Forumindex › Forums › Techniek › Cih › Alles op een rij: versnellingsbakken (4-5 bak)
- Dit onderwerp bevat 427 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 november 2023om 22:19 door Ghanz.
-
AuteurBerichten
-
27 oktober 2006 om 19:38 #17310468
Origineel gepost door henk 400rr
:vertagOrigineel gepost door henk 400rr
komt omdat zijn inlogtijd voorbij is, hij heb ze gajat van hier: –>klik hier<–:P :D :D daar staan ze al enige jaren :D
:thumbup Bedankt!!
29 november 2006 om 17:15 #17310469Origineel gepost door opelclanermelo
Weet iemand het onderdeel nummer of afmetingen van de achterste bak keering van een getrag 240 (orginele Manta B 5 bak)??52 X 38.1,
je kan ook een normale halen van 52X38 :P
die is aardig wat voordeliger …. een tientje of 2 :D
22 december 2006 om 16:54 #17310470Hallo
Ik heb een probleem met mijn versnellingsbak en wel het volgende:het worm wieltje in de bak zit niet meer geborgd waardoor mijn kilometerteller het niet meer doet.
Heeft iemand hier ervaring mee om dit te maken of kan ik beter op zoek gaan naar een andere bak?23 december 2006 om 16:25 #17310471:cool:is niet zoveel werk,bak splitsen,staartstuk er uit halen dan kom je bij het wormwieletje,deze terug opschuiven en borging er onder zetten maar let goed op hoe je de bak uit elkaar trek anders kan je gaan rapen.
29 december 2006 om 19:30 #17310472nee, ze zijn er als 4-bak en als 5-bak, het nummer zegt me niet zoveel daarover.
29 december 2006 om 21:37 #17310473Dat mag je aannemen, ‘t is wel zo dat bij Opel bakken de codering op het laatste huis maatgevend is, je hebt dus de getrag 265 waarop het eerste huis 262…enz. of 264…enz.
Een 262 5-bak is wel weer een oudere bak dan 265 5-bak
3 januari 2007 om 15:40 #17310474he mensen
welke 5 bakken passen op een c20xe voor in een kadett c.
welke typen of merken van modellen of auto, is voor een maat van mij.groeten.
3 januari 2007 om 18:58 #17310475voor een achterwiel aangedreven is het de Getrag 240 maar dan van 1.8S en dat kan weer Manta-B of Rekord-E2 Zijn, bij eentje van Rekord-E2 moet je de bovenplaat aanpassen maar misschien moet je dat ook al bij de mantavariant, de tweede is de R25 van Omega A en B.
Andere mogelijkheid is dus een Getrag 265 (262) gebruiken en het koppelingshuis van een manta 1.8S 4-bak, tussen eht koppelingshuis een adapterplaat maken, deze moet geschroefd zijn, als je dit last dan gaat hij kapot, weet wel dat je met een 265 een andere koppeling nodig hebt dan bij de Getrag 240, deze uitgaande as is namelijk grover vertand, ook is de bak langer.
5 januari 2007 om 19:23 #17310476Wat is dan het verschil tussen de getrag 240 en 242???
Ik heb er een met van (denk ik manta) waar de aandrijfas inschuift en heb er 1 van een (dacht rekord diesel) met een rubber ring erin (aandrijfas is doorgesneden vlak daarachter). Heb de bakken los gekocht, dus weet niet zeker uit welk type opel ze komen.
Foto 2: met een ander koppelingshuis zit deze bak achter een 1.3s of 1.3n uit een ascona/manta B. Zal er wel een keer een foto van maken voor de verzameling!
Groeten, MArk
5 januari 2007 om 19:45 #17310477Origineel gepost door Kadett C
Wat is dan het verschil tussen de getrag 240 en 242???Ik heb er een met van (denk ik manta) waar de aandrijfas inschuift en heb er 1 van een (dacht rekord diesel) met een rubber ring erin (aandrijfas is doorgesneden vlak daarachter). Heb de bakken los gekocht, dus weet niet zeker uit welk type opel ze komen.
Nou, qua overbrenging is de 242 gelijk aan de 240, het verschil is het koppelingshuis, deze is bij de startmoter iets groter waardoor bij plaatsing op een benzinemotor 1 bout niet past, je kan hem ook herkennen aan de onderkant van het koppelingshuis, daar zit namelijk een rechthoekige inspectiedop. Komen ze uit een rekord, dan is staat ook de pook 5cm meer naar achteren tov de manta.
Foto 2: met een ander koppelingshuis zit deze bak achter een 1.3s of 1.3n uit een ascona/manta B. Zal er wel een keer een foto van maken voor de verzameling!
Groeten, MArk
dat is goed, ik zelf heb alleen een foto van die bak met motor en ook nog maar sinds kort.
11 januari 2007 om 17:17 #17310478heeft er iemand een alternatief voor een de achterste rubbers van een 240 getrag van een record. zit namelijk onder een c-tje en is versleten.
maar ik kan ze nergens bestellen.:thumbdown11 januari 2007 om 18:57 #17310479Er zijn ook losse trillingsdempers te koop in diverse maten
Een voorbeeld: –>klik hier<–
13 januari 2007 om 12:25 #17310480Origineel gepost door henk 400rr
Er zijn ook losse trillingsdempers te koop in diverse matenEen voorbeeld: –>klik hier<–
die hebben wel verschillende profilen maar, zou dat goed gekeurd worden als je zoiets pasmaakt?
