Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Alles over de C20xe, oa Aanhaalmomenten, Onderdelen en Tips
- Dit onderwerp bevat 41 reacties, 23 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 21 oktober 2017om 00:57 door pluggie.
-
AuteurBerichten
-
21 november 2009 om 18:47 #17214361
De Onderdelen, het eerste nummer wat er na een onderdeel staat, is van de Brezan/Partscat, het 2e nummer is van Oa Rijsbergen/de Hbase gebruikers
M2.5 Motronic, oftewel de Rotor/Verdeelkap versie
Koppakkingsset DS720
Kopbouten 110mm buitentorx HBS035
Kopbouten 105mm binnentorx HBS054
Distributie Compleet K015205
Spanrol 531 0050 10
Looprol 532 0035 10
Distributieriem 5205XS
Waterpomp 2800
Thermostaat 92graden TH21992G1
Bougie’s NGK BKR6EK – Bosch +8
Rotor 3.7573/21RS
Verdeelkap 2.7530/21PHT
Bougiekabels 4.8551
Bobine 0 221 600 057
Oliefilter W712/22
Koppeling plat vliegwiel 623 0608 00
Koppeling kom vliegwiel 623 0928 00M2.8 Motronic, oftewel de DIS versie
Koppakkingsset DS720
Kopbouten 110mm buitentorx HBS035
Kopbouten 105mm binnentorx HBS054
Distributie Compleet K025368XS
Spanrol 531 0054 30
Looprol 1 532 0039 10
Looprol 2 532 0040 10
Distributieriem 5368XS
Waterpomp 3059
Thermostaat 92graden TH21992G1
Bougie’s NGK BKR5EK – Bosch +9
Bougiekabels 4.8688ECO
Bobine 0 221 503 001
Oliefilter W712/22
Koppeling plat vliegwiel 623 0608 00
Koppeling kom vliegwiel 623 0928 00Olie:
ik zelf zweer bij 5w40 volsynsteet van een goede kwaliteit, dus Kroon,Castroll oid…
het mooiste is als je weet welke olie er alijd in gegaan is, dan kan je dat het beste erin blijven doen.
als je het niet weet, ga dan gewoon voor die 5w40, je kan wel zonder problemen over van half synstheet naar Vol,maar niet omgekeerd,dat vinden je keerringen enzo niet leuk, dus krijg je kans op lekkage
Aanhaalmomenten
Klepdeksel (-Set) 8 NmNokkenaslagers
M6 10 Nm
M8 20 NmNokkenaswiel
Trap 01 50 Nm Nieuwe bout(en) en moer(en) gebruiken.
Trap 02 60°
Trap 03 15°Spanrol – Multi-riem/V-snaar
25 NmSpaninrichting Multi-riem/V-snaar
20 NmSpanrol – tandriem
vanaf modeljaar 1993 25 Nm
tot en met modeljaar 1993 25 Nm + 45° + 15° Nieuwe bouten gebruiken.Distributieriemkap
8 NmCilinderkopbouten (Nieuwe Bouten gebruiken)
Trap 01 45nm
Trap 02 60graden
Trap 03 60graden
Trap 04 60graden
Trap 05 45graden bij warme motor
of 3x 90graden per trapInlaatspruitstuk
22 Nm Nieuwe bout(en) en moer(en) gebruiken.
Uitlaatspruitstuk22 Nm Nieuwe bout(en) en moer(en) gebruiken.
Bougies
25 NmKlopsensor
20 NmKrukasriemschijf
20 NmKrukas – centrale bout
M12 130 Nm + 40-50° Nieuwe bouten gebruiken.
M16 250 Nm + 40-50° Nieuwe bouten gebruiken.Koppelingsdrukplaat
15 NmVliegwiel
Trap 01 65 Nm Nieuwe bout(en) en moer(en) gebruiken.
Trap 02 30°
Trap 03 15°Olie aftapplug(gen)
met zeskantbout(en) 45 NmTorx – bouten 10 Nm
Oliecarter
Onderdeel oliepan, Trap 01 8 Nm Schroefdraad reinigen, nieuwe bouten en boutborgmiddel gebruiken.
Onderdeel oliepan, Trap 02 30°
aan versnellingsbak Bovendeel oliepan 40 Nm
aan motorblok Bovendeel oliepan 20 Nm Schroefdraad reinigen en boutborgingsmiddel gebruiken.Oliefilterhuis
15 NmDrijfstanglager
Trap 01 35 Nm Nieuwe bout(en) en moer(en) gebruiken.
