Forumindex › Forums › Modellen › Meriva, Agila › Agila van 2010 kleppenstellen
- Dit onderwerp bevat 7 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 augustus 2023om 10:33 door Gerrit Oldenhave.
-
AuteurBerichten
-
1 mei 2019 om 13:55 #18365936
Hallo,
Heb een vraag, mijn vrouw heeft een Opel Agila van 2010 op LPG (vanuit fabriek) auto heeft een storing in het motor compartiment ( oranje motor symbool op het dashboard ) er is gezegd dat de kleppen moeten worden bijgesteld?! de auto slaat soms onder het rijden af als het op gas rijdt (op benzine rijd het goed) er zijn nieuwe bougies in gezet de lambasonde is vervangen en brandstof en luchtfilter is vervangen …… graag jullie mening hier over.
Met vriendelijk groet,
Evert Woortman
2 mei 2019 om 20:14 #18365978agilla’s hebben idd geen hydraulische klepstoters, en moeten (vooral) op lpg worden gesteld
7 mei 2019 om 14:25 #18366083Als de kleppen handmatig gesteld dienen te worden wacht er dan niet te lang mee want op een cilinderkop revisie zit u ook niet te wachten. De klepzittingen slijten bij lpg gebruik sneller omdat gas in zekere zin een droge vloeistof is waardoor de klepspeling steeds minder wordt en de kleppen de verbrandingskamers niet meer afsluiten. Gevolg is compressieverlies en aanslag op de kleppen die zonder revisie niet meer te verwijderen is. Zodra u op benzine rijd dan lijkt de motor goed te lopen maar dat komt meer omdat u eigenlijk niet meer gewend bent om op benzine te rijden.
10 mei 2019 om 14:42 #18366134Dank voor jullie berichten, maar waar kan ik die klep schijfjes krijgen ?
10 mei 2019 om 17:57 #18366138Als de klepspeling aan de hand van schijfjes wordt bepaald dan zijn die er in verschillende diktes. Wellicht is er speciaal gereedschap nodig om de schijfjes te kunnen vervangen en daarbij is vooraf niet te bepalen welke dikte noodzakelijk is. Dit is een klus die ik aan de garage zou toevertrouwen omdat er nogal wat rekenwerk bij komt kijken en doordat niet elke klep dezelfde klepspeling heeft zijn bij garage de meest gangbare diktes op voorraad. De materiaal kosten zullen niet bijster groot zijn maar een monteur is er wel even zoet mee. Ik heb ooit een Saab 900 gehad die op gas had gelopen maar uit kosten overweging de gas installatie uit laten bouwen. De motor liep voor mijn gevoel redelijk goed maar de prestaties waren minder dan ik verwacht had, ik heb het niet zo op dealer garages maar toch de Saab weggebracht en toen de Saab na het kleppen stellen netjes voor me uit de garage werd gereden hoorde ik aan het geluid van de motor al dat die er weer plezier in had en veel beter presteerde terwijl ik dacht dat de motor toch redelijk goed liep.
11 mei 2019 om 08:46 #18366146Dank voor je reply Ronny, ik heb ff geïnformeerd bij de dealer en hun zeggen dat dit grapje iets van 600,= eurie kost je zou de auto 3 dagen kwijt zijn sorry maar dat is wel heeeeeeeel erg over de top……..tsssss ongelovelijk man :tongue-out:
11 mei 2019 om 11:41 #18366151Misschien dat een onafhankelijke garage het ook kan doen en dat is veelal een stuk goedkoper. Mee door blijven rijden is geen optie want met name de cilinderkop kan grote schade oplopen. Het zou handig zijn als u het type motor hier meldt want als de benodigdheden los te koop zijn dan zou het stellen van de kleppen zelf te doen moeten zijn.
2 augustus 2023 om 10:33 #18542125Wie weet wat de maat is tussen de kleppen stotters moet zijn
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.