Aftersales montage Achteruitrijd camera op Opel Astra K.

Forumindex Forums Overige Handleidingen & instructies How to’s – Modellen How to’s – Astra Aftersales montage Achteruitrijd camera op Opel Astra K.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Berichten
  • #18337802
    JanO4
    Deelnemer
      Lid sinds:
      29 December 2015

      Via het astra forum in de UK ben ik er achtergekomen dat er vier retrofit sets zijn voor de Astra K uitgebracht door GM.
      Voor de Astra –K Hatchback : 39 013 698 en 39 013 700
      Voor de Astra-K Sports tourer : 39 006 837 en 39 001 691
      Uit dit script kan je concluderen dat zowel de intellilink 4.0 (IOB) als de versie met navigatie (IO5/ IO6 ) voorbereid zijn om dit te monteren zonder extra elektronica, buiten dan de camera zelf.
      De camera zelf, origineel Opel nr 1347334, is voor € 171 te koop via Opel, maar bij nader onderzoek bevat dit een in China gemaakte camera van het merk clarion met als opnemer een CM19 camera.
      Als je via ebay zoekt is deze camera voor veel minder te bestellen.
      De inttellilink hardware is voorbereid om een achteruitrij camera via de standaard display weer te geven. Er zijn echter twee problemen in dit geval:
      • De aanwezigheid van de camera moet in de software bekend gemaakt worden.
      • Wat is de pin lay-out van de 20 polige stekker op de hardware en wat zijn de verwachte in- en uitgang signalen ?
      Hetzelfde geld voor als je een Edition uitvoering heb met geen luidsprekers in de achterportieren maar wel de mogelijkheid heb deze te monteren. Is de bedrading al aanwezig en moet dit in de radio geconfigureerd worden of gaat dit automatisch ?

      Wie heeft hier ervaring mee, lijkt mij een uitdaging voor aanbieders van Opel gadgets !

      #18338413
      rene
      Deelnemer
        Lid sinds:
        7 July 2004

        Goede vraag.
        jammer genoeg geen antwoorden.

        Helaas heb ik niet goed opgelet en heb een cameraloze Astra K geimporteerd.
        Was er eigelijk van overtuigd dat er altijd een standaard een camera in zat en dus er ook niet opgelet. :(

        Mijn vragen:
        Ligt de bekabeling er gewoon niet vanuit de fabriek in?
        Iemand een idee wat een software update kost? (geen navi update).

        Bedankt voor jullie aandacht en zeker voor jullie reactie :)

        #18338464
        JanO4
        Deelnemer
          Lid sinds:
          29 December 2015

          Helaas zit de bekabeling er niet in zie http://www.ifz-berlin.de/ins_pdf/39013693.pdf

          Het kan echter eenvoudiger en indien je al een trekhaak heb gemonteerd wordt het verhaal heel simpel als je gebruik maakt van een draadloze verbinding.
          Al het werk om beplating te verwijderen en kabels te leggen vervalt dan.

          Je moet alleen in de developer mode van het intellilink systeem komen en de juiste VCI code in te voeren. De gegevens hiervoor staan in de TIS database van GM waar je dus een account moet hebben. Lekker afgeschermt dus voor zowel de GM Dealers die dit niet snappen, electronica en zeker software is voor de meeste automonteur aba cadraba, als voor de rest van de wereld.

          Nu is de software van het type Opensource, je kan dus de broncode vinden op het internet. maar zonder ontwikkelomgeving en de specificatie van de hardware heb je hier weinig aan en dat laatste is niet te vinden op het internet.

          #18338820
          rene
          Deelnemer
            Lid sinds:
            7 July 2004

            pffff dan trek ik toch liever een draadje. Met dat developer ding raak je me kwijt :)

            enig idee wat de software handeling ongeveer kost?

            #18338831
            liviu2004
            Deelnemer
              Lid sinds:
              6 April 2014

              Later inbouwen – no way. Af fabriek of helemaal niet.

              #18338838
              rene
              Deelnemer
                Lid sinds:
                7 July 2004

                Bedoel je softwarematig, in No way?
                Het lijkt me dat de mediaunit het met een andere firmware moet kunnen.?
                Betref mi nl een softwarematige actie om het te activeren ook af fabriek.

                Maar misschien kan je iets uitvoeriger zijn met je comment?

                #18338863
                JanO4
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  29 December 2015

                  Voor dergelijke systemen waar de software in een Prom is geprogrammeerd, dus in de firmware, is het gebruikelijke dat je functie aan en uit kan schakelen via een menu.
                  De firmware ziet dan wat er aangesloten is en zal dan de functie aan of uit schakelen.
                  Dit is te vergelijken met de bios instellingen van een PC, hier geef je aan waar welke hardware aangesloten is, zodat de software hier gebruik van kan maken.
                  In principe is het heel eenvoudig , maar moet je twee dingen weten, namelijk wat verwacht de firmware op welke aansluiting, in dit geval de 20 polige stekker en de code om in het programma te komen om deze sleutel (Key) aan te zetten.
                  GM kennende hebben zij slechts een hardware uitvoering van het intellilink systeem, dit is in feite een aangepaste PC’tje, de verschillende uitvoeringen voor verschillende modelen en type’s worden via een menu ingesteld. Het is in principe gelijk aan de firmware van het motormanagement, hier kan men ook een grotere motor zich laten gedragen als een kleinere door het vermogen te knijpen.
                  Alle intellilink systemen gebruiken dezelfde versie van de Opensource software, je vindt deze systemen ook in ander merk auto’s aan, kijk maar eens in de folders van enige concurrenten, de schermen zijn nagenoeg identiek.