13 januari 2007 om 21:08 #17310481Tuurlijk wel, maak je maar niet ongerust.
Ikzelf heb een paar keer met een op maat gemaakt versnellingsbak beugel de auto door de APK gekregen, de vorige eigenaar deed er een motorsteunrubber onder, ook dat was geen probleem.
15 januari 2007 om 00:19 #17310482dus de orginele steun met rubber mag dan ook veranderd worden.
bedankt ga ik eens uitzoeken.:thumbup12 maart 2007 om 15:06 #17310483en wat voor tussen as moet er op een R25 bak dan?
mvg nick
12 maart 2007 om 15:34 #17310484Dat hangt er wat vanaf waar je de bak inbouwd, in Een omega-A/senator-B moet je de bijpassende tussenas hebben, voor de oudere modellen moet je het eerste stuk van de Omega-A/Senator-B hebben en eindigen met het deel wat normaal gesproken als tussenas zit van het type auto wat je gebruikt.
Sowiso voor het laatste is het raadzaam om een specialistisch bedrijf in te schakelen omdat de diameters verschillend zijn.
12 maart 2007 om 16:18 #17310485het is voor in een a- manta
dus dan moet ik een tussen as zoeken van een omega a en 1 van een manta en die beide doorslijpen en wegbrengen voor aan elkaar te maken en uit te balanceren?mvg nick
12 maart 2007 om 16:56 #17310486Daar komt het wel op neer, hieronder een foto die eerder op het forum gepost is door een Kadett-C liefhebber die voor hetzelfde probleem stond.
12 maart 2007 om 19:31 #17310487da kan ik zelf ook nog wel maken…..
maar in ieder geval bedankt voor de infow….
kan ik weer ffkes vooruit
mvg nick17 maart 2007 om 19:29 #17310488Is er nog verschil of een Getrag 240 onder een manta vandaan komt of onder een Monza of Senator?
Ik loop al een tijdje te zoeken maar daar kan ik niks over vinden.
19 maart 2007 om 21:51 #17310489Hier ook nog even:
Nee, de Getrag 240 is qua bakafmeting en overbrengingen overal gelijk het verschil zit hem in de bovenplaat, die is alleen bij de B-manta 5 cm korter dan bij de rest.
De getrag 240 bij de 1.8S B-manta heeft wel weer dezelfde overbrengingen, maar is dus uiteraard qua aansluiting op de motor verschillend.
De getrag 242 is de dieselversie van de 240 serie en die kan ook achter een normale CIH op 1 bevestigingspunt na, dat is bij de startmotor, bij de diesel zit dat punt verder naar buiten.
verder nog even wat info mocht je de pook willen verplaatsen tbv. C-kadett of A-manta :
De handleiding is gebaseerd voor een Opel GT, maar (op de pook na) gelijk aan de A-manta/ascona.
Je hebt wel Acrobat reader nodig voor het lezen van deze handleiding.
Deze laatste opmerking moet je dus negeren, alleen bij de GT staat de motor wat schuin gezet.5 april 2007 om 07:22 #17310490Nog een toevoeging: deze foto zag ik toevallig en is wel handig om aan te geven hoe zo’n tussenas tussen de bak van Omega en de achteras van Manta/ascona/kadett er ongeveer uitziet:
5 april 2007 om 11:39 #17310491Vraagske;
Ik heb een manta a 1600s van 1973 en zou de olie van de versnellingsbak
willen vervangen.
Tis ne 4 bak.
Tis de eerste keer dat ik zelf aan een auto werk en ik heb totaal geen technische achtergrond.
Dus alle tips, liefst zonder te veel vakjargan :) , zijn welkom.
Alvast mercie!!5 april 2007 om 12:51 #17310492Doe ik het even uit m’n hoofd:
De 4-bak van dit type heeft geen aftapplug, slechts een vulopening, dit betekend dat zodra je de schroefjes van de onderste plaat loshaalt je meteen de olie over je heen krijgt, het kan zelfs zo zijn dat bij het losnemen van een schroefje er al olie uit begint te lopen, maar daar ben ik niet zeker van. In ieder geval moet je een bak klaar hebben liggen om de olie op te vangen.
Omdat de onderste plaat losgehaald moet worden moet je de pakking vernieuwen, je kan eentje kopen of eentje maken met pakkingpapier, dit is wel bij de meeste autshops verkrijgbaar en ander heeft een bromfietsenzaak dit wel. Oppervlakten goed schoon en evt. met een klein beetje vloeibare pakking op de papieren pakking smeren helpt om er zeker van zijn dat de boel dicht is en blijft.
Vullen doe je via een dikke schroef op de zijkant, dit is een schroef met een binnenzeskantgat, ik gloof dat deze aan de bestuurderskant zit.
Vullen is makkelijker als je een slag vanuit de motorruimte laat zakken in het gat van de bak, bovenaan de slang laat je dan de olie via een trechter in de bak zakken.Zodra de olie overloopt uit dat gat is de bak voldoende gevuld.
Op zich wordt er altijd gezegd dat de olie niet vervangen hoeft te worden, maar ik vindt het wel raadzaam, zeker als je ontdekt wat er zoal aan het magneetje hangt aan de binnenkant van het onderdeksel en bovendien zijn de meesten niet lekvrij dus het peil zakt hoe dan ook.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.