Alles over de C20xe, oa Aanhaalmomenten, Onderdelen en Tips

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) Alles over de C20xe, oa Aanhaalmomenten, Onderdelen en Tips

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 42)
  • Auteur
    Berichten
  • #17214361
    TRPower
      Lid sinds:
      13 October 2008

      De Onderdelen, het eerste nummer wat er na een onderdeel staat, is van de Brezan/Partscat, het 2e nummer is van Oa Rijsbergen/de Hbase gebruikers

      M2.5 Motronic, oftewel de Rotor/Verdeelkap versie
      Koppakkingsset DS720
      Kopbouten 110mm buitentorx HBS035
      Kopbouten 105mm binnentorx HBS054
      Distributie Compleet K015205
      Spanrol 531 0050 10
      Looprol 532 0035 10
      Distributieriem 5205XS
      Waterpomp 2800
      Thermostaat 92graden TH21992G1
      Bougie’s NGK BKR6EK – Bosch +8
      Rotor 3.7573/21RS
      Verdeelkap 2.7530/21PHT
      Bougiekabels 4.8551
      Bobine 0 221 600 057
      Oliefilter W712/22
      Koppeling plat vliegwiel 623 0608 00
      Koppeling kom vliegwiel 623 0928 00

      M2.8 Motronic, oftewel de DIS versie
      Koppakkingsset DS720
      Kopbouten 110mm buitentorx HBS035
      Kopbouten 105mm binnentorx HBS054
      Distributie Compleet K025368XS
      Spanrol 531 0054 30
      Looprol 1 532 0039 10
      Looprol 2 532 0040 10
      Distributieriem 5368XS
      Waterpomp 3059
      Thermostaat 92graden TH21992G1
      Bougie’s NGK BKR5EK – Bosch +9
      Bougiekabels 4.8688ECO
      Bobine 0 221 503 001
      Oliefilter W712/22
      Koppeling plat vliegwiel 623 0608 00
      Koppeling kom vliegwiel 623 0928 00

      Olie:
      ik zelf zweer bij 5w40 volsynsteet van een goede kwaliteit, dus Kroon,Castroll oid…
      het mooiste is als je weet welke olie er alijd in gegaan is, dan kan je dat het beste erin blijven doen.
      als je het niet weet, ga dan gewoon voor die 5w40, je kan wel zonder problemen over van half synstheet naar Vol,maar niet omgekeerd,dat vinden je keerringen enzo niet leuk, dus krijg je kans op lekkage


      Aanhaalmomenten
      Klepdeksel (-Set) 8 Nm

      Nokkenaslagers
      M6 10 Nm
      M8 20 Nm

      Nokkenaswiel
      Trap 01 50 Nm Nieuwe bout(en) en moer(en) gebruiken.
      Trap 02 60°
      Trap 03 15°

      Spanrol – Multi-riem/V-snaar
      25 Nm

      Spaninrichting Multi-riem/V-snaar
      20 Nm

      Spanrol – tandriem
      vanaf modeljaar 1993 25 Nm
      tot en met modeljaar 1993 25 Nm + 45° + 15° Nieuwe bouten gebruiken.

      Distributieriemkap
      8 Nm

      Cilinderkopbouten (Nieuwe Bouten gebruiken)
      Trap 01 45nm
      Trap 02 60graden
      Trap 03 60graden
      Trap 04 60graden
      Trap 05 45graden bij warme motor
      of 3x 90graden per trap

      Inlaatspruitstuk
      22 Nm Nieuwe bout(en) en moer(en) gebruiken.
      Uitlaatspruitstuk

      22 Nm Nieuwe bout(en) en moer(en) gebruiken.

      Bougies
      25 Nm

      Klopsensor
      20 Nm

      Krukasriemschijf
      20 Nm

      Krukas – centrale bout
      M12 130 Nm + 40-50° Nieuwe bouten gebruiken.
      M16 250 Nm + 40-50° Nieuwe bouten gebruiken.

