam (dat ronde ding bovenop je kleppendeksel) niet. Er zit een gaatje in en daar moet geen geluid uit komen of als je je vinger op dat gaatje houdt, moet het daar geen lucht naar binnen zuigen. Als dat wel het geval is, is je membraam in het kleppendeksel / onder dat ronde ding kapot.

                              Gr,
                              The Duke

                              #18549513
                              Emiel de Porto
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                22 October 2023

                                Toch nog even een update!

                                Uiteindelijk is het volgende aan de asta vervangen: Kleppendeksel met pakking, PCV-slang, EVAP/damkerings-klep, bougies en de bobine.

                                Naast dat alles heb ik de motor een aantal keer behandeld met Forte fuel system cleaner en de auto laten tunen van 120 naar 160 pk.

                                Het probleem is uiteindelijk echt verholpen na het vervangen van de kleppendeksel en de PCV-slang. Nu rijdt de auto weer als een zonnetje.

                                Bedankt voor de hulp!

                                #18549524
                                the-duke
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  10 August 2007

                                  Mooi !  Goed om te horen, leuk dat je het nog even laat weten en geniet ervan ;)

                                  Gr,
                                  The Duke

                                  #18549529
                                  astrid_fahrer
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    26 March 2010

                                    Cool om te lezen dat je nu eindelijk echt van het probleem af bent en je het ook even terug koppelt waar het voornamelijk aan lag.
                                    Nu weer mooi verder tuffen met de J!

                                  16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.