Forumindex › Forums › Techniek › Cih › Alles op een rij: versnellingsbakken (4-5 bak)
- Dit onderwerp bevat 427 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 november 2023om 22:19 door Ghanz.
-
AuteurBerichten
-
4 juni 2007 om 18:25 #17310518
kennis van mij heeft een C kadett ZF 5 versnellingen sportbak liggen die achter een standaard 2.0E hangt.
nu wil hij de auto weer orgineel 4 bak maken en de zf waarschijnlijk verkopen.
wat word er voor zo’n bak gevraagd?? ik heb al gezocht maar er worden er niet aangeboden.ps: hij is niet van mij en ik verkoop hem dus ook niet en de kennis misschien ook niet maar hij vroeg zich af wat de prijs voor zo’n bak nu ongeveer was. (als hij em verkoopt post ik dat wel :vertag )
5 juni 2007 om 11:58 #17310519pff, ik denk zo rond de €800,- al naar gelang staat en verhoudingen.
Vraag JS-400 eens, die zit wat meer in dat Kadett materiaal.
6 juni 2007 om 19:18 #17310520das dus nog een prijzig bakje!!
staat is super en alles zit er bij en verhouding is de 5 de versnelling 1 op 1 en de rest weet ik niet.
zal et tegen de kennis zeggen!
6 juni 2007 om 20:11 #17310521Vaak brengt hij op de Duitse Ebay genoeg op, onderdelen zijn zeldzaam en bijna niet te krijgen, zelfs defect brengt hij nog genoeg op.
12 juni 2007 om 14:34 #17310522Klopt het dat een getrag 240 voor een CIH hetzelfde binnenwerk heeft als een getrag 240 voor een OHC en dit dus onderling uitwisselbaar is (in geval van defecte 240 van een manta 1.8s?)
12 juni 2007 om 21:27 #17310523Ja, dat klopt al moet je het “simpel ombouwen” wel zo opvatten dat het geen klusje voor beginners is, enig technisch inzicht en een goede handleiding + goed gereedschap komt er wel bij kijken.
13 juni 2007 om 09:03 #17310524Onder goed gereedschap bedoel je daarmee dat er speciaal gereedschap noodzakelijk is om dit te kunnen doen? Waar zou ik zo’n handleiding kunnen krijgen?
Ik heb enkele jaren geleden al eens de lagers van een mitsubishi bak vervangen en technisch inzicht heb ik ook wel dus daar ben ik niet bang voor.
13 juni 2007 om 13:50 #17310525Niet iedereen heeft poelietrekkers ed. of goed genoeg technisch inzicht en het is wat anders dan een motor uit- en inelkaar bouwen en er zijn een hoop die daar al moeite mee hebben, vandaar even de opmerking.
Voor de handleiding: –>klik hier<–
13 juni 2007 om 16:10 #17310526Henk, bedankt :thumbup
15 juni 2007 om 17:42 #17310527ik heb laats ook mijn 240 bak uitelkaar gehaald omdat de km tellerworm het begeven had.
het enige wat er aan appart gereedschap bij aan te pas kwam was een hetelucht fuhn om het laatst lager er uit te kunnen halen.
als je bij het wormwiel wilt komen moeten alle dingen uit de bak dus dat heb ik ook gehad en er kwam geen poelietrekker aan te pas dus dat is weer een meevaller!suces!
25 juni 2007 om 13:35 #17310528Op de electrische overdrive zitten twee aansluitingen om 12v aal te sluiten. Weet iemand waar deze twee voor zijn, of heeft iemand een schema van de aansluitingen op de drive?
25 juni 2007 om 15:31 #17310529Ik weet niet of ik daar schema’s van heb, denk het niet, het zal wel geen achteruitschakelaar zijn, maar staan er geen merktekens bij?
10 juli 2007 om 16:24 #17310530hoe herken ik nu een 5bak voor een 1.8s, kan dat een 240 zijn…. en dan alleen letten op de plaats vd startmotor, of zijn er nog meer kenmerken. ben niet echt thuis in dit wereldje
10 juli 2007 om 19:14 #17310531Klopt, het is een 240 (dwz: nummer begint met 240) en het enigste herkenningspunt is de startmotor, van voren gezien als je het koppelingshuis inkijkt zit hij links bij een 1.8S en rechts bij de CIH.
23 juli 2007 om 19:13 #17310532De 265 – 5bak zit dus in de senator en Monza, maar tot welk bouwjaar? Enkel in de Monza/Senator A of ook in de B’s?:hmmz
23 juli 2007 om 22:54 #17310533Zat enkel in de Monza/Senator A vanaf 1981 t/m 1988 en officiëel alleen voor de 3.0E motor.
