Forumindex › Forums › Techniek › Cih › Alles op een rij: versnellingsbakken (4-5 bak)
- Dit onderwerp bevat 427 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 november 2023om 22:19 door Ghanz.
-
AuteurBerichten
-
14 mei 2012 om 20:04 #17310787
die zijn bij mij altijd al gaar geweest.
en nooit vervangent zal er wel niet voor niets omheen gezeten hebben :D
15 mei 2012 om 13:41 #17310788Is een getrag 240 bak van een BMW E30 dezelfde?
15 mei 2012 om 13:46 #17310789haha, volgens mij niet helaas. Die dingen gaan voor 5 tientjes van de hand op marktplaats!!!
15 mei 2012 om 16:07 #17310790nee helaas is een getrag 240 voor bmw net wat anders.
met name de aansluiting op het blok.
voor de rest zijn de onderdelen wel weer uitwisselbaar.27 juni 2012 om 19:39 #17310791ik ben een getrag 240 in mijn b ascona aan het bouwen met behoud van de kromme 4 bak pook
nu heb ik ook de orginele baksteun met het verloopplaatje gebruikt [p13] maar nu heb ik het probleem dat mijn bak zo gemonteerd veel te hoog zit en strak tegen de tunnel zit
kan ik zonder problemen met de aandrijflijn de onderste steun wat laten zakken door hem uit te vullen
ik heb bij deze ombouw nog niemand hier over horen spreken dat de bak dan te hoog zit
tevens zoek ik nog een aandrijfas van een manta met een 5 bak27 juni 2012 om 20:14 #17310792bij montage van een 5 bak in een b1 koets, met verloopplaat, ben je de baksteunrubber van de 5 bak nodig.
zoals ik het lees, zit je bak te hoog, en heb ik het vermoeden dat je de baksteunrubber van de 4 bak ook nog gemonteerd hebt zitten
anders kan hij mijn inziens niet te hoog zitten.
even een plaatje bij het praatje, altijd makkelijk.
mag ook naar opel-manta@live.nl28 juni 2012 om 15:31 #17310793weet je mischien hoe hoog die baksteun van een 5 bak dan is
ik heb zelf de 4 bak onder de ascona uit gehaald en de 5 bak geplaatst maar die was al vermaakt voor een a manta
de baksteun van de 4 bak is standaard en is een stuk hoger dan die andere
zal morgen proberen een foto te maken
alvast bedankt voor de reactie28 juni 2012 om 16:02 #17310794cm of 5 zoiets
28 juni 2012 om 21:40 #17310795:sleeping
29 juni 2012 om 15:05 #17310796de bak komt in een ascona b dus een tussenas van een manta met 5 bak zou zonder inkorten toch moeten passen
het gaat er om dat mijn bak te hoog zit
ik heb de dwarssteun van de 4 bak gebruikt en een stalen plaatje met 5 cm versprong maar ik weet niet hoe hoog het rubbersteuntje moet zijn omdat deze bak aangepast was voor een a manta
als ik de hoogte van dat steuntje weet ben ik gered29 juni 2012 om 18:20 #17310797versprong toch niet naar boven toe?
het rubber is 4 cm hoog
29 juni 2012 om 18:41 #17310798nee niet naar boven maar naar achter dmv het tekeningetje van pagina 13 (staat hetzelfde beschreven als op mantablog van joost abrahams)
maar als het rubberstuk maar 4cm is heb ik de verkeerde
morgen maar eens oplossen met silendblocks van 3cm plus 6mm van het verloopplaatje en wat ringen dan moet het goed komen
bedankt voor het meedenken29 juni 2012 om 18:44 #17310799zoals jij het omschrijft is het hier ook gedaan.
:thumbup
29 juni 2012 om 21:17 #17310800:sleeping
29 juni 2012 om 21:40 #17310801zeg henk… een ascona b… met daaronder een 5 bak van de manta b.
daar past de tussenas van een manta b gsi toch gewoon prima onder?
of vergis ik me nu?(volgens mij had ik dat namelijk al eens toegepast..)
