Forumindex › Forums › Techniek › Cih › Alles op een rij: versnellingsbakken (4-5 bak)
- Dit onderwerp bevat 427 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 november 2023om 22:19 door Ghanz.
-
AuteurBerichten
-
14 maart 2011 om 20:21 #17310697
[rquote=1875334&tid=35040&author=chriske]nog eenvraagje past een getrag van een bmw e30 ook in een monza a2 2.5E
waarschijnlijk wel , dat d etussenas zal moeten aangepast worden
grtz chriske[/rquote]
[rquote=1877090&tid=35040&author=chriske]niemand een idee over mijn vraag hierboven ???
[/rquote]Er is maar 1 type getrag van een E30 waarbij dit kan en dat is de 262/265 uit een BMW M3, eentje met een afschroefbaar koppelingshuis zodat je het koppelingshuis van de 264-4-bak of 265-5bak er op kan schroeven, daarnaast meot inderdaad je tussenas aangepast worden.
Overigens heeft de 635 csi ook zo’n bak en er moet nog een 5-serie een deelbare bak hebben wat ook een 265 type is, in alle gevallen geld het bovenstaand verhaal.
14 maart 2011 om 20:25 #17310698[rquote=1886880&tid=35040&author=g.klijn]hallo ik kan een 4 bak met elektrische overdrive kopen maar weet ook iemand wat voor ,tussen as, ik dan moet gebruiken, er zit nu al een 4 bak onder en het is een orginele motor in mijn 68 er rekord c coupe en deze heeft de startmotor aan het bakhuis zitten dus een g trag gaat niet vandaar miss deze keuze miss
bvd gijs [/rquote]
Als ik me niet vergis had deze bak een dikkere aansluiting en een hardy-schijf naar de tussenas, je zou dan kunnen volstaan met een tussenas van een E-rekord, let op welk type want niet alle 4-bakken van rekord hebben een dikke aansluiting. met die voorste aansluiting vand e E-rekord tussenas, kan je de tussenas van je eigen rekord weer aan laten passen.
14 maart 2011 om 20:30 #17310699[rquote=1891282&tid=35040&author=jeangt]klopt het dat de boutgaten van de versnellingsbaksteun bij een getrag 240 (foto 5)
verder uitelkaar zitten dan bij de 4-bak (foto 2)[/quote]
Nee, het is net andersom, die van de 4-bak zitten verder uitelkaar, je hebt dus een ander versnellingsbak steun rubber nodig, die past wel weer op de gaten van je steun, iedere steun is per type auto verschillend waarbij de 1ene een lange heeft en de andere weer een kortere.Quote:en dan nog een vraag, ik heb dus een getrag 240, alleen heb ik geen flens aan het einde van de bak zitten voor de aandrijfas. Ik moet deze bak aansluiten op de plek waar eerst dus de 4-bak van foto 2 zat, in een rekord e2.[/rquote]Rekord E-2 heeft een paar types tussenassen, 4-bakken met dikke en dunne aansluitingen, uiteraard de automaat tussenas met ook de dikke aansluiting en de 5-bak tussenas met ook weer de dikke aansluiting.
Het is dus even een kwestie van de juiste flens erbij zoeken en misschien heb je hem al of het zoeken van een 5-bak tussenas.22 maart 2011 om 22:38 #17310700vraagje voor degene die het weet ik wil een r25 bak gebruiken met een vliegwiel van een 2.2, maar gaat dit of past zo’n bak alleen met gebruik van het orginele 2.4 vliegwiel of wat moet ik aanpassen eventueel om het wel te laten werken
bvd gijs
31 maart 2011 om 18:36 #17310701welke olie gaat er in een getrag 240? en hoeveel?
