Astra-g 1.6 xel 16v wegligging

Forumindex Forums Modellen Astra Astra-g 1.6 xel 16v wegligging

  • Dit onderwerp is leeg.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #17211026
    RobbertB
      Lid sinds:
      30 July 2009

      Goedenavond!

      Dit is mijn eerste posting: Ik ben Robbert, woon in Enschede en ben sinds Sept. 2007 in het bezit van een astra-g 1.6 16v xel hatchback (club uitvoering), km stand +/- 125000.

      Nu ben ik eigenlijk vrij happy met m’n astra, hij laat me niet in de steek (klopklop), rijdt vrij zuinig mits ik ook netjes rij en qua onderhoud valt het mee.

      Nu wist ik van te voren dat hij geen fantastische wegligging had, toch vraag ik me af wat de eerste dingen zijn die je kunt doen om de wegligging te verbeteren.

      Moet ik dan denken aan andere veren/schokbrekers? en zo ja wat gaat me zo’n grapje kosten?

      Alvast bedankt en ik lees hier mooi verder!

      Robbert

      #17504847
      Juffer1
      Deelnemer
        Lid sinds:
        26 July 2006

        Hoi Robbert,

        Allereerst welkom op dit forum.

        De wegligging is een samenspel tussen de banden, velgen en schrokbrekers die onder je auto zitten.
        Als alles nog standaard is heb je du 195/65R15 banden en ongeveer 7cm speling in je wielkasten.

        Om de wegligging te verbeter zou je ten eerste de auto kunnen verlagen door kortere veren te monteren (kosten zo’n 60 euro als je goed zoekt) of een schroefset ( reken op n 250 / 350 euro). Ook bredere banden doen een hoop.
        Zelf heb ik sport met 205/55R16 bandjes en dat ligt behoorlijk goed op de weg !

        Heb je trouwens al eens gekeken of je banden goed op spanning zijn en je schrokbrekers nog in een goede staat zijn ?

        Mocht je meer willen weten over verlagen of aanpassingen aan je Astra kijk dan eens hier : http://www.AstraTuningclub.nl

        Gr. Arjan

        #17504848
        RobbertB
          Lid sinds:
          30 July 2009

          origineel gepost door Juffer1

          Als alles nog standaard is heb je du 195/65R15 banden en ongeveer 7cm speling in je wielkasten.

          Klopt! (Vredestein quattrack 3’s, +/- elke maand spanningscheck)

          origineel gepost door Juffer1
          Heb je trouwens al eens gekeken of je banden goed op spanning zijn en je schrokbrekers nog in een goede staat zijn ?

          Hoe check ik makkelijk de kwaliteit van m’n schokbrekers? En dus niet die van m’n veren?

          Ik geef op zich niet zo heel veel om het uiterlijk van m’n astraatje, het gaat me puur om de rijeigenschappen.
          Thnx!

          #17504849
          Juffer1
          Deelnemer
            Lid sinds:
            26 July 2006

            Als je de auto inveert mag ie (geloof ik) maar 2x stuiteren voor ie stil / horizontaal staat.
            Veert ie daarna nog 10x vanzelf in dan zijn ze dus lek :D

            Gr. Arjan

            #17504850
            danny opel
              Lid sinds:
              1 July 2004

              Die van mij is verlaagd met andere veren,40 mm dacht ik,en banden in de maat 205/55/R16 en moet zeggen,hij ligt als een blok op de weg.Kan er echt mee gooien en smijten.
              Aanrader dus:P

              #17504851
              Juffer1
              Deelnemer
                Lid sinds:
                26 July 2006

                De mijne is trouwens ook 30/35mm verlaagd met Eibach veren.

                Gr. Arjan

                #17504852
                Hawke
                  Lid sinds:
                  30 June 2004

                  Probeer wat velgen te regelen van een Astra G Sport.
                  Die beïnvloeden de wegligging van mijn auto erg positief.
                  Veel meer grip, en een band die stijver blijft in de bochten.
                  Comfort is daarbij zeker niet minder.

                  Lijkt maar een klein verschil in breedte, maar het helpt zeker.
                  Verlagen kan ook, maar ik zou in ieder geval één ding tegelijk proberen.

                  #17504853
                  OPC Turbo
                    Lid sinds:
                    7 June 2009

                    Vaak is alleen een set andere schokbrekers al voldoende om een Astra G wat minder wazig te laten aanvoelen… maar een verlagingsset is dusdanig goedkoop dat dat een betere optie is… (zolang je niet te ver gaat wordt hij ook niet een harde stuiterbak)

                    Een set sportvelgen (bijvoorbeeld origineel van een Astra sport) met de bandenmaat 205-50R16 (geen 55 dus! want dat is niet origineel maar hoort op een Zafira) zal ook een boel goeds doen voor de wegligging.

                    Tenslotte een veerpootbrug op de voorkant maakt het ook wat strakker.

                    Originele bandenmaten op een Astra G zijn:

                    195-60R15
                    185-65R15 (vanaf 2000)
                    205-50R16 (Sport)
                    215-40R17 (OPC en Coupé)

                    Spaciale Eco uitvoeringen hebben tenslotte nog 14″ wielen gehad met “slappe” banden alleen weet ik daar de maat zo niet van, maar daar zal je niet op zitten te wachten want dan krijg je een “dweil”

                    #17504854
                    Juffer1
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      26 July 2006

                      Leuk dat jullie Robbert de 16″sportvelgen aanprijzen, maar jullie vergeten hem wel te vertellen wat 1 zo’n merk bandje bij de dealer kost : namelijk € 179,- exclusief montage.
                      Je kan er nu wel goedkope yokohama banjes onder zetten maar daar schiet je niks mee op qua weggedrag.

                      Ga je voor 205/55R16 bandjes betaal je voor 4 merkbanden € 200,- incl. montage omdat die maat veel couranter is.
                      De wang van deze band is maar 1cm hoger dan van een 205/50R16 band en de afwijking van je km teller heb je bijna niet.
                      De kmteller geeft bij mij nu dezelfde snelheid aan als op de TomTom.
                      Qua weggedrag merk ik weinig verschil ten opzichte van de 205/50R16 maar qua comfort des te meer.

                      Gr. Arjan

                      #17504855
                      Astraman
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        14 July 2004

                        Ik heb destijds gekozen voor 215 40 R17, zelfde maat als op de opc I ligt, de gedachte erachter, als het opc vind dat het werkt, dan zal het wel zo zijn, en idd, de wegligging werd een stuk beter en ik had al 16 inch sportvelgen dus als je van orgineel 15 inch naar 17″ gaat dan je dat zeker merken.

                        Ik heb inmiddels ook 35 mm verlaging van koni rondom en dat vind ik een erg fijne set. De wagen is nu wel stug maar niet plankhard, er zit nog wel comfort in.

                        Maar als je niet al te extreem wilt gaan dan zou ik kiezen voor 16 inch, op zich reed mijn wagen daarop ook helemaal niet verkeerd.

                      10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.