Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Alleen maar in 3 en 4 schakelen via t schakelmechanisme
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 januari 2013 om 16:02 #17254223
Heren
Heb een andere f15 bak gekocht omdat de mijne kapot was(Week lang zonder olie gereden door gat in versnellingsbak :jerry )
Nu heb ik mijn oude schakelmechanisme (daar zal alles aangebouwd aan , is makkelijk) op die nieuwe bak gezet.
Maar krijg hem alleen maar in de 3de en 4de versnelling geschakeld via het schakelmechanisme
(De bak ligt los zonder koppeling/pook/drukgroep) Alleen het schakelmechanisme zit eropHeb het zwarte nippeltje eruit getrokken en door dat gaatje een 5mm boortje gedaan om het schakelmechanisme in de vrij te houden totdat ik hem vast gedraaid had. Daarna boortje los gehaald en proberen te schakelen.
Maar hij gaat zoals ik net al zei alleen maar in de 3de en de 4de versnelling. Krijg hem niet in de 1,2 of 5.Is dit normaal dat je hem niet in de andere versnellingen krijgt ? Of is er toch wat mis ?
Hoop dat iemand me wat meer uitleg kan geven haha :jerry
Bedankt
6 januari 2013 om 18:13 #18092054Schakelstang moet op 2 punten afgesteld worden, als de bak in de auto zit. Op de bak zelf zit het in spiegelbeeld meende ik, dus kijk daar ook nog eens naar.
6 januari 2013 om 18:17 #18092055Pak hem is op de vork los. Dan moet ie alle kanten op kunnen.
Als dat goed is is er niets aan de hand.6 januari 2013 om 18:21 #18092056Hij kan alle kanten op bewegen maar hij valt niet in de andere versnellingen.
Misschien dat het wel kan als hij erin zit, maar dat weet ik niet zeker.
Hopen dat het wel gaat als hij is ingebouwd.
Heb geen zin om dadelijk weer alles los te halen als het is ingebouwd :p
6 januari 2013 om 18:24 #18092057mischien even draaien aan de ingaande as. En met het mechanisme er af proberen, dus echt op de vork die uit de bak steekt.
Met indrukken en draaiend indrukken kom je in elke versnelling.6 januari 2013 om 19:06 #18092058Heb al gedraaid met de as onder het schakelen, ging niet.
Ik duw ook op die vork, maar hij gaat gewoon niet. :argue
6 januari 2013 om 19:59 #18092059Staat de bak droog, of voorzien van olie?
6 januari 2013 om 20:05 #18092060Staat op het moment droog :wub
6 januari 2013 om 20:32 #18092061Heb zelf een F13 bakkie, en die stond al een hele poos droog. Duurde ook wel ff, na bijvullen, voordat die weer een beetje wou schakelen.
6 januari 2013 om 20:53 #18092062In de oude bak kan ik ook alleen maar naar de 3 en 4. Het zal wel goed zijn zo.
En anders zie ik het wel als hij erin zit.
Maar met of zonder koppeling zou niet veel verschil moeten maken?
6 januari 2013 om 21:11 #180920639vd10 keer is dan dat verbindingspinnetje boven op de bak gebroken
7 januari 2013 om 06:19 #18092064Welk verbindingspennetje?
7 januari 2013 om 06:33 #18092065droog schakelen is nooit echt de manier
waarschijnlij als hij gemonteerd zit dat hij het gewoon doet7 januari 2013 om 06:47 #18092066Bij oude bak heb ik 3 dagen droog geschakeld omdat ik niet wist dat er een gat in de bak zat :p
Die schakelde na 3 dagen ook alleen maar naar de 3 en de 4 :jerry
Laten we hopen dat hij het doet
Kan er ook iets kapot zijn aan dat schakelding met die vork erop? (zonder olie in de bak week lang)
7 januari 2013 om 06:47 #18092067dit pinnetje
gaat door dit mechaniek
7 januari 2013 om 11:42 #18092068Dus dat is het pinnetje waar het vorkje aan vast zit?
Zal straks eens kijken. Wanneer is hij kapot? :jerry
Hoor van meerdere mensen dat schakelen zonder bak-olie ook aardig moeilijk is haha
7 januari 2013 om 15:53 #18092069Ga zometeen eens de bak-olie erin doen. Het hoeft daarna toch niet meer eruit.
En dan nog eens proberen , hopen dat het dan wel gaat. Maar ben bang van niet.
Ik zal ook eens dat andere bakje met die vork proberen (die oorspronkelijk op de nieuwe bak zat)
Maar normaal gesproken moet je dus wel kunnen schakelen via dat vorkje ?
