Agila 2008 (B) II 1.2 LPG – Slechte compressie?

Forumindex Forums Modellen Meriva, Agila Agila 2008 (B) II 1.2 LPG – Slechte compressie?

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    srananmang
    Deelnemer

Sinds een tijd draait de motor niet zuiver.
      Dit geldt voor op beide beide brandstoffen.

Vragen:
      Nu zou ik graag willen weten of ik daadwerkelijk geholpen zal zijn als ik de bobines vervang.
      Waar moet ik nog meer naar kijken? Waar moet ik rekening mee houden?
      Wat kan ik nog meer doormeten?

Extra informatie:
      Bougies en luchtfilter vervangen afgelopen week.
      Bobines 4x besteld (9.6453 Facet) – morgen binnen.

Huidige pen bobines visueel gecontroleerd.
      Gecorrodeerde veren en punt waar de veer de bobine raakt ook.
      Van links naar rechts kijkend(vooraanzicht) zag nr. 3 er anders uit dan de andere vier(vermoedelijk een keer vervangen).

Huidige bobines geprobeerd door te meten met een multimeter.
      Wellicht niet heel succesvol. Stekker pinnen 1-2-3.
      1 op 2 en 1 op 3 gaf 0,1. 2 op 3 gaf 0.
      Als ik dit andersom deed kreeg ik hele andere waardes.

Voorbeelden:
      1. Als ik 50 km/h op een stoplicht afrij, afrem en de koppeling indruk.
      Dan valt motor uit na enkele seconden. (niet altijd, minder met warme motor)
      Ergens heb ik het gevoel dat als ik stuurbewegingen maak tijdens het afremmen en indrukken koppeling;
      Dat de motor sneller afslaat.

2. Met koude motor – motor valt uit nadat je enkele seconden ~5 seconden de koppeling indrukt.
      Kan doorstarten door koppeling omhoog te halen. Doorschakelen met blijvend gasgeven zorg niet voor uitvallende motor.

Alvast bedankt voor het lezen en eventueel reageren/helpen

keyboard
      Deelnemer

Bobines doormeten met een standaard multimeter heeft ook over het algemeen weinig meerwaarde. Tenzij 1 van de spoelen onderbroken is.
        Vaker beginnen ze door vocht of ouderdom intern door te slaan, dat gebeurt dan bij de secundaire (hoogspannings) spoel.

Met een scope en een probe die je op de bobine houdt (bij een penbobine) of om de bougiekabel klemt is het nog wel te meten. Maargoed, je hebt inmiddels al nieuwe besteld schrijf je, dus dat heeft niet zoveel zin meer :)

Interessant zou zijn om de compressie eens te meten, dat kan met een compressiemeter maar ook relatief met een amperetang aan een scope.

Heb je het motormanagement al eens middels de OBD interface uitgelezen? Naast foutmeldingen is daar ook veel live informatie te zien.

srananmang
        Deelnemer

Bedankt voor je reactie!

Compressie test is bij dealer 180 euro… Dus wil zo een set wel bestellen om het zelf te testen.
          Maar ik vraag me echter af hoe groot de kans is dat de nieuwe bobines het probleem zal oplossen.
          Kijkend naar de symptomen. Daarom mijn vraag wat ik écht eerst allemaal zou moeten/kunnen controleren?

De auto heb ik niet uitgelezen.
          Dit is de eerste keer dat ik met de Opel technische problemen ervaar, dus ben van plan het aan te schaffen.
          Advies is wenselijk: Tech2/3 is te duur en opcom wordt wel aangeboden op Marktplaats. Zie ook Delphi, lijkt me minder als opcom.

Heb me nog niet helemaal verdiept. Destijds voor mijn Skoda wel vagcom gehaald, kon er alles mee voor vag groep.

keyboard
          Deelnemer

Bobines kunnen door slechte bougies schade oplopen of sneller verouderen,  als je zelf de mogelijkheden hebt om ze te testen was het interessant geweest. Maar aan de andere kant kosten zo ook weer niet zoveel dus laten testen is al snel niet echt de moeite.

Het motormanagement uitlezen hoeft qua hardware in eerste instantie niet veel te kosten. Een willekeurige ELM327 interface kost met enig zoek werk minder dan 10 euro, en met een app als bv car scanner kun je dan al aardig wat uitlezen.

Uiteraard is dit totaal niet te vergelijken met een wat professionele tool als Autel, Snap-on, Topdon of Launch want die kunnen vaak veel meer tot alle modules van een auto uitlezen. Maar als start is zo’n ELM327 dongle best interessant.

iCarsoft heeft overigens best leuke niet al te dure speeltjes als tip.

verder.. zie het aan als je je bobines hebt vervangen. Is het probleem opgelost kun je altijd op termijn nog een keer investeren in uitleesapparatuur.

is het probleem nog niet weg, en je wilt niet meteen helemaal los gaan in het uitgeven dan zijn er hier op het forum vast wel mensen die mee willen kijken . Handig is dan wel om aan te geven in welke regio je woont.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.