Forumindex › Forums › Modellen › Meriva, Agila › Agila 2008 (B) II 1.2 LPG – Slechte compressie?
- Dit onderwerp bevat 10 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 31 mei 2025om 09:33 door
keyboard.
-
AuteurBerichten
-
9 mei 2025 om 01:11 #18558119
Sinds een tijd draait de motor niet zuiver.
Dit geldt voor op beide beide brandstoffen.Vragen:
Nu zou ik graag willen weten of ik daadwerkelijk geholpen zal zijn als ik de bobines vervang.
Waar moet ik nog meer naar kijken? Waar moet ik rekening mee houden?
Wat kan ik nog meer doormeten?Extra informatie:
Bougies en luchtfilter vervangen afgelopen week.
Bobines 4x besteld (9.6453 Facet) – morgen binnen.Huidige pen bobines visueel gecontroleerd.
Gecorrodeerde veren en punt waar de veer de bobine raakt ook.
Van links naar rechts kijkend(vooraanzicht) zag nr. 3 er anders uit dan de andere vier(vermoedelijk een keer vervangen).Huidige bobines geprobeerd door te meten met een multimeter.
Wellicht niet heel succesvol. Stekker pinnen 1-2-3.
1 op 2 en 1 op 3 gaf 0,1. 2 op 3 gaf 0.
Als ik dit andersom deed kreeg ik hele andere waardes.Voorbeelden:
1. Als ik 50 km/h op een stoplicht afrij, afrem en de koppeling indruk.
Dan valt motor uit na enkele seconden. (niet altijd, minder met warme motor)
Ergens heb ik het gevoel dat als ik stuurbewegingen maak tijdens het afremmen en indrukken koppeling;
Dat de motor sneller afslaat.2. Met koude motor – motor valt uit nadat je enkele seconden ~5 seconden de koppeling indrukt.
Kan doorstarten door koppeling omhoog te halen. Doorschakelen met blijvend gasgeven zorg niet voor uitvallende motor.Alvast bedankt voor het lezen en eventueel reageren/helpen
9 mei 2025 om 15:51 #18558148Bobines doormeten met een standaard multimeter heeft ook over het algemeen weinig meerwaarde. Tenzij 1 van de spoelen onderbroken is.
Vaker beginnen ze door vocht of ouderdom intern door te slaan, dat gebeurt dan bij de secundaire (hoogspannings) spoel.Met een scope en een probe die je op de bobine houdt (bij een penbobine) of om de bougiekabel klemt is het nog wel te meten. Maargoed, je hebt inmiddels al nieuwe besteld schrijf je, dus dat heeft niet zoveel zin meer :)
Interessant zou zijn om de compressie eens te meten, dat kan met een compressiemeter maar ook relatief met een amperetang aan een scope.
Heb je het motormanagement al eens middels de OBD interface uitgelezen? Naast foutmeldingen is daar ook veel live informatie te zien.
9 mei 2025 om 17:20 #18558149Bedankt voor je reactie!
Compressie test is bij dealer 180 euro… Dus wil zo een set wel bestellen om het zelf te testen.
Maar ik vraag me echter af hoe groot de kans is dat de nieuwe bobines het probleem zal oplossen.
Kijkend naar de symptomen. Daarom mijn vraag wat ik écht eerst allemaal zou moeten/kunnen controleren?De auto heb ik niet uitgelezen.
Dit is de eerste keer dat ik met de Opel technische problemen ervaar, dus ben van plan het aan te schaffen.
Advies is wenselijk: Tech2/3 is te duur en opcom wordt wel aangeboden op Marktplaats. Zie ook Delphi, lijkt me minder als opcom.Heb me nog niet helemaal verdiept. Destijds voor mijn Skoda wel vagcom gehaald, kon er alles mee voor vag groep.
9 mei 2025 om 23:39 #18558153Bobines kunnen door slechte bougies schade oplopen of sneller verouderen, als je zelf de mogelijkheden hebt om ze te testen was het interessant geweest. Maar aan de andere kant kosten zo ook weer niet zoveel dus laten testen is al snel niet echt de moeite.
Het motormanagement uitlezen hoeft qua hardware in eerste instantie niet veel te kosten. Een willekeurige ELM327 interface kost met enig zoek werk minder dan 10 euro, en met een app als bv car scanner kun je dan al aardig wat uitlezen.