                  Sorry, ik ben geen automonteur, maar een electronicus met heel veel ervaring in de ICT, het sleutelen aan motoren doe ik ondertussen al zo’n 50 jaar

                  #18338880
                  liviu2004
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    6 April 2014

                    Ervaring in de ICT help hier niet. Google VCI code opel en les meer.

                    Example bluetooth:

                    Factory Bluetooth

                    Have you bought your car expecting it to have bluetooth fitted because it has a Phone button on the dash?
                    It surprises a lot of new owners and dealers it would seem that Vauxhall would fit a phone button in every car but not bluetooth. If all your button does it mute audio, then it isn’t fitted.
                    You could settle for an after market system, but if you want it to be exactly as it would have come from the factory then it is possible to retrofit the factory Bluetooth to the Astra J, Insignia, Zafira C, Meriva B.
                    Main dealers will tell you it is not possible to fit and may even discourage you from doing so. This is because they are either not interested in doing it or more likely it’s because Opel don’t support the dealer network doing such works.
                    A kit needs to be installed connecting into the radio and them programmed.
                    Programming can only be undertaken using an MDI with the appropriate access to GM SPS programming. For Astra J cars prior up to MY12 it may be possible to program without requiring a VCI code from GM, all MY12 Astra J on cars require one. For the Insignia, this rule doesn’t really apply, although Navi systems often don’t need a VCI code regardless of age.

                    #18338892
                    rene
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      7 July 2004

                      Ze maken zekers een grapje.

                      Maar zoals ze al zeiden: “Duitsers maken geen grappen”

                      ik kan er mee leven maar het is wel een beetje jammer :)

                      #18344179
                      vegerfrancois
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        1 April 2017

                        Hallo,heb zelf de camera besteld bij de dealer en zelf ingebouwd in mijn Astra K sports tourer.
                        Dit is zeer makkelijk zelf te doen.Heb hem laten programmeren bij een duitse dealer omdat het daar veel goedkoper is.
                        camera heeft mij 221.00 euro gekost en programmeren 50.00 euro. :happy02:

                        #18347283
                        Opel-rijder
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          16 August 2017

                          Hallo Francois,

                          Ik ben heel benieuwd hoe je dat hebt gedaan, heb je zelf de kabel moeten leggen?

                          gr Opel-rijder :good:

                          #18347392
                          vegerfrancois
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            1 April 2017

                            Hallo, ik heb zelf de kabel erin gelegd.Camera en kabel kun je bij de dealer bestellen ( in duitsland goedkoper, ook programmeren is bij duitse dealer goedkoper) Installeren van de kabel is vroj simpel.Zit zeer duidelijke beschrijving bij.Is 1 lange kabel met 5 kabeltjes erin.1 voor achteruitrijlicht, 1 voor massa, 1 voor bij de zijkant waar je de linkervoet tegenaanzet en 2 achter het instrumentenpaneel. (dit laatste lijkt grote ingreep, maar zit allemaal geklikt, instrumentenpaneel zelf zit met 2 schroeven vast).

                            #18347393
                            vegerfrancois
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              1 April 2017
                              #18347443
                              JanO4
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                29 December 2015

                                Je kunt natuurlijk bij de Opel dealer de camera bestellen, maar via een Engelse site kwam ik erachter dat Opel deze camera betrekt uit China.
                                Als je op E-bay zoekt vind je deze camera voor een veel lagere prijs en verzonden uit Hong Kong heb je ook nog eens geen verzend kosten.
                                Omdat Opel nogal moeilijk doet over het aansluiten op de hardware van de auto, heb ik een klein HD schermpje gekocht met een draadloze verbinding.
                                Alles is aangesloten op de signalen achter de decoder van de trekhaak, zodat dit apart gezekerd is en geen verbinding heeft met de standaard bedrading.
                                Omdat ik toch een voedingsdraadje naar voren moest brengen meteen een 75 ohm kabel meegenomen, die als de draadloze verbinding te veel stoorde gebruikt kon worden, maar nu ongebruikt is.
                                Alles werkt al een paar maanden zonder problemen dus best werkzaam zo, het enige wat wat improvisatie met zich meebracht was het plaatsen van de display op het middenconsole, maar dit is ook gelukt.

                                #18441799
                                petercorsa
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  31 January 2020

                                  Hallo Francois.

                                  heb jij misschien een onderdeel nummer van die kabel voor die achteruitrij camera.

                                  ik heb zelf de camera al en het zou in een astra k hatchback komen.

                                  ga dit tegelijk doen met de inbouw van de trekhaak.

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.