Alles op een rij: Pasbout 2,4 bij gebruik Getrag 240, 242, 2

Forumindex Forums Techniek Technisch archief Alles op een rij: Pasbout 2,4 bij gebruik Getrag 240, 242, 2

  • Dit onderwerp is leeg.
1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #17206318
    danny
    Bijdrager
    • Topics 61
    • Reacties 982
    Lid sinds:
    1 July 2004

    Groot probleem want die is er niet en moet bij gebruik van een vliegwiel van 2.0E , 2.2E, 2.5E of zelfs 3.0E wel aanwezig zijn.
    Het probleem is dat zo rond ’87-’88 de pasbout vervallen is en niet in de jongere motoren voor komt, ook is daarbij de draad veranderd, dit was M10x 1 en nu m10x1,25.
    Dit probleem is op 3 manieren op te lossen
    – of je draait (of laat draaien) een busje die dus de ruimte opvult tussen bout en vliegwiel.
    – Pasbout laten maken; hiervoor zijn pasbouten in de handel, echter is daar de kop te hoog en als je ze vlakker maakt dan kun je niet genoeg aantrekkingsmoment uitoefenen om de bout vast te zetten, deze moet dus sowiso met loc-tite (blauw) vast en dus voor schroefverbindingen die ooit weer los moeten kunnen komen.
    – derde manier is dus een snijmoer kopen (zo rond de €35,-) en op een oude pasbout van een 2.0 of 2,2 (bijv.) de draad op te snijden tot de gewenste maat, dit heeft een soort risico, je moet dus de draad goed recht snijden en om het vast te zetten met Loc-tite (blauw) is verder geen probleem. Proefondervindelijk heeft bewezen dat zelfs deze moeren met de gewenste Nm’s vast gezet kunnen worden. Bouten van andere motoren hadden een moment van 60NM, de 2.4 heeft een wijziging gekregen en moet met 70Nm vastgezet worden.

    BRON HENK400RR

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.