Andere speakers

Forumindex Forums Overige I.C.E. en navigatie Andere speakers

  • Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #17208292
    Pieck
      Lid sinds:
      11 June 2008

      In mijn vorige auto maakte ik gebruik van Xcalibur speakers van 320w welke prima werkte op mijn JVC radio ZONDER versterker…

      Nu ik een andere auto heb en mijn oude vertrouwde boxen kwijt ben heb ik onlangs een setje van Boss aangeschaft : 400w ( 200w RMS ).

      Nu ik deze boxen aansluit op mn zelfde JVC radio komt er amper geluid uit….

      Enig idee / advies?

      #17453431
      Desperado
        Lid sinds:
        4 September 2008

        Je zegt het zelf al eigelijk die boss speakers zijn 200 watt rms.
        Terwijl jouw radio 4×50 watt geeft dat gaat nooit samen.
        Versterkertje ophangen en ze zullen het al stukken beter doen.
        Xcalibur zullen wel 320 watt max zijn.

        #17453432
        Bluns
          Lid sinds:
          24 December 2005

          Idd de enige fatsoenlijke oplossing is om er een versterkertje tussen te hangen..

          Bij merken zoals Xcalibur hoef je de wattages niet zo nauw te nemen want deze kloppen toch niet..

          #17453433
          Emiel-Manta
          Deelnemer
            Lid sinds:
            23 January 2007

            Boss wel dan? degelijker of?

            #17453434
            Pieck
              Lid sinds:
              11 June 2008

              Bedankt voor de reacties :) .. de Excaliburs waren zelfs 500w achteraf gezien… en deze maakten aardig wat herrie zonder versterker op mijn 4x50watt JVC radio..

              Ik heb nog een 200w versterker liggen ( 2x 100w ).. zou dit werken?

              Ik kwam er op internet achter dat de Excaliburs tot 125watt RMS gaan… zou dit het verschil zijn??

              Thnx!

              #17453435
              Roelof
                Lid sinds:
                30 June 2004

                Vermogens zeggen niets (nou ja… niet veel), het gaat om de gevoeligheid welke bij grootvermogen speakers vaak minder is.
                Om je een idee te geven, verdubbeling van vermogen geeft maar 3dB meer geluid. Als je een speaker hebt met 89dB/w gevoeligheid zal die 2x zoveel vermogen moeten krijgen om net zo hard te spelen als een speaker met 92dB gevoeligheid.

                Maar inderdaad kunnen dergelijke speakers op maar 50 wat (wat werkelijk vaak niet meer dan 35 watt is) minder geluid geven. Een knappe versterker met het vermogen dichterbij die van de speakers zal veel oplossen.

                #17453436
                Bluns
                  Lid sinds:
                  24 December 2005

                  Wat voor radio heb jij dat als ie al 35 watt rms per kanaal kan leveren??

                  De meeste autoradio’s zijn afgezekerd op 10 amperen (nieuwere misschien op 15) maar dat zou er op neer komen dat de radio max. 120 watt kan trekken..

                  Dat is dus 30 watt per kanaal en dan heb ik het nog niet eens over verliezen en het verbruik van de radio zelf..

                  De meeste leveren zo’n 20 watt rms per kanaal.. Dan mag je blij zijn..

                  Bijna elk versterkertje zal je speakers dus harder laten gaan..

                  #17453437
                  Roelof
                    Lid sinds:
                    30 June 2004

                    Het gaat bij TS om een radio met 4x 50 watt waarmee veel radio’s komen. Die 50 watt komt uit brugversterkers met interne spanningsverdubbelaars waarin de nodige verliezen zit.

                    Hier een veel gebruikte hobbyschakeling:
                    http://caraudio-rs.info/TDA1562Qamp.pdf

                    #17453438
                    Lenny
                      Lid sinds:
                      21 October 2008

                      Enige advies: een goede versterker ertussen, het liefst eentje die zwaarder is dan het rms vermogen van de speakers.