      Koppelingsdrukplaat
      15 Nm

      Vliegwiel
      Trap 01 65 Nm Nieuwe bout(en) en moer(en) gebruiken.
      Trap 02 30°
      Trap 03 15°

      Olie aftapplug(gen)
      met zeskantbout(en) 45 Nm

      Torx – bouten 10 Nm

      Oliecarter
      Onderdeel oliepan, Trap 01 8 Nm Schroefdraad reinigen, nieuwe bouten en boutborgmiddel gebruiken.
      Onderdeel oliepan, Trap 02 30°
      aan versnellingsbak Bovendeel oliepan 40 Nm
      aan motorblok Bovendeel oliepan 20 Nm Schroefdraad reinigen en boutborgingsmiddel gebruiken.

      Oliefilterhuis
      15 Nm

      Drijfstanglager
      Trap 01 35 Nm Nieuwe bout(en) en moer(en) gebruiken.
      Trap 02 45°
      Trap 03 15°

      Hoofdlager
      Trap 01 50 Nm Nieuwe bout(en) en moer(en) gebruiken.
      Trap 02 45°
      Trap 03 15°

      Lambdasonde
      30 Nm


      Tips and Tricks

      Het mooiste is natuurlijk dat je voor een motor gaat kijken die nog ingebouwd is,en dus nog te horen/berijden is.
      let er dan op of er sludge in t KVS vaatje zit,als dat zo is kan de kop gescheurd zijn, vraag ook wanneer de KVS voor het laatst vervangen is

      de motor al warm is wanneer jij aankomt (liever niet), kan zijn dat die rookt of tikt bij koude motor, het tikken komt veel voor, dit moet echter na een minuut of 2 over zijn, roken kan komen door verslete klepseals

      laat de motor draaien, en draai dan de dop van het KVS vaatje, er moet stroming in het vaatje zijn, echter mag het niet bubbelen,dit duid op een lekke koppakking

      voel even aan de slangen of ze warm worden, alle slangen moeten warm worden

      geef een paar keer gas, de motor moet meteen toeren maken,en mag niet een soort naar luchthappend geluid maken

      zet de motor uit, zet het contact aan en kijk of het MM lampje het doet, en of die meteen uit gaat wanneer de motor aangeslagen is, kijk dan of meteen naar andere lampjes,of die ook meteen uit gaan, het ABS lampje, mits dat erin zit moet al uit zijn voordat de motor loopt, anders kan dat bijvoorbeeld doorgelust zijn

      dit waren de hoofdtips,
      je gaat natuurlijk kijken voor een motor die minstens 15 jaar oud is, en al aardig wat km’s achter zn rug heeft,
      zo een motor loopt gewoon met fatsoenlijk onderhoud makkelijk meer als 400000 km, dus als je er voor 1 gaat kijken die 200000 gelopen heeft,kan die dat nog een keer draaien



      Over de ECU
      de volgende ECU’s zijn geleverd aan de C20XE:
      FP Kadett tot 89, met schroeven in deksel, chip hoeft niet gesoldeerd te worden
      FP Kadett vanaf 90, zonder schroeven in deksel, chip is altijd gesoldeerd
      FX Vectra 91, met schroeven in deksel, chip hoeft niet gesoldeerd te worden
      FX vectra vanaf 92, zonder schroeven in deksel, chip is altijd gesoldeerd
      GX calibra tot 91, altijd solderen
      GY calibra tot 93, altijd solderen
      HA calibra vanaf 94, altijd solderen
      QJ astra tot 93, niet solderen
      PL astra tot 94, niet solderen
      PT astra met DIS, niet solderen

      uiteraard zijn de ecu’s onderling te wisselen, met uitzondering van de eerste Kadetts, aangezien die zonder KAT geleverd zijn,en dus geen lambda herkenning hebben
      hou er wel rekening mee dat:
      de FP ecu’s voor 2.5 bar gemaakt zijn,en de rest voor 3 bar brandstofdruk
      je kan wel zonder problemen een FP aan een 3bar regelaar hangen, maar geen andere aan een 2.5 bar,dan loopt die te arm!

      de Hbase nummers komen er morgen avond bij,
      en als iemand nog iets toe te voegen heeft, of er iets niet goed staat,laat het mij weten en ik pas het aan

      #17553886
      vm77
        Lid sinds:
        26 April 2008

        Hoi TRPower,

        Grandioos idee, ik wacht met spanning af.