7 januari 2013 om 16:14 #18092070Je moet dat vorkje (met het schakelmechanisme vanaf de schakelstang uit de auto los) vrij kunnen schakelen. Duidelijk voelbaar dat je de 5 versnellingen en de achteruit kunt vinden.
Maar als de bak droog staat en je de koppeling niet indrukt zou het zomaar kunnen dat die net niet pakt op al die versnellingen. Als die op de vork wel alle versnellingen afgaat maar op de pook niet zijn het je afstelkunsten.
Is een heel priegelig en dankbaar werkje als die goed afgesteld staat. Op corsa novatuning in de c20xe guide staat die voor een f20bak, die f15 is vrijwel gelijk.7 januari 2013 om 16:28 #18092071Ik kan hem wel naar alle versnellingen bewegen met het vorkje , maar krijg hem niet in de andere versnellingen GEDUWD.
Heb de bak nog niet erin , dus dat zien we wel als hij erin gaat of hij schakelt.
Ga zo de olie alvast bijvullen en dan nog eens proberen te schakelen. :jerry
7 januari 2013 om 18:24 #18092072Krijg hem nu in geen enkele versnelling meer :swear
Heb een liter olie erin geflikkerd, pennetje nagekeken (zag hier niks raars aan) . En nu schakelt hij helemaal niet meer.
Krijg ik alweer slechte zin van :swear :swear
7 januari 2013 om 19:30 #18092073Maak maar een foto van het schakel systeem zoals het nu ingebouwd zit.
en vertel eens wat je allemaal omgezet hebt.
Wij zitten te gissen wat je mis gedaan kunt hebben7 januari 2013 om 20:04 #18092074Ik heb
F15 bak (oude) met schakeldeksel met schakelmechanisme
F15 bak (nieuwe) met schakeldeksel zonder schakelmechanismeKrijg hem in geen enkele versnelling meer op beide bakken met beide schakeldeksels (met of zonder schakelmechanisme, maakt geen verschil)
De bak ligt gewoon los op de grond. Dus is niet vastgemaakt aan de pook.
(Ben op t moment niet bij de sleutelruimte , dus kan geen fotos maken)
Heb ook al geprobeerd om tijdens het in de versnelling duwen aan de primaire as te draaien, maar dan wil hij ook niet.
Ik heb de vork van de schakeldeksel vastgezet door middel van dat boortje in dat gaatje. Heb toen pas de schakeldeksel erop gezet. Schakeldeksel vastgezet en daarna het boortje eruit gehaald (Dan blijft de vork trouwens niet in dezelfde stand staan, springt een stukje naar rechts)
Hoop dat dit wat duidelijker is :jerry
7 januari 2013 om 20:17 #18092075dat boortje moet je alleen gebruiken om je schakelstang af te stellen.
als je het deksel van de bak afhaalt moet je 3 u tjes in 1 lijn zien.
hier moet de nok van je deksel in vallen7 januari 2013 om 20:25 #18092076Oke ik ga morgen nog eens loshalen en erin zetten zonder het boortje
Heb wel 1 plat vlakje op een lange stang in de bak gezien, volgens mij moet ddaar die nok invallen
Hopen dat het dan wel gaat, want dit kost te veel tijd :jerry
8 januari 2013 om 15:50 #18092077Heb het vandaag geprobeerd. En de bak maar eens ingebouwd.
Ik zag geen 3 u’tjes op een lijn. Wel 1 uitgeslepen vlakje op een stang. Daar heb ik die nok op laten komen.
Ik heb de schakeldeksel zonder boortje vastgezet op de bak. Daarna het schakelmechanisme vast gemaakt aan het vorkje en op de andere baksteun tussen die pin gezet.
Daarna de schakelpook vastgezet door middel van een boortje in de meest linkse stand in het midden.
En ook een boortje door de 2 gaatjes van de schakeldeksel.
Daarna de stang van de pook vastgemaakt aan het schakelmechanisme.
Daarna de boortjes eruit gehaald, en de pook staat opzich redelijk in het midden.Ik kan hem dan in de 1ste en de 2de versnelling schakelen , en ook in de achteruit.
Maar hij gaat niet in de 3de , 4de of 5de versnelling.
Als ik hem in de 4de versnelling wil DUWEN beweegt de hele bak mee :jerryWat is toch met die kut bak aan de hand :swear :swear
Zou die bak die ik gekocht heb ook naar de gallemieze zien ? :wtf
De olie zit er inmiddels in , dus daar kan het niet aan liggen denk ik dan
Hoop dat jullie me kunnen helpen want zo kom ik natuurlijk niet verder met de motor inbouwen :argue
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.