                      Dan kunnen de speakers maximaal benut worden zonder dat de versterker daarvoor het maximale moet ”stampen” om er een goed geluid uit te krijgen. De versterker kan dan rustiger spelen.

                      Bij een gemiddelde radio van 4
                      x 50 watt is de daadwerkelijke waade +/- 4 x 16 – 18 watts rms.

                      #17453439
                      Roelof
                        Lid sinds:
                        30 June 2004

                        Originally posted by Lenny

                        Bij een gemiddelde radio van 4
                        x 50 watt is de daadwerkelijke waade +/- 4 x 16 – 18 watts rms.

                        Nee, bij een radio met 25 wat gespecificeerde versterkers is het effectief vermogen +/- 18 watt, bij 50 watt versterkers is het echt effectief +/- 35 watt

                        Uiteraard de bokiewokie merken daar gelaten die zelfs 5 watt versterkertjes als 50 watt durven te specificeren.

                        #17453440
                        Lenny
                          Lid sinds:
                          21 October 2008

                          De meeste HU’s hebben een 4 kanaals versterker met een opgegeven uitgangsvermogen van 35W – 60W per kanaal. De voorwaarden die fabrikanten hanteren voor de vermogensspecifikatie zijn helaas niet realistisch. De meeste HU’s komen dan ook niet verder dan 16 – 18 W continu bij een 4 ohm belasting en 1% vervorming.
                          Dat is ook logisch, omdat de spanning waarop de versterker werkt, slechts ca. 12-14,4V is:

                          Maximale sinusvormige uitgangsspanning op de luidspreker bij een voedingsspanning van 12V:
                          Vtop = 12/2 = 6V
                          Veff = 6 x 0,707 = 4,24 V
                          P = U² / R = 4,24² / 4 = 4,5 W (R is de luidspreker van 4 ohm).
                          Omdat de versterker gebrugd is, levert ‘ie (theoretisch) 2x de stroom en 2x de spanning, dus 4x zoveel vermogen:
                          4 x 4,5 = 18W continu

                          Bron: 12vhifi.nl

                          Een autoradio levert tegenwoordig meestal een vermogen van 4x 50W. Helaas zijn de specificaties van de fabrikanten wel erg optimistisch, het werkelijk geleverde vermogen ligt stukken lager. De gemiddelde radio levert een 4x 17W rms aan 4 ohm.

                          Bron: pimpyoursound.nl

                          De mensen achter deze sites zijn zeer ervaren en professioneel bezig met caraudio.

                          #17453441
                          Roelof
                            Lid sinds:
                            30 June 2004

                            Lenny.

                            Bron: 12vhifi klinkt natuurlijk erg betrouwbaar en dat verhaal wat je hebt geplaatst klopt ook prima maar als je het PDF’je in 1 van mijn vorige posts had gelezen zijn er al een tijdje versterker IC’s die naast het bruggen ook nog eens intern de spanning verhogen. Deze technologie komt al een tijdje in de 4x 50 watt radio’s voor uiteraard de overdreven specs daar gelaten.

                            Dit is informatie welke 12vhifi gewoon nog niet gepubliceerd heeft….. (om het maar even zo uit te drukken)

                            Meer info over klasse-H:
                            http://www.popschoolmaastricht.nl/homepage_frameset.htm?page=college_versterkers_klassen.htm

                            Overigens een leuk weetje over die schakeling: Toen dat projectje in de Elektuur werd gepubliceerd was er een vriend die het wilde maken maar het bewuste IC was op dat moment voor de normale consument niet beschikbaar, de hele productie was al gereserveerd aan een fabrikant van autoradio’s.

                            #17453442
                            Desperado
                              Lid sinds:
                              4 September 2008

                              GEWOON EEN DEGELIJK VERSTERKER TUSSEN HANGEN.. meteen voor een ander soort merk gaan

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.