31 maart 2011 om 19:40 #17310702Er gaat in: SAE 80 en het is 1,4 liter
[rquote=1897954&tid=35040&author=g.klijn]vraagje voor degene die het weet ik wil een r25 bak gebruiken met een vliegwiel van een 2.2, maar gaat dit of past zo’n bak alleen met gebruik van het orginele 2.4 vliegwiel of wat moet ik aanpassen eventueel om het wel te laten werken
bvd gijs[/rquote]
Vroeger zou ik daar zo antwoord op hebben gegeven: R25 bak voor CIH past alleen met het (bijv.) 2.4 vliegwiel. Ook dat is mij altijd vertelt. Het koppelingshuis zou dieper zijn van een R25 bak.
Maarr, ik ben erachter gekomen dat er wel redelijk verschil zit in die dingen, bovendien rijdt (reed) @renecoupé met een R25 bak en vlgs mij een vliegwiel voor normaal een getrag 240.
Dus: even geen idee, maar het zou dus mogelijk moeten zijn, misschien dat de totale hoogte van beiden bijna gelijk is of de hevel is wat aangepast.
3 april 2011 om 11:22 #17310704ik zou gister een nieuw druklager in een 5 bak zetten, maar nou zag ik dat de ingaande as zo’n 2mm op en neer kan:hmmz Ik heb even bij twee 4 versnellingsbakken gekeken en daar was dit ook zo:o. hoort dit zo of liggen bij alle drie het lager eruit??
3 april 2011 om 11:48 #17310705Het is redelijk normaal en daarom steunt hij ook op het lagertje wat in de krukas zit.
Niks om je druk over te maken.
3 april 2011 om 12:01 #17310706okee bedankt dan kan ik de bak weer achter de motor hangen vandeweek:thumbup
30 april 2011 om 19:53 #17310707@Jigsaw wrote:
Getrag 265:
265er bis getriebenummer VL10076-83
1. 3,822
2. 2,202
3. 1,398
4. 1,000
5. 0,872
R. 3,705265er ab Getriebenummer VL10077-83
1. 3,822
2. 2,202
3. 1,398
4. 1,000
5. 0,813
R. 3,705Is het een fabeltje dat de 5de versnelling bij een getrag 240 uit een Rekord langer is dan die van een manta?
Nog een vraagje bij deze: waar zou er een typeplaatje of nummer op een 265 bak kunnen staan i.v.m de 5e versnelling 0.813 of 0.87 kan wezen?
6 juni 2011 om 16:22 #17310708een rekord e diesel voor 1984 had deze een 4 of 5 bak of is die in allebei uitgebracht
en past die achter een 2.5E van een monza
grtz
6 juni 2011 om 22:00 #17310680Voor al jullie vragen (@Jigsaw, @Keesjr en @Chriske) en evt. andere geïnteresseerden, bekijk even deze link: http://www.senatorman.de/getriebekennzeichnungen.htm
Lijkt mij de meest betrouwbare lijst, al zeg ik wel dat in de nederlandse vraagbaak alle waarden gelijk zijn van de getrag 240, ongeacht welk motortype.
In de praktijk merk je er eigenlijk weinig van als dat nu wel of niet zo is, zo groot is het verschil nu ook al weer niet.
7 juli 2011 om 18:49 #17310709heeft iemand nog bouwtekeningen op exploded view?
en een site waar ik een wormwiel voor in de versnellingsbank kan kopen2 oktober 2011 om 19:33 #17310714Ik heb een monza 3 liter vraag: wat voor 5 bak kan daar onder. Ik weet dat een 265 kan, en een 240 ook. Als er een 265 onder gezeten heeft, en er komt nu een 240 onder, waar lopen we dan tegen aan? Ik bedoel dus eigenlijk: past het vliegwiel nog, moet het schakelmechanisme worden aangepast, en past de aandrijfas nog?
2 oktober 2011 om 20:19 #17310715240 bak is korter, dus de aandrijfasa (tussenas) moet vervangen worden, wat het schakelmechanisme betreft, als je er 1 van een manta in zet kom je ±5cm te kort, bij eentje van een rekord/monza/senator, dan zit je goed.
Voor de rest pas alles behalve dus je koppelingsplaat, die heeft andere splines, kans is dat je darbij dus het vliegwiel/drukgroep moet mee vervangen omdat de diameter weer kleiner is.