        Met vriendelijke groet
        Peter

        #17553887
        GlennGSI
        Deelnemer
          Lid sinds:
          28 August 2007

          Idd erg handig !

          #17553888
          Fearless
          Deelnemer
            Lid sinds:
            9 January 2005

            Komt de Brezan toch nog goed van pas he ;)

            #17553889
            Speedy007
            Deelnemer
              Lid sinds:
              15 September 2005

              handig:o

              #17553890
              TRPower
                Lid sinds:
                13 October 2008

                zow
                het begin is gemaakt

                wat ik alleen nog wel graag wil weten,en er ook bij zetten:
                welke ecu code’s er bij welke auto horen
                dus oa
                FP
                FX
                QJ
                enz

                wil alleen nog ff weten welke code er bij welk model hoort,en van welk jaar die is

                dus: laat het maar weten^^

                #17553891
                Elena Maria
                  Lid sinds:
                  17 June 2009

                  Deze jongen doet het goed!!!!:thumbup:D

                  #17553892
                  GlennGSI
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    28 August 2007

                    over die computers.. ik heb een Dis c20xe dus een dis computer. Maar de injectorrail komt van een C20XE af met motronic 2.5 ( FP computer ), hoe zit dat dan met die brandstofdrukregelaar ? ik gebruik ook de creme injectoren..

                    En hoe herken ik of ik een 2,5 bar of een 3 bar benzinedrukregelaar heb ?

                    #17553893
                    mayhem
                      Lid sinds:
                      13 June 2006

                      staat erop

                      #17553894
                      GlennGSI
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        28 August 2007

                        origineel gepost door mayhem
                        staat erop

                        Hmm ok dat kon ik niet vinden maar heb het gm nummer even vergeleken en er zit dus een 2,5 bar regelaar op…

                        #17553895
                        TRPower
                          Lid sinds:
                          13 October 2008

                          idd,
                          en zoals ik al neergezet heb, werkt een fp altijd met een 2.5bar…

                          #17553896
                          GlennGSI
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            28 August 2007

                            origineel gepost door TRPower
                            idd,
                            en zoals ik al neergezet heb, werkt een fp altijd met een 2.5bar…

                            hmm ok dan word het dus een andere brandstofdrukregelaar. Injectoren kan ik wel gewoon gebruiken hoop ik ?

                            #17553897
                            .Stoffel.
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              15 November 2009

                              origineel gepost door GlennGSI
                              over die computers.. ik heb een Dis c20xe dus een dis computer. Maar de injectorrail komt van een C20XE af met motronic 2.5 ( FP computer ), hoe zit dat dan met die brandstofdrukregelaar ? ik gebruik ook de creme injectoren..

                              En hoe herken ik of ik een 2,5 bar of een 3 bar benzinedrukregelaar heb ?

                              die van 3 bar hebben bovenop een dieper ‘kuiltje’ dan die van 2.5 bar

                              #17553898
                              GlennGSI
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                28 August 2007

                                origineel gepost door .:Stoffel:.

                                origineel gepost door GlennGSI
                                over die computers.. ik heb een Dis c20xe dus een dis computer. Maar de injectorrail komt van een C20XE af met motronic 2.5 ( FP computer ), hoe zit dat dan met die brandstofdrukregelaar ? ik gebruik ook de creme injectoren..

                                En hoe herken ik of ik een 2,5 bar of een 3 bar benzinedrukregelaar heb ?

                                die van 3 bar hebben bovenop een dieper ‘kuiltje’ dan die van 2.5 bar

                                Heb het al aan de hand van het GM nummer gevonden. En heb ook al een 3 bar van Servaas gekocht :)

                                #17553899
                                kadett4x4
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  6 July 2004

                                  betrefend de volgende ecu,
                                  gx, zat in een vectra a 2000 16v 4×4 van bouwjaar 91.
                                  was wel een duitser, dus weet niet of daar verschil in zit.
                                  wil je nog meer nummers van de ecu weten, dan zal ik ze wel plaatsen.

                                  groeten.