Trap 02 45°
Trap 03 15°Hoofdlager
Trap 01 50 Nm Nieuwe bout(en) en moer(en) gebruiken.
Trap 02 45°
Trap 03 15°Lambdasonde
30 Nm
Tips and TricksHet mooiste is natuurlijk dat je voor een motor gaat kijken die nog ingebouwd is,en dus nog te horen/berijden is.
let er dan op of er sludge in t KVS vaatje zit,als dat zo is kan de kop gescheurd zijn, vraag ook wanneer de KVS voor het laatst vervangen isde motor al warm is wanneer jij aankomt (liever niet), kan zijn dat die rookt of tikt bij koude motor, het tikken komt veel voor, dit moet echter na een minuut of 2 over zijn, roken kan komen door verslete klepseals
laat de motor draaien, en draai dan de dop van het KVS vaatje, er moet stroming in het vaatje zijn, echter mag het niet bubbelen,dit duid op een lekke koppakking
voel even aan de slangen of ze warm worden, alle slangen moeten warm worden
geef een paar keer gas, de motor moet meteen toeren maken,en mag niet een soort naar luchthappend geluid maken
zet de motor uit, zet het contact aan en kijk of het MM lampje het doet, en of die meteen uit gaat wanneer de motor aangeslagen is, kijk dan of meteen naar andere lampjes,of die ook meteen uit gaan, het ABS lampje, mits dat erin zit moet al uit zijn voordat de motor loopt, anders kan dat bijvoorbeeld doorgelust zijn
dit waren de hoofdtips,
je gaat natuurlijk kijken voor een motor die minstens 15 jaar oud is, en al aardig wat km’s achter zn rug heeft,
zo een motor loopt gewoon met fatsoenlijk onderhoud makkelijk meer als 400000 km, dus als je er voor 1 gaat kijken die 200000 gelopen heeft,kan die dat nog een keer draaien
Over de ECU
de volgende ECU’s zijn geleverd aan de C20XE:
FP Kadett tot 89, met schroeven in deksel, chip hoeft niet gesoldeerd te worden
FP Kadett vanaf 90, zonder schroeven in deksel, chip is altijd gesoldeerd
FX Vectra 91, met schroeven in deksel, chip hoeft niet gesoldeerd te worden
FX vectra vanaf 92, zonder schroeven in deksel, chip is altijd gesoldeerd
GX calibra tot 91, altijd solderen
GY calibra tot 93, altijd solderen
HA calibra vanaf 94, altijd solderen
QJ astra tot 93, niet solderen
PL astra tot 94, niet solderen
PT astra met DIS, niet solderenuiteraard zijn de ecu’s onderling te wisselen, met uitzondering van de eerste Kadetts, aangezien die zonder KAT geleverd zijn,en dus geen lambda herkenning hebben
hou er wel rekening mee dat:
de FP ecu’s voor 2.5 bar gemaakt zijn,en de rest voor 3 bar brandstofdruk
je kan wel zonder problemen een FP aan een 3bar regelaar hangen, maar geen andere aan een 2.5 bar,dan loopt die te arm!de Hbase nummers komen er morgen avond bij,
en als iemand nog iets toe te voegen heeft, of er iets niet goed staat,laat het mij weten en ik pas het aan21 november 2009 om 21:34 #17553886Hoi TRPower,
Grandioos idee, ik wacht met spanning af.
Met vriendelijke groet
Peter21 november 2009 om 21:36 #17553887Idd erg handig !
21 november 2009 om 21:45 #17553888Komt de Brezan toch nog goed van pas he ;)
21 november 2009 om 22:01 #17553889handig:o
22 november 2009 om 20:34 #17553890zow
het begin is gemaaktwat ik alleen nog wel graag wil weten,en er ook bij zetten:
welke ecu code’s er bij welke auto horen
dus oa
FP
FX
QJ
enzwil alleen nog ff weten welke code er bij welk model hoort,en van welk jaar die is
dus: laat het maar weten^^
26 november 2009 om 21:15 #17553891Deze jongen doet het goed!!!!:thumbup:D
29 november 2009 om 17:46 #17553892over die computers.. ik heb een Dis c20xe dus een dis computer. Maar de injectorrail komt van een C20XE af met motronic 2.5 ( FP computer ), hoe zit dat dan met die brandstofdrukregelaar ? ik gebruik ook de creme injectoren..
