Astra G (Z16XE) start slecht

Forumindex Forums Modellen Astra Astra G (Z16XE) start slecht

  • Dit onderwerp is leeg.
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #17270755
    dennisnmgn88
    Deelnemer
      Lid sinds:
      23 February 2012

      Goedemorgen mede Opel fanaten,

      Gister zijn we even bezig geweest met de Astra G (Z16XE) van mijn vader.
      Deze staat (ivm aanschaf andere auto) vanaf Juni/Juli 2014 zo goed als stil. Tot ongeveer een maand of 2 geleden werd de auto zeer sporadisch nog voor wat grote boodschappen gebruikt, daarna eigenlijk helemaal niet meer. Op het eind van z’n boodschappentijdperk begon moeders op te vallen dat hij niet altijd direct startte.

      Gister hebben we dat eens (voor zover 2 leken kunnen) verder uitgezocht, en de Op-com er aan gehangen. Deze geeft geen foutmeldingen, en als de motor loopt lijkt alles prima in orde.

      Wat weten we:
      Eerste keer starten gaat vaak prima, daarna moet je de sleutel (als je geluk hebt) 3 keer aan/uit draaien voor hij een keer start.
      Op het moment van lopen is er niks aan de hand en blijft hij perfect lopen.
      Op de momenten dat de auto niet start hoor je bij de eerste keer het contact omdraaien een soort piep onder de motorkap uitkomen (ontsteking?). Draai je door om de motor te starten, hoor je een klik maar de start motor draait niet.

      Als je dan 2 leken (me vader en ik :afro ) bij elkaar zet roepen ze uit eindelijk samen dat ze denken dat het de startmotor is.
      Zou het kunnen kloppen dat het inderdaad de startmotor is en de Op-com deze niet aangeeft omdat hij nog niet helemaal overleden is?

      Zoja, zijn deze makkelijk zelf te vervangen of komt daar iets meer bij kijken als wat stekkertjes en boutjes loshalen/draaien?

      Alvast bedankt!

      #18275673
      Haasje17
      Moderator
        Lid sinds:
        8 September 2009

        Startmotor word niet aangegeven door de opcom als die stuk is. Maar als die nog maar sporadisch word gebruikt zou ik gewoon verwachten dat de accu niet voldoende stroom levert soms. In plaats van de startmotor.

        #18275674
        dennisnmgn88
        Deelnemer
          Lid sinds:
          23 February 2012

          Thanks voor je opheldering over de melding, die gaan we dus ook nooit tegenkomen in Op-com ;).
          Vergeten te vermelden, accu is goed en getest. Hier zou het dus niet aan kunnen/mogen liggen.

          #18275675
          Haasje17
          Moderator
            Lid sinds:
            8 September 2009

            Wat is getest? Goed? Als die lang stil staat neemt zijn vermogen altijd af.

            #18275676
            dennisnmgn88
            Deelnemer
              Lid sinds:
              23 February 2012

              Alles buiten starten om werkt prima, lampen gaan niet zwakker branden op het moment dat je de auto probeert te starten (zou die dan op z’n minst moeten doen lijkt me).
              En getest met mijn Astra (draaiend) ervoor + startkabels.

              Ok geen nieuwe accu geprobeerd, maar mag er vanuit gaan dat bovenstaande test voldoende is.

              Kunnen er nog andere zaken zijn waar rekening mee dienen te houden?

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.