                                  #17553900
                                  TRPower
                                    Lid sinds:
                                    13 October 2008

                                    ey
                                    ik heb de info die ik neergezet heb van eds en via epc…
                                    vectra/calibra zijn 9vd10x hetzelfde…

                                    ik ben een gx bijv ook in een kadett tegen gekomen, maar ook in een astra, net zoals dat ik ook een FP in een vectra aangetroffen heb…

                                    maar zet maar neer wat je hebt, kan altijd handig zijn

                                    #17553901
                                    Van het Ende Customs
                                      Lid sinds:
                                      1 April 2008

                                      :wors

                                      #17553902
                                      Nova_C20xe
                                        Lid sinds:
                                        23 January 2008

                                        :thumbup:thumbup:thumbup

                                        #17553903
                                        jarno29-01
                                          Lid sinds:
                                          2 June 2008

                                          misschien een domme vraag maar kan iemand mij vertellen verschil in injectoren?
                                          dus kleur en cc bij welke druk?

                                          alvast bedankt
                                          gr Jarno

                                          #17553904
                                          GlennGSI
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            28 August 2007

                                            origineel gepost door jarno29-01
                                            misschien een domme vraag maar kan iemand mij vertellen verschil in injectoren?
                                            dus kleur en cc bij welke druk?

                                            alvast bedankt
                                            gr Jarno

                                            Creme bij M2.5 2,5bar druk
                                            Blauwe bij M2.* 3 bar druk

                                            cc’s zijn het zelfde heb ik me laten vertellen alleen de verneveling is anders. Dit kan ik alleen niet met 100% zekerheid zeggen omdat het mij zo verteld is.

                                            #17553905
                                            jarno29-01
                                              Lid sinds:
                                              2 June 2008

                                              origineel gepost door GlennGSI

                                              origineel gepost door jarno29-01
                                              misschien een domme vraag maar kan iemand mij vertellen verschil in injectoren?
                                              dus kleur en cc bij welke druk?

                                              alvast bedankt
                                              gr Jarno

                                              Creme bij M2.5 2,5bar druk
                                              Blauwe bij M2.* 3 bar druk

                                              cc’s zijn het zelfde heb ik me laten vertellen alleen de verneveling is anders. Dit kan ik alleen niet met 100% zekerheid zeggen omdat het mij zo verteld is.

                                              oke ik dacht namelijk als je creme neemt bij 3 bar dat het dan meer werd dan die andere
                                              dat ze gelijk zouden zijn bij hun ontwerp druk

                                              bv creme bij 2.5 bar 170cc
                                              blauw bij 3 bar 170cc
                                              creme bij 3 bar dan 200 cc
                                              of zit ik dan helemaal verkeerd??

                                              #17553906
                                              rabbitopc
                                                Lid sinds:
                                                31 July 2008

                                                dat zou ik ook wel willen weten :thumbup

                                                en hoeveel gram weegt een orgineel plat vliegwiel ?

                                                dit is een (kom )vliegwiel van m-tech:

                                                5600 gram ipv de standaard 9,5kg – 13,5 kg

                                                #17553907
                                                GlennGSI
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  28 August 2007

                                                  origineel gepost door jarno29-01

                                                  origineel gepost door GlennGSI

                                                  origineel gepost door jarno29-01
                                                  misschien een domme vraag maar kan iemand mij vertellen verschil in injectoren?
                                                  dus kleur en cc bij welke druk?

                                                  alvast bedankt
                                                  gr Jarno

                                                  Creme bij M2.5 2,5bar druk
                                                  Blauwe bij M2.* 3 bar druk

                                                  cc’s zijn het zelfde heb ik me laten vertellen alleen de verneveling is anders. Dit kan ik alleen niet met 100% zekerheid zeggen omdat het mij zo verteld is.

                                                  oke ik dacht namelijk als je creme neemt bij 3 bar dat het dan meer werd dan die andere
                                                  dat ze gelijk zouden zijn bij hun ontwerp druk

                                                  bv creme bij 2.5 bar 170cc
                                                  blauw bij 3 bar 170cc
                                                  creme bij 3 bar dan 200 cc
                                                  of zit ik dan helemaal verkeerd??