Uiteraard is dit totaal niet te vergelijken met een wat professionele tool als Autel, Snap-on, Topdon of Launch want die kunnen vaak veel meer tot alle modules van een auto uitlezen. Maar als start is zo’n ELM327 dongle best interessant.
iCarsoft heeft overigens best leuke niet al te dure speeltjes als tip.
verder.. zie het aan als je je bobines hebt vervangen. Is het probleem opgelost kun je altijd op termijn nog een keer investeren in uitleesapparatuur.
is het probleem nog niet weg, en je wilt niet meteen helemaal los gaan in het uitgeven dan zijn er hier op het forum vast wel mensen die mee willen kijken . Handig is dan wel om aan te geven in welke regio je woont.
12 mei 2025 om 17:43 #18558180Update:
Zojuist de vier nieuwe bobines vervangen.
Hierna wou de auto niet meer aanslaan, maakte wel omwentelingen.Test 1: bobine nr1 vervangen met de oude.
Auto slaat wél aan.Test 2: oude bobine nr1 in nr2 gezet en de nieuwe van nr1 teruggezet.
Auto slaat wél aan.Zodra ik de vier nieuwe bobines monteer, slaat de auto niet meer aan.
Nu met één oude bobine (nr.1 naast ketting) en drie nieuwe, start de auto wel.
Maar…
Nog steeds draait de motor niet zuiver.
Nog niet echt mee gereden, dat doe ik straks, maar klinkt hetzelfde als hiervoor.Als ik alle stroomverbruikers aanzet dan valt de motor uit!
Stroomverbruiker: Verlichting, mistlampen, gevarenlicht, radio, ventilator hoogste stand.
Zodra ik de airco ook aanzet valt de motor uit.
Dit was hiervoor ook zo.Wat nu?
Ps. Omgeving Tilburg.
13 mei 2025 om 09:12 #18558183Dan is het in ieder geval interessant om de toestand van de accu (en dynamo) eens te testen. En ook de diverse massapunten eens goed te controleren.
Mooiste is om dat netjes met een goede tester te doen, want een multimeter is al snel net te langzaam. Maar met een multimeter kun je wel alvast eens kijken of en zoja hoeveel de spanning daalt als je al die verbruikers aan zet.
Ik had best eens mee willen kijken maar ik zit zo’n 140km verderop ergens onderin Flevoland dus dat schiet niet zo op :)
14 mei 2025 om 10:10 #18558196Dynamo en accu controleren.
Teven kijken of de massa punten nog in orde zijn.
Heb je misschien ergens een kabelbreuk of beschadiging zitten in de kabelboom?
Bobines hoef je namelijk niet in te leren.
Ik ga er even vanuit dat je goede kwaliteit bougies er in hebt gezet (NGK, Bosch).
Daarnaast de vraag gebeurt het uitvallen zowel op benzine als op lpg?
Als het op beide is dan kan je het lpg systeem namelijk uitsluiten.
Welk merk LPG is gemonteerd en is de verdamper nog in orde (en eventueel lpg filters vervangen).
19 mei 2025 om 18:34 #18558283Bedankt voor de reacties.
Ik heb de accu gemeten. ~12.2 volt als de auto uitstaat.
Geen grote dip bij het starten. Stationair 14.4 volt.
Zodra ik de stroomverbruikers één voor één aanzet wordt het minder en valt motor uit.Hoe ik de dynamo uitmeet weet ik niet, aangezien ik haast niet bij de dynamo kan komen.
Iemand tips? Maar als accu 14,4 volt is de dynamo dan in orde?De motor compressie lijkt door het verwisselen van de bobines opgelost.
Het heeft weer vermogen zoals voorheen en kan ook normaal snelheid maken.
Toch blijft het raar dat ik met drie nieuwe en één oude bobine rij.Gemonteerde bougies: YR8DII33X Bosch
Uitvallen is inderdaad op beide brandstoffen.
@keyboard:
Waar meet ik de massapunten?30 mei 2025 om 14:10 #18558402Update:
Ik ben bij forum-lid keyboard langsgeweest (nogmaals bedankt!!!) en hebben de auto uitgelezen en samen bekeken.
Oorzaak is nogsteeds onbekend en een stuk vager geworden.We hebben eerst de accu uitgemeten met AUTEL, resultaten:
Good battery: 98&, SOC 86%, Cranking normal, Charging normal: ripple 180mV
Interessant hierbij is dat wanneer er meer stroomverbruikers aan gingen en toeren gehaald moest worden de v-snaar even begon te piepen.
Maar de werking van de onderdelen lijkt goed te zijn.Hierna de auto uitgelezen, zelfde software, resultaten:
- P0300 Random/multiple cylinder misfire detected Current
- P0302 Cylinder 2 misfire detected Current
- P0304 Cylinder 4 misfire detected Current
- P0300 Random/multiple cylinder misfire detected Pending
- P0304 Cylinder 4 misfire detected Pending
Goed om te weten: op dit moment zaten er 3 nieuwe bobines in en 1 oude.