29 oktober 2011 om 18:49 #17310719@chriske wrote:
een rekord e diesel voor 1984 had deze een 4 of 5 bak of is die in allebei uitgebracht
en past die achter een 2.5E van een monza
grtz
heb deze 4-bak van die diesel gekocht maar als ik kijk , in de vraagbak ( van P.H. OLVING )
staat er in dat deze 4-bak met sportschakelingiemand daar ervaring mee of mss meer uitleg
heb er 30€ voor gegeven ( vond het gelijk een koopje )
grtz29 oktober 2011 om 20:24 #17310720Het klopt wel wat je schrijft, maar wat er “sport” aan is, is mij een raadsel vlgs mij is het gewoon zo’n gietijzeren 4-bak met een dikkere uitgaande as.
De overbrenging zal wel iets anders zijn van de 1e paar versnellingen.
29 oktober 2011 om 21:34 #17310721@henk 400rr wrote:
Het klopt wel wat je schrijft, maar wat er “sport” aan is, is mij een raadsel vlgs mij is het gewoon zo’n gietijzeren 4-bak met een dikkere uitgaande as.
De overbrenging zal wel iets anders zijn van de 1e paar versnellingen.
vond het al raar een diesel met een sportschakeling
maar kom zal hem wel eens inbouwen achter een cih blok mss die 2.5 is dezelfde lengte of die automaatbak
anders achter een 1.9sh
zal wel voelen waar het verschil mss zit denk ikgrtz
29 oktober 2011 om 22:09 #17310722Er zijn eigenlijk maar 2 types bakken die evenlang zijn dan de automaatbak en dat is de 262/264 4-bak en de 265 5-bak.
De 240 is korter en vlgs mij is de ZF-bak evenlang als de 240 en de gietijzeren bakken zijn dan weer korter dan de 240, je hebt nog wel de gietijzeren 4-bak met overdrive, dan zit er een aluminium klokhuis achter, hoe lang die exact is, dat weet ik niet.
sowiso hebben al deze bakken een dikkere uitgaande as, net zo dik als de automaat bak (degene met de overdrive weet ik niet zeker, dacht ook dikker) de enigste met een dunne uitgaande as is de reguliere gietijzeren 4-bak.
30 oktober 2011 om 08:08 #17310723dank u voor de info
volgens ik meen te herinneren ( 4-bak ligt niet thuis )
is het een bak met alu klokhuis achterzal nog eens bekijken
grtz30 oktober 2011 om 21:53 #17310724Die diesel-bak met sport-schakeling is gewoon een 4-bak met de korte versnellingspook!
Bij de Rekord had je deze pook (net als de Manta) met zo van die lange schakelstangen maar die met
“sportschakeling” heeft een staartstuk dat die stangen vervangt en ook die korte pook levert.31 oktober 2011 om 08:09 #17310725@chriske wrote:
dank u voor de info
volgens ik meen te herinneren ( 4-bak ligt niet thuis )
is het een bak met alu klokhuis achterzal nog eens bekijken
grtzje hebt deze dus, de 4-bak met overdrive.
2 november 2011 om 18:46 #17310726@H-400 wrote:
Die diesel-bak met sport-schakeling is gewoon een 4-bak met de korte versnellingspook!
Bij de Rekord had je deze pook (net als de Manta) met zo van die lange schakelstangen maar die met
“sportschakeling” heeft een staartstuk dat die stangen vervangt en ook die korte pook levert.Heeft iemand een foto van deze bak? Volgens de tekeningen is deze smaller dan het bekende 4 bakje met de stangen.
2 november 2011 om 19:37 #17310727officiëel is het deze:
maar je bedoelt denk ik deze:
Ook hier, heeft het niks met sport te maken, is gewoon een 4-bak die wat meer hebben kan.
2 november 2011 om 22:30 #17310728Ok, het zal dan de voorste van de twee zijn. Ik dacht altijd dat deze kleiner was. Volgens de Olyslager werd deze bak (ook) gebruikt in de 2.3 diesel Rekord E.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.