Astra F 1.6 Automaat slaat af als hij in D of R wordt gezet

Forumindex Forums Modellen Astra Astra F 1.6 Automaat slaat af als hij in D of R wordt gezet

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    AstraFrits
    Deelnemer

Hallo,

Ben nieuw hier. Ik heb een Astra F 1.6 Automaat uit 1997 met slechts 78.000 echte kilometers op de teller. Van mijn vader geweest. De auto heeft lange periodes in een schuur gestaan. Sinds 2019 rij ik ermee. De motor loopt mooi.

Wat hij vanaf het begin had:

Bij snel van P naar D wisselen begint het automatische versnellingsbak controlelampje (S) te knipperen en de bak springt in het winterprogramma. Dit probleem is te voorkomen door de selectorhandel heel langzaam van P naar D te schuiven. Dan gaat alles goed.

Wat hij sinds kort heeft:

Als hij in D of R gezet wordt slaat hij af.

Na een steenkoude of bedrijfswarme start gaat alles goed. De motor slaat niet af als hij in D of R wordt gezet. Het gebeurt alleen als de auto op bedrijfstemperatuur is geweest en ca. een uur heeft stilgestaan. Dan start de motor zonder verhoogd toerental (geen choke denk ik). Als ik hem vervolgens in D of R zet, sterft de motor af. Het gebeurt niet altijd. Maar soms zijn meerdere pogingen nodig om weg te komen, wat nogal vervelend is. De motor een aantal minuten laten lopen voordat hij in D of R wordt gezet, voorkomt het probleem ook. Maar het is niet handig…

De koelvloeistoftemperatuur sensor is onlangs vervangen. Dit heeft het probleem niet verholpen. Bougies zijn ook vervangen, heeft ook niet geholpen.

In welke richting moet ik het zoeken?

Hartelijk bedankt voor je suggesties!

Frits

Corsa_GSi
      Deelnemer

Check deze link maar voor het knipperende S probleem:

Fixing the Vauxhall Flashing “S” of Doom…

Ik heb het ook in mijn F uit 1997 met weinig KM-ers gereden, totdat ik hem kocht.

Bovenstaande procedure in 2014 uitgevoerd en moet nu eigenlijk weer.

Anoniem

1997 Astra F 1.6 (zonder aanduiding ’16v’) heeft een X16SZR motor, aldus Wikipedia.

De auto zou extra gas moeten geven als je hem in D of R zet, want de motor moet dan de weerstand van de koppelomvormer overwinnen. Bij jou gebeurt dat blijkbaar onvoldoende of het gebeurt te laat. Ervan uitgaande dat jouw Astra F 1.6 zich hetzelfde gedraagt als mijn Astra G 1.6 X16SZR uit 1998 met AF13-II versnellingsbak, zou het toerental zelfs moeten stijgen van 900 rpm in P of N, tot 1100 in D of R. Bij mijn auto schakelt de versnellingsbak de versnelling niet direct in, maar geeft hij de motor eerst een halve seconde de tijd om extra gas te geven. Pas daarna klapt hij hem in de versnelling. Slaat bij jou de motor meteen af of ook pas na een halve seconde?

Ik weet de oorzaak niet, maar richtingen waar je in zou kunnen zoeken zijn:

– Werkt de nullaststappenmotor nog goed en is hij schoon? Ook het luchtkanaal dat hij bedient? Die is verantwoordelijk voor het gasgeven tijdens het stationair draaien.
          – Is de automatenolie op peil? Al kan ik me haast niet voorstellen dat een onjuist peil extra weerstand kan veroorzaken in de koppelomvormer. Zit er toevallig de verkeerde olie in?
          – Om een grof idee te krijgen of het brandstofsysteem en inspuitventiel nog goed zijn: reageert de motor meteen op het gas als je snel het gaspedaal een klein stukje intrapt, met de versnellingsbak in P?

Een tijdelijke oplossing kan zijn om een beetje gas te geven bij het inschakelen van D of R.

AstraFrits
          Deelnemer

Bedankt @Corsa_GSi en @Koffie voor je reactie!

De motor is inderdaad een X16SZR.

Hij slaat na een halve seconde af. Het toerental wordt niet verhoogd. In gevallen waar het wel goed gaat, zakt het toerental ongeveer een seconde diep weg, maar hij blijft dan nog net draaien. Van stationair toerentalverhoging is niks te merken bij inschakelen van D of R.

De automatische bak heeft genoeg olie.

De auto reageert meteen op het gas als je snel het gas een beetje intrapt. Maar ik vind wel dat de auto ‘lui’ aanvoelt (wat misschien niet zo vreemd is met slechts 75 pk…) In de sportstand is de luiheid minder merkbaar.

AstraFrits
            Deelnemer

[quote quote=18412157]Check deze link maar voor het knipperende S probleem:

Fixing the Vauxhall Flashing “S” of Doom…[/quote]

Weet iemand misschien of die automaat selector switch die schoongemaakt moet worden ook nog ergens nieuw te koop is?

Bedankt weer.

Anoniem

Is ie stuk of zie je het niet zitten om hem schoon te maken?

Wat betreft het afslaan, lukt het met het reinigen van de stappenmotor en het luchtkanaal? Ik bedenk me net dat je de stappenmotor en zijn aansturing eventueel kan testen, door hem te demonteren. Houd de stekker aangesloten. Het luchtkanaal dat hij deels afsluit maak je met een stokje grotendeels dicht. Laat iemand de auto starten en houd het stokje zo, dat er genoeg lucht naar de motor gaat om hem stationair te laten lopen. Ik verwacht dat je de stappenmotor ziet bewegen zodra de motor te snel of te traag stationair draait, want hij probeert om dat bij te regelen.

Corsa_GSi
                Deelnemer

[quote quote=18413161]

Check deze link maar voor het knipperende S probleem: Fixing the Vauxhall Flashing “S” of Doom…

Weet iemand misschien of die automaat selector switch die schoongemaakt moet worden ook nog ergens nieuw te koop is? Bedankt weer.[/quote]

Ik heb hem nog nergens nieuw gevonden, ook niet via de dealer.

AstraFrits
                  Deelnemer

Toen de buitentemperaturen hoger werden, verdween het probleem van de afslaande motor bij inschakelen van D of R. Ik heb dus het inspecteren / reinigen van de nullaststappenmotor even op de lange baan geschoven…

Maar komende week wil ik hem gaan controleren en zo nodig schoonmaken. Moet hij aangesloten blijven, of kan ik de connector losmaken? Ivm met opnieuw inleren, of is dat niet van toepassing hier?

Dank voor je reactie.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.