Zodra we de 4 nieuwe bobines erin deden sloeg de motor niet meer aan.Toen zijn we de bobines gaan meten met PICOSCOPE.
De bobines bleken niet allemaal een goeie ontlading te hebben.
Er was een curve, maar deze ging niet weer terug naar helemaal beneden.
Waardoor er dus geen complete ontlading zou plaatsvinden.Het was niet echt te pinpointen dat het nou aan één of enkele bobines lag.
Ook niet perse dat het bij bepaalde cilinders wel of niet.Toen zijn we her en der op en achter de motor gaan kijken voor ‘je weet maar nooit…’.
Alleen van boven, niet eronder geweest.De massa kabel naar hitteschild was los, gerepareerd.
Één kabel linksboven onder blokje hebben we gerepareerd.
Deze reparaties veranderde de situatie niet.Drie kabels die vanuit de lpg cpu komen en zijn afgeknipt, ga ik nu navragen in Son bij Vogels.
Maar het probleem is zowel op benzine als op LPG.LPG stekkers gecontroleerd en inspuiting, visueel goed.
NIEUWE ONTWIKKELING:
Misschien voegt het wat toe maar mijn verbruik met drie nieuwe en één oude bobine is aanzienlijk gunstiger dan de vier oude.
Ik heb 1,5 week gereden met drie nieuw een één oude, verbruik was 1 op 15/15/18. Drie tankbeurten.
Hiervoor en hierna (inmiddels zitten de oude er weer in) was mijn gemiddeld gebruik 1 op 10/11.Soort van conclusie was:
Alle vier nieuwe bobine zorgt voor te hoge opbouw, waardoor de motor niet aanslaat.
De oude bobines hebben minder weerstand en zullen minder hoog opbouwen waardoor de motor wel aanslaat met één oude.
Dus probleem zou vermoedelijk niet persé liggen aan bobines, maar daarbuiten of en/en.
Ik wil sowiso de nieuwe bobines erin, want de oude waren al wel toe aan vervangingWie heeft er door de nieuwe informatie een mogelijk idee voor wat ik kan onderzoeken of een eventuele oplossing?
Ps. Mijn elektrotechnische kennis is erg matig! Dus de conclusie is niet super duidelijk verwoord.
30 mei 2025 om 23:24 #18558406meet de klepspeling eens, als ik het me goed kan herrinneren hebben deze geen hydraulische stoters en moet je ze vooral op lpg regelmatig stellen met speciale plaatjes
Klepspeling (koud):
Inlaat
mm
0,14 tot 0,23Uitlaat
mm
0,30 tot 0,4031 mei 2025 om 09:33 #18558412Klepspeling zou inderdaad wel een mede reden kunnen zijn. Ik heb gepoogd een relatieve compressietest uit te voeren maar de rimpel in de spanning was voor de software te klein om op te pakken.
Verder viel me op dat de oude bobine’s zo’n 25KV aan spanning leverden wat aardig onderin de marge zit. De nieuwe leverden tegen de 35-40KV wat de motor aanzienlijk beter deed lopen.
Echter zoals srananmang al schreef, bij het vervangen van 3 van de 4. Zodra de 4e vervangen werd ging het mis. Ik zag ook dat de secundaire bobine spanning tot aan zo’n 20KV liep maar dat het niet tot een ontsteking kwam.
Vanwege wat tijdgebrek niet meer aan toe gekomen om ook de primaire spanning te meten maar het kan bijna niet anders dan dat die te laag is.
Zelf vermoed ik nog ergens een slecht (massa) contact wat bij lage belasting (dus de oude bobines) nog net goed gaat. Dit wordt deels ondersteund door de accu/dynamo meting die we hebben gedaan.
Zodra er een zware verbruiker werdt ingeschakeld merkte je dat de dynamo het enorm zwaar kreeg, begon te slippen over de riem en de auto zonder extra gas te geven af zou slaan. Dit terwijl de spanning gemeten op de accu redelijk stabiel en binnen de marges bleef. Er leek dus een deel van de elektronica onder een lagere spanning te komen staan dan dat meetbaar was op de accu.
Van onder de motorkap heb ik alleen niet direct meer en duidelijke oorzaak aan kunnen treffen. Wel diverse losgeknipte draden en slecht gesoldeerde verbindingen. Dat kon in mijn ogen niet het resultaat zijn van het inbouwen van de LPG installatie want dat zag er in elk opzicht professioneel ingebouwd uit.
Een volgende stap zou kunnen zijn om aan de onderzijde van de auto alles goed na te lopen, met een schema, slechte soldeerverbindingen te herstellen en connectoren te controleren op corrosie. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.