En hoe herken ik of ik een 2,5 bar of een 3 bar benzinedrukregelaar heb ?
29 november 2009 om 18:06 #17553893staat erop
29 november 2009 om 18:15 #17553894origineel gepost door mayhem
staat eropHmm ok dat kon ik niet vinden maar heb het gm nummer even vergeleken en er zit dus een 2,5 bar regelaar op…
29 november 2009 om 18:17 #17553895idd,
en zoals ik al neergezet heb, werkt een fp altijd met een 2.5bar…29 november 2009 om 18:28 #17553896origineel gepost door TRPower
idd,
en zoals ik al neergezet heb, werkt een fp altijd met een 2.5bar…hmm ok dan word het dus een andere brandstofdrukregelaar. Injectoren kan ik wel gewoon gebruiken hoop ik ?
19 december 2009 om 23:15 #17553897origineel gepost door GlennGSI
over die computers.. ik heb een Dis c20xe dus een dis computer. Maar de injectorrail komt van een C20XE af met motronic 2.5 ( FP computer ), hoe zit dat dan met die brandstofdrukregelaar ? ik gebruik ook de creme injectoren..En hoe herken ik of ik een 2,5 bar of een 3 bar benzinedrukregelaar heb ?
die van 3 bar hebben bovenop een dieper ‘kuiltje’ dan die van 2.5 bar
20 december 2009 om 16:47 #17553898origineel gepost door .:Stoffel:.
origineel gepost door GlennGSI
over die computers.. ik heb een Dis c20xe dus een dis computer. Maar de injectorrail komt van een C20XE af met motronic 2.5 ( FP computer ), hoe zit dat dan met die brandstofdrukregelaar ? ik gebruik ook de creme injectoren..En hoe herken ik of ik een 2,5 bar of een 3 bar benzinedrukregelaar heb ?
die van 3 bar hebben bovenop een dieper ‘kuiltje’ dan die van 2.5 bar
Heb het al aan de hand van het GM nummer gevonden. En heb ook al een 3 bar van Servaas gekocht :)
23 december 2009 om 19:16 #17553899betrefend de volgende ecu,
gx, zat in een vectra a 2000 16v 4×4 van bouwjaar 91.
was wel een duitser, dus weet niet of daar verschil in zit.
wil je nog meer nummers van de ecu weten, dan zal ik ze wel plaatsen.groeten.
23 december 2009 om 21:53 #17553900ey
ik heb de info die ik neergezet heb van eds en via epc…
vectra/calibra zijn 9vd10x hetzelfde…ik ben een gx bijv ook in een kadett tegen gekomen, maar ook in een astra, net zoals dat ik ook een FP in een vectra aangetroffen heb…
maar zet maar neer wat je hebt, kan altijd handig zijn
13 januari 2010 om 18:38 #17553901:wors
28 januari 2010 om 09:36 #17553902:thumbup:thumbup:thumbup
19 maart 2010 om 10:57 #17553903misschien een domme vraag maar kan iemand mij vertellen verschil in injectoren?
dus kleur en cc bij welke druk?alvast bedankt
gr Jarno27 maart 2010 om 22:15 #17553904origineel gepost door jarno29-01
misschien een domme vraag maar kan iemand mij vertellen verschil in injectoren?
dus kleur en cc bij welke druk?alvast bedankt
gr JarnoCreme bij M2.5 2,5bar druk
Blauwe bij M2.* 3 bar drukcc’s zijn het zelfde heb ik me laten vertellen alleen de verneveling is anders. Dit kan ik alleen niet met 100% zekerheid zeggen omdat het mij zo verteld is.
28 maart 2010 om 03:18 #17553905origineel gepost door GlennGSI
origineel gepost door jarno29-01
misschien een domme vraag maar kan iemand mij vertellen verschil in injectoren?
dus kleur en cc bij welke druk?alvast bedankt
gr JarnoCreme bij M2.5 2,5bar druk
Blauwe bij M2.* 3 bar drukcc’s zijn het zelfde heb ik me laten vertellen alleen de verneveling is anders. Dit kan ik alleen niet met 100% zekerheid zeggen omdat het mij zo verteld is.
oke ik dacht namelijk als je creme neemt bij 3 bar dat het dan meer werd dan die andere
dat ze gelijk zouden zijn bij hun ontwerp drukbv creme bij 2.5 bar 170cc
blauw bij 3 bar 170cc
creme bij 3 bar dan 200 cc
of zit ik dan helemaal verkeerd??22 mei 2010 om 20:47 #17553906dat zou ik ook wel willen weten :thumbup
en hoeveel gram weegt een orgineel plat vliegwiel ?