29 juni 2012 om 21:46 #17310802Ik corrigeer mezelf, ik was in de veronderstelling dat hij ‘m in een A-type zette. :sleeping
29 juni 2012 om 21:59 #17310803Maar goed, als je het plaatje vlak tegen de steun aan last, met het originele rubber voor de 5-bak dan was het klaar geweest.
B-manta/B-ascona is verder gelijk, dus inderdaad 5-bak tussenas en klaar.
vergeet niet de veer in de tussenas te zetten, vaak gaat dat best goed zonder, maar soms gaat je daardoor bak stuk.
29 juni 2012 om 22:27 #17310804een 4 bak op een 1.9 uit een rekord c….is die zo om te ruilen met een 5 bak?
Wil er lange afstanden mee gaan rijden en dan is die 5 toch wel erg lekker :vertag29 juni 2012 om 22:48 #17310805klopt, maar nee niet zo even, dan moet je eventjes wat verbouwen.
schakelmechanisme ombouwen (neem aan dat je de oude pook wil behouden + de tunnel zo wil houden), tenminste voor de getrag 240.
tussenas inkorten en een dikkere aansluiting erop maken, c-rekord had dacht ik geen hardyschijf achter de bak zitten.Daarbij had je C-rekord’s met stuurschakeling, dan van jouw heeft dat niet? het kwam ook voor in de D-rekord dacht ik.
verder moet je even om de koppelingshevel denken ivm je type kabel.
3 juli 2012 om 21:04 #17310806Heb (helaas) geen stuurversnelling, maar een gewone pook.
Wil de tunnel idd zo houden.
Het is vast allemaal al eens gedaan, maar zelf nog nooit een bak pasgemaakt.
Wel iets wat nog op de planning staat. Heerlijk zon 5e versnelling op zon auto.Getrag 240 enige optie? Dan ga ik op zoek naar zon bak. Op mp staan ze zon beetje voor 200/250 te koop.
3 juli 2012 om 21:57 #17310807De Getrag 240 is niet de enigste optie, waar wel degene waar je relatief gezien goedkoop aan kan komen en qua ombouw werk het simpelste is, €200,- tot 250,- vindt ik een behoorlijke prijs.
Een optie is de rekord E bak met elektrische overdrive, ook daar zit je met het inkorten van je tussenas, plus ombouw naar een dikkere aansluiting (net als bij de getrag 240) maar de schakelstangen zijn lastig om te bouwen naar een kortere uitvoering, je zit met een stukje elektrisch aansluiten (niet moeilijk, maar het komt er wel bij) en ze liggen niet voor het oprapen, het prijsverschil zal niet dramatisch zijn tov de getrag 240, maar : vindt ze maar eens. En dan zit je dus met een stukje extra werk.
goed, nogmaals weer even wat schetsjes voor het inkorten (dit is voor een Opel GT, maar qua plek komt het op hetzelfde neer.
3 augustus 2012 om 18:03 #17310808Mensen,
Ik zit met een probleem met mijn getrag 240 versnellingsbak.
Ik heb diverse naaldlagers en een bus kapot.http://de.bmwfans.info/parts/catalog/E30/Touring/Europe/318i-M40/LHD/M/1990/march/browse/manual_transmission/getrag_240_gear_wheel_set_single_parts/” onclick=”window.open(this.href);return false;
het gaat om naaldlager 20 en 21 en bus 16.
wie weet hier een adres voor?
Alvast bedankt..
15 augustus 2012 om 20:56 #17310809Is dit wel een pook van een Getrag 240 voor een Manta?
Let op de stalen ring om de kogel, en die gaat met speling in de schakeltoren…
en bovenop de kop staat de R naast 4, onder de 5
16 augustus 2012 om 18:11 #1731081016 augustus 2012 om 18:28 #17310811Zou ik hem wel kunnen gebruiken? Enig idee waarvan hij wel is?
Ik heb hem erbij gekregen alszijnde passend..Mooiste zou natuurlijk een andere pook zijn, wel voor een Getrag/Manta, maar zie dat maar eens te vinden.. :(
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.