Astra G 1.6 8v misfire cil 3

Forumindex Forums Modellen Astra Astra G 1.6 8v misfire cil 3

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #18358348
    Marthyn
    Deelnemer
      Lid sinds:
      17 March 2016

      Dag Opel-liefhebbers,

       

      Allereerst een kleine introductie:

      Een goede 5 jaar hebben mijn ouders een astra g 1.6 8v 2004 (z16se) in bezit en buitenom het reguliere onderhoud niks geks mee aan de hand in de ruim 60.000 km waarin ze hebben gereden. Teller staat nu op +-130.000.

      Alleen de laatste tijd heeft de auto last van misfire op cilinder 3. Echter als de auto opnieuw gestart word, is de misfire weg.

      De situatie is als volgt:
      Versnelling 1 en 2 vol gas en vanaf +- 4500 toeren stotteren en knipperend mml.
      Auto afgezet en opnieuw gestart, motor loopt normaal.
      Versnelling 3/4/5 geen last van misfire boven de 4500 toeren.
      Uitgelezen met de Opcom; alleen de foutcode misfire cil 3.
      Bougies vervangen en geven een blauwe vonk. Maar nog steeds misfire.

      Gezien dit zelden voorkomt het zo maar gelaten (wel de foutcode gewist telkens).

      Zelf verdenk ik de nokkenassensor of krukassensor, gezien de bobine mooie sterke vonken geeft en het probleem alleen in hoge toeren voorkomt.
      Het kan natuurlijk ook wat anders zijn, maar hier houd mijn kennis op  :whistle:

      Wat adviseren jullie?

       

      Alvast bedankt!

       

      Met vriendelijke groet,

      Marthyn

       

      #18358358
      liviu2004
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 April 2014

        1/2 tot 4500 vol gas, van een oude motor 8v? Zegt niet dat is racing maar is ook niet rustig rijden.

        Compresie meeten; en vonk kV @4500 rpm cyl 2 en 3.

        #18358404
        Marthyn
        Deelnemer
          Lid sinds:
          17 March 2016

          [quote quote=18358358]1/2 tot 4500 vol gas, van een oude motor 8v? Zegt niet dat is racing maar is ook niet rustig rijden.[/quote]

          Dit is natuurlijk niet de bedoeling :negative: , maar het is voor trial and error zodat er een foutcode komt en er een situatie geschetst kon worden.

          [quote quote=18358358] Compresie meeten; en vonk kV @4500 rpm cyl 2 en 3.[/quote]

          Helaas niet geen compressie meter beschikbaar op het moment, motor verbruikt geen olie en koelvloeistof. Ieder jaar wel olie wissel, dus geen nood om bij te vullen.

          Heb een data opname gemaakt met de opcom, zie link

          #18358417
          liviu2004
          Deelnemer
            Lid sinds:
            6 April 2014

            B1 Tijdelijke correctie brandstof- toevoer (cilinderrij 1)

            -1
            -6
            -10
            -13
            -17
            -18
            -18
            -19
            -19
            -22
            -24
            -26
            -26
            -23
            -24
            -22
            -17
            -19
            -16
            -16
            -17
            -16
            -16
            -16
            -14
            -15
            -16

            EGR blijf open? Luchtfilter vol? Brandstofdruk te hoog?

            #18358468
            petar1
            Deelnemer
              Lid sinds:
              2 July 2012

              Hmm, lastig. Bij mij is het zodra dit voorkomt gelijk bougies wisselen en is het voorbij tot de komende bougiewissel (volgens het boekje kwa km stand). Het kunnen ook de bougiekabels zijn. Maar de bougies blijven ook gewoon schoon?

              #18358471
              liviu2004
              Deelnemer
                Lid sinds:
                6 April 2014

                Als was met bougies te maken, dan brandstof brand niet, dan is te veel Oxygen binnen uitlaat gas, dat ecu doet +benzine, niet -.
                Onlogisch.

                #18358564
                Marthyn
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  17 March 2016

                  [quote quote=18358417]B1 Tijdelijke correctie brandstof- toevoer (cilinderrij 1) -1 -6 -10 -13 -17 -18 -18 -19 -19 -22 -24 -26 -26 -23 -24 -22 -17 -19 -16 -16 -17 -16 -16 -16 -14 -15 -16 EGR blijf open? Luchtfilter vol? Brandstofdruk te hoog?[/quote]

                  EGR ga ik aankomend weekend controleren indien ik tijd heb. De EGR is niet afgedopt, lijkt mij wel verstandig om dit wel te doen. Ook is deze nog nooit vervangen.
                  Luchtfilter vervangen. Gehele inlaattraject tot aan gasklep ook gelijk schoongemaakt.
                  Brandstofdruk weet ik niet.

                  [quote quote=18358468]Hmm, lastig. Bij mij is het zodra dit voorkomt gelijk bougies wisselen en is het voorbij tot de komende bougiewissel (volgens het boekje kwa km stand). Het kunnen ook de bougiekabels zijn. Maar de bougies blijven ook gewoon schoon?[/quote]

                  De bougies die vervangen zijn, waren nog in ‘prima’ staat. Ik durf haast te zeggen dat de huidige bougies er nog geen 5.000 km erin zitten.

                  [quote quote=18358471]Als was met bougies te maken, dan brandstof brand niet, dan is te veel Oxygen binnen uitlaat gas, dat ecu doet +benzine, niet -. Onlogisch.[/quote]

                  Zou de lambdasonde ook een foutieve waarde kunnen geven waardoor de ECU gaat corrigeren en missfire als gevolg?

                  #18358567
                  liviu2004
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    6 April 2014

                    Ja, dat kan. Een gastest vertelt meer. Of een goede neus (benzine). B-)

                    #18358675
                    Marthyn
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      17 March 2016

                      EGR vandaag schoongemaakt. Niet verkoolt alleen wel vettig/sludge (?) aan de klep.

                      Bougiekabels met de plantenspuit nat gemaakt en geen vonken.

                      Lambda zou goed kunnen denk ik, heb mijn vader wel eens horen zeggen dat de auto naar benzine ruikt. Zelf ruik ik niets. Binnenkort gaat de auto voor de APK, hopelijk zegt de 4 gas test wat meer.

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.