dit is een (kom )vliegwiel van m-tech:
5600 gram ipv de standaard 9,5kg – 13,5 kg
16 juni 2010 om 21:25 #17553907origineel gepost door jarno29-01
origineel gepost door GlennGSI
origineel gepost door jarno29-01
misschien een domme vraag maar kan iemand mij vertellen verschil in injectoren?
dus kleur en cc bij welke druk?alvast bedankt
gr JarnoCreme bij M2.5 2,5bar druk
Blauwe bij M2.* 3 bar drukcc’s zijn het zelfde heb ik me laten vertellen alleen de verneveling is anders. Dit kan ik alleen niet met 100% zekerheid zeggen omdat het mij zo verteld is.
oke ik dacht namelijk als je creme neemt bij 3 bar dat het dan meer werd dan die andere
dat ze gelijk zouden zijn bij hun ontwerp drukbv creme bij 2.5 bar 170cc
blauw bij 3 bar 170cc
creme bij 3 bar dan 200 cc
of zit ik dan helemaal verkeerd??dat weet ik niet… ik heb in ieder geval creme in men Dis motor :P
21 juli 2010 om 13:53 #17553908Motorcode C20XE
Inhoud 1998 (cc)Stationair toerental 860 – 1020 (rpm)
Klepspeling
Hydraulisch
Oliedruk 1.5/860 – 1020 (bar/rpm)
Brandstofsysteem (merk en type) Bosch Motronic M 2.5 (1993 -) M 2.8
Cilinderaantal 4
Ontstekingsvolgorde 1-3-4-2
Bobineweerstand, primair 0.3 – 0.7 (ohms)
Bobineweerstand, secundair 7200 – 8200 (ohms)
Bougies (merk en type) Bosch FR7DC
Elektrodeafstand 0.7 – 0.8 (mm)
Injectordruk/systeemdruk 2.5-3.0 (bar)
CO percentage < 0.5 (%)
CO2 14.5 – 16 (%)
HC 50 (ppm)
O2 0.1 – 0.5 (%)
CO bij verhoogd stationair toerental < 0.3 (%)
Verhoogd stationair toerental 2800 – 3200 (rpm)
Lambda 0.97 – 1.03
Lambda-verandering (Delta Lambda) 0.02
Olietemperatuur tijdens het testen 80 (°C)
Gesloten regelcircuit-test bij: 760 – 1120 (rpm)Koelsysteem
Openingsdruk van de dop 1.2 – 1.5 (bar)
Thermostaat opent bij 92 (°C)
Ventilator aan bij 100 (°C)Elektrisch
Accu 44 (Ah)
Dynamo 70 (A)Remmen
Schijfremdikte, voor, min. 20.0 17.0 9.7 (mm)
Schijfremdikte, achter, min. 7.0 (mm)Wieluitlijning
de wieluitlijningUitspoor, voor -15′ ± 10′ (°)
Camber, voor -1°05′ ± 45′ (°)
Caster, voor 2°15′ ± 1° Estate 1°30′ ± 1° (°)
Toespoor, achter 10′ + 30′ -20′ (°)
Camber, achter -1°40′ ± 30′ (°)Wielen en banden
Bandenmaat 205/50R14
Bandenspanning, voor 2.3 (bar)
Bandenspanning, achter 2.2 (bar)Capaciteiten
Motorcarter, incl. filter 4.5 (l)
Handgeschakelde transmissie
Versnellingsbakolie bijvullen 1.9 (l)
Koelsysteem 7.2 (l)
Koelmiddel voor de airconditioning 700 (1993-1994) 900 (1994-1998) (g)
Airconditioningcompressor-olie 295 (ml)
Aanhaalmomenten
CilinderkopFase 1 25 (Nm)
Fase 2 60° (°)
Fase 3 60° (°)
Fase 4 60° (°)
Fase 5 T=80°C
Fase 6 30° (°)
Vervang de bout
Voorwielnaaf
Fase 1
(Losdraaien) 100 (Nm)
Fase 2 20 (Nm)
Fase 3 90° (°)
Achterwielnaaf 50 Nm + 30° / 45° (Nm)
Wielbouten 110 (Nm)
Bougies 25 (Nm)heb ff copy paste gedaan uit het programma wat ik gebruik..
21 juli 2010 om 14:03 #17553909altijd handig..
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.