Astra H diesel 1.3 distributie riem vraag

Forumindex Forums Modellen Astra Astra H diesel 1.3 distributie riem vraag

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #18360284
    Ben86
    Deelnemer
      Lid sinds:
      12 September 2018

      Hi allen,

      Ik heb de mogelijkheid om voor een mooi prijsje een Astra H 1.3 cdti diesel hatchback over te kunnen nemen van een bekende. De auto stamt uit 6-6-2007 met 215.000 km op de teller. Zaterdag ga ik nog een proefrit maken en de auto nogmaals goed bekijken na een eerder vluchtig rondje. Qua onderhoud is er volgens mij voldoende aandacht aan besteed, maar 1 ding staat nog open, namelijk de distributie ketting. Daar blijkt nog niets aan te zijn vervangen, en bij navraag bleek de garage waar deze in onderhoud was aan te geven dat er geen vervangingstermijn voor stond en deze is dus ook nog niet vervangen.

      Als second opinion heb ik een Fred Janssen opel dealer in de buurt gevraagd hoe dit zit en die kwamen met de volgende terugkoppeling:

      “De Opel Astra heeft een distributieketting. Vervangen is niet nodig” nadat ik het kenteken en KM en type ook aan hen heb gecommuniceerd.

      Omdat beide antwoorden niet helemaal leken te rijmen met de verhalen die ik hier voorbij zag komen ben ik benieuwd naar jullie input hierover. En als jullie wellicht nog andere tips hebben voor a.s. zaterdag dan zijn die uiteraard ook meer dan welkom.

      Dank alvast voor de tijd en moeite!

      Ben

      #18360312
      Nick-GSI
      Deelnemer
        Lid sinds:
        30 June 2004

        In principe is een ketting onderhoudsvrij, mits er optijd nieuwe olie ingedaan word met een nieuw filter. Lange afstanden zijn ook beter voor een ketting dan alleen maar korte stukjes.

        #18360315
        Ben86
        Deelnemer
          Lid sinds:
          12 September 2018

          Hi Nick,

          Bedankt voor je reactie. Weet je hoeveel dat ongeveer gaat kosten bij een garage / dealer? Het olie vervangen en filter vervangen?

          Of is dat gewoon de reguliere olie en oliefilter die ook voor de rest van de motor gebruikt wordt?

          Dank alvast!

          #18360318
          Corsa_GSi
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 June 2004

            Is gewoon normale olie en filter.

            Ik vermoed dat er 5w30 of 5w40 vol syntheet ingaat.

            Kettingen kunnen in de loop der jaren wel wat ruimer worden, maar dat wordt beheerst door de kettingspanner.

            Zolang je die niet hoort, dan zou het goed moeten zijn.

            #18360343
            Nick-GSI
            Deelnemer
              Lid sinds:
              30 June 2004

              is idd de gewone motorolie en filter

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.