                                                  dat weet ik niet… ik heb in ieder geval creme in men Dis motor :P

                                                  #17553908
                                                  mattemaker
                                                    Lid sinds:
                                                    28 September 2007

                                                    Motorcode C20XE
                                                    Inhoud 1998 (cc)

                                                    Stationair toerental 860 – 1020 (rpm)
                                                    Klepspeling
                                                    Hydraulisch
                                                    Oliedruk 1.5/860 – 1020 (bar/rpm)
                                                    Brandstofsysteem (merk en type) Bosch Motronic M 2.5 (1993 -) M 2.8
                                                    Cilinderaantal 4
                                                    Ontstekingsvolgorde 1-3-4-2
                                                    Bobineweerstand, primair 0.3 – 0.7 (ohms)
                                                    Bobineweerstand, secundair 7200 – 8200 (ohms)
                                                    Bougies (merk en type) Bosch FR7DC
                                                    Elektrodeafstand 0.7 – 0.8 (mm)
                                                    Injectordruk/systeemdruk 2.5-3.0 (bar)
                                                    CO percentage < 0.5 (%)
                                                    CO2 14.5 – 16 (%)
                                                    HC 50 (ppm)
                                                    O2 0.1 – 0.5 (%)
                                                    CO bij verhoogd stationair toerental < 0.3 (%)
                                                    Verhoogd stationair toerental 2800 – 3200 (rpm)
                                                    Lambda 0.97 – 1.03
                                                    Lambda-verandering (Delta Lambda) 0.02
                                                    Olietemperatuur tijdens het testen 80 (°C)
                                                    Gesloten regelcircuit-test bij: 760 – 1120 (rpm)

                                                    Koelsysteem
                                                    Openingsdruk van de dop 1.2 – 1.5 (bar)
                                                    Thermostaat opent bij 92 (°C)
                                                    Ventilator aan bij 100 (°C)

                                                    Elektrisch
                                                    Accu 44 (Ah)
                                                    Dynamo 70 (A)

                                                    Remmen
                                                    Schijfremdikte, voor, min. 20.0 17.0 9.7 (mm)
                                                    Schijfremdikte, achter, min. 7.0 (mm)

                                                    Wieluitlijning
                                                    de wieluitlijning

                                                    Uitspoor, voor -15′ ± 10′ (°)

                                                    Camber, voor -1°05′ ± 45′ (°)

                                                    Caster, voor 2°15′ ± 1° Estate 1°30′ ± 1° (°)

                                                    Toespoor, achter 10′ + 30′ -20′ (°)
                                                    Camber, achter -1°40′ ± 30′ (°)

                                                    Wielen en banden
                                                    Bandenmaat 205/50R14
                                                    Bandenspanning, voor 2.3 (bar)
                                                    Bandenspanning, achter 2.2 (bar)

                                                    Capaciteiten
                                                    Motorcarter, incl. filter 4.5 (l)
                                                    Handgeschakelde transmissie
                                                    Versnellingsbakolie bijvullen 1.9 (l)
                                                    Koelsysteem 7.2 (l)
                                                    Koelmiddel voor de airconditioning 700 (1993-1994) 900 (1994-1998) (g)
                                                    Airconditioningcompressor-olie 295 (ml)
                                                    Aanhaalmomenten
                                                    Cilinderkop

                                                    Fase 1 25 (Nm)
                                                    Fase 2 60° (°)
                                                    Fase 3 60° (°)
                                                    Fase 4 60° (°)
                                                    Fase 5 T=80°C
                                                    Fase 6 30° (°)
                                                    Vervang de bout
                                                    Voorwielnaaf
                                                    Fase 1
                                                    (Losdraaien) 100 (Nm)
                                                    Fase 2 20 (Nm)
                                                    Fase 3 90° (°)
                                                    Achterwielnaaf 50 Nm + 30° / 45° (Nm)
                                                    Wielbouten 110 (Nm)
                                                    Bougies 25 (Nm)

                                                    heb ff copy paste gedaan uit het programma wat ik gebruik..

                                                    #17553909
                                                    mattemaker
                                                      Lid sinds:
                                                      28 September 2007

                                                      altijd handig..

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 42)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.