24 juli 2007 om 17:40 #17310534Wederom bedankt Henk:thumbup
26 juli 2007 om 06:59 #17310535Nu kan ik een Getrag 265 van een BMW kopen. Is dat slim of moet je dan veel ombouwen in geval van een Opel motor ervoor?
26 juli 2007 om 10:06 #17310536Nou het heeft pas zin als dit de M3 BMW bak is met de sportoverbrengingen, als het een normalere uitvoering is, dan haal je jzelf nogal wat werk op de hals.
Je moet dus een ander koppelingshuis hebben, aanpassen van de pook tov het gat is niet moeilijk, ophanging versnellingsbak steun is verder gelijk, daarna komt het werk met de tussenas, ook hier net als bij een R25/28 zit je met een uitgaande as met hardyschijf, ik ken erbij die het erop wagen en doen dit zonde extra koppeling in de tussenas, maar je kn dit beter wel doen, dan blijft de hardyschijf wat langer heel.
Belangrijk detail wat vaak vergeten wordt is dat deze bak geen snelheidsmeter aansluiting heeft, ombouw is te doen, maar ik geloof dat het niet altijd mogelijk is, waarom weet ik niet exact.
De koppelingsplaat e.d. zijn verder gelijk aan degene bij de Monza/Senator 265.
27 juli 2007 om 06:03 #17310537Bedankt Henk! denk dat ik voor die prijs die hij vraagt dan beter iets langer wacht op een Opel bak dan.
Nog een laatste vraagje verder, is het achterste stuk rechtstreeks uitwisselbaar tussen een BMW en een Opel 265?
1 augustus 2007 om 19:54 #17310538Origineel gepost door henk 400rr
Qua tussenas kun je dit even doorlezen:
– Getrag 240 5-bak: bij een A-manta/ascona een automaat-as van een B-manta/ascona.Op planning staat een versnellingsbak ombouw ( van 4 naar 5 bak) van mn A-manta
Vandaag op pad geweest voor een automaat-as van een B-manta.
Ik had een aandrijfas meegenomen van een getrag 240 5-bak.
Nu daar aangekomen bleken de aandrijfassen precies dezelfde lengte te hebben.
Die man beweerde bij hoog en laag dat die aandrijfas van een manta B 2.0S automaat af kwam….moet het niet misschien een aandrijfas zijn van een A manta automaat?
zou iemand voor mij eventueel de lengte van een aandrijfas van een B-manta automaat kunnen geven?
1 augustus 2007 om 23:29 #17310539quote]Origineel gepost door mantastijn
…moet het niet misschien een aandrijfas zijn van een A manta automaat?.. [/quote]Nee en nogmaals: –>topic Alles op een rij: Tussenassen<–
en daar vindt je dit:
Origineel gepost door Yosta
8 augustus 2007 om 11:43 #17310540past de 4 bak van een b kadett 1.5 ook in een a commodore 2.5, en kan hij het vermogen aan
14 augustus 2007 om 10:38 #17310541Dus als ik het goed begrijp en je wil een 265 bak voor de manta, moet je gewoon 1 pakken van een senator/monza of van een bmw m3 sportbak??
Wil nl wel eens weten welke bak ik nu moet hebben voor 24v ombouw… Kan daarbij toch het koppelingshuis van een 4 bak (cih) gebruiken??
groet Tom
14 augustus 2007 om 19:14 #17310542Origineel gepost door JohnSmith
past de 4 bak van een b kadett 1.5 ook in een a commodore 2.5, en kan hij het vermogen aanHmm, de bak wel maar het koppelingshuis zal moeilijk worden (denk ik), verder verwacht ik geen problemen maar het hangt van rijstijl en de deugedelijkheid van de bak af, in principe is alles kapot te maken.
Origineel gepost door Kale gek
Dus als ik het goed begrijp en je wil een 265 bak voor de manta, moet je gewoon 1 pakken van een senator/monza of van een bmw m3 sportbak??Je moet niks, maar het is de vrijwel simpelste oplossing, die van een BMW wordt weer wat duurder en is wat bewerkelijker om eronder te krijgen.
Wil nl wel eens weten welke bak ik nu moet hebben voor 24v ombouw…
Meest voorkomende is de 265 als het om Manta/ascona.Commodore,..etc. gaat, je kan ook De R28 doen of de R25 van Omega/senator, beide bakken zouden naar verluid op het koppelings gedeelte weinig verschil moeten hebben, als het goed is, heeft de R25 ook achter de 1e 24V gezeten.
Kan daarbij toch het koppelingshuis van een 4 bak (cih) gebruiken??
groet Tom
Bij een 265 type kan dat, maar alleen met behulp van een een pasplaat.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.