Forumindex › Forums › Overige › Handleidingen & instructies › How to’s – Modellen › How to’s – Astra › Aftersales montage Achteruitrijd camera op Opel Astra K.
- Dit onderwerp bevat 14 reacties, 1 deelnemer, en is laatst geüpdatet op 26 oktober 2021om 11:40 door petercorsa.
-
AuteurBerichten
-
30 januari 2017 om 13:53 #18337802
Via het astra forum in de UK ben ik er achtergekomen dat er vier retrofit sets zijn voor de Astra K uitgebracht door GM.
Voor de Astra –K Hatchback : 39 013 698 en 39 013 700
Voor de Astra-K Sports tourer : 39 006 837 en 39 001 691
Uit dit script kan je concluderen dat zowel de intellilink 4.0 (IOB) als de versie met navigatie (IO5/ IO6 ) voorbereid zijn om dit te monteren zonder extra elektronica, buiten dan de camera zelf.
De camera zelf, origineel Opel nr 1347334, is voor € 171 te koop via Opel, maar bij nader onderzoek bevat dit een in China gemaakte camera van het merk clarion met als opnemer een CM19 camera.
Als je via ebay zoekt is deze camera voor veel minder te bestellen.
De inttellilink hardware is voorbereid om een achteruitrij camera via de standaard display weer te geven. Er zijn echter twee problemen in dit geval:
• De aanwezigheid van de camera moet in de software bekend gemaakt worden.
• Wat is de pin lay-out van de 20 polige stekker op de hardware en wat zijn de verwachte in- en uitgang signalen ?
Hetzelfde geld voor als je een Edition uitvoering heb met geen luidsprekers in de achterportieren maar wel de mogelijkheid heb deze te monteren. Is de bedrading al aanwezig en moet dit in de radio geconfigureerd worden of gaat dit automatisch ?Wie heeft hier ervaring mee, lijkt mij een uitdaging voor aanbieders van Opel gadgets !
10 februari 2017 om 11:51 #18338413Goede vraag.
jammer genoeg geen antwoorden.Helaas heb ik niet goed opgelet en heb een cameraloze Astra K geimporteerd.
Was er eigelijk van overtuigd dat er altijd een standaard een camera in zat en dus er ook niet opgelet. :(Mijn vragen:
Ligt de bekabeling er gewoon niet vanuit de fabriek in?
Iemand een idee wat een software update kost? (geen navi update).Bedankt voor jullie aandacht en zeker voor jullie reactie :)
11 februari 2017 om 12:51 #18338464Helaas zit de bekabeling er niet in zie http://www.ifz-berlin.de/ins_pdf/39013693.pdf
Het kan echter eenvoudiger en indien je al een trekhaak heb gemonteerd wordt het verhaal heel simpel als je gebruik maakt van een draadloze verbinding.
Al het werk om beplating te verwijderen en kabels te leggen vervalt dan.Je moet alleen in de developer mode van het intellilink systeem komen en de juiste VCI code in te voeren. De gegevens hiervoor staan in de TIS database van GM waar je dus een account moet hebben. Lekker afgeschermt dus voor zowel de GM Dealers die dit niet snappen, electronica en zeker software is voor de meeste automonteur aba cadraba, als voor de rest van de wereld.
Nu is de software van het type Opensource, je kan dus de broncode vinden op het internet. maar zonder ontwikkelomgeving en de specificatie van de hardware heb je hier weinig aan en dat laatste is niet te vinden op het internet.
15 februari 2017 om 21:43 #18338820pffff dan trek ik toch liever een draadje. Met dat developer ding raak je me kwijt :)
enig idee wat de software handeling ongeveer kost?
16 februari 2017 om 06:53 #18338831Later inbouwen – no way. Af fabriek of helemaal niet.
16 februari 2017 om 09:39 #18338838Bedoel je softwarematig, in No way?
Het lijkt me dat de mediaunit het met een andere firmware moet kunnen.?
Betref mi nl een softwarematige actie om het te activeren ook af fabriek.Maar misschien kan je iets uitvoeriger zijn met je comment?
16 februari 2017 om 13:56 #18338863Voor dergelijke systemen waar de software in een Prom is geprogrammeerd, dus in de firmware, is het gebruikelijke dat je functie aan en uit kan schakelen via een menu.
De firmware ziet dan wat er aangesloten is en zal dan de functie aan of uit schakelen.
Dit is te vergelijken met de bios instellingen van een PC, hier geef je aan waar welke hardware aangesloten is, zodat de software hier gebruik van kan maken.
In principe is het heel eenvoudig , maar moet je twee dingen weten, namelijk wat verwacht de firmware op welke aansluiting, in dit geval de 20 polige stekker en de code om in het programma te komen om deze sleutel (Key) aan te zetten.
GM kennende hebben zij slechts een hardware uitvoering van het intellilink systeem, dit is in feite een aangepaste PC’tje, de verschillende uitvoeringen voor verschillende modelen en type’s worden via een menu ingesteld. Het is in principe gelijk aan de firmware van het motormanagement, hier kan men ook een grotere motor zich laten gedragen als een kleinere door het vermogen te knijpen.
Alle intellilink systemen gebruiken dezelfde versie van de Opensource software, je vindt deze systemen ook in ander merk auto’s aan, kijk maar eens in de folders van enige concurrenten, de schermen zijn nagenoeg identiek.Sorry, ik ben geen automonteur, maar een electronicus met heel veel ervaring in de ICT, het sleutelen aan motoren doe ik ondertussen al zo’n 50 jaar
16 februari 2017 om 17:50 #18338880Ervaring in de ICT help hier niet. Google VCI code opel en les meer.
Example bluetooth:
Have you bought your car expecting it to have bluetooth fitted because it has a Phone button on the dash?
It surprises a lot of new owners and dealers it would seem that Vauxhall would fit a phone button in every car but not bluetooth. If all your button does it mute audio, then it isn’t fitted.
You could settle for an after market system, but if you want it to be exactly as it would have come from the factory then it is possible to retrofit the factory Bluetooth to the Astra J, Insignia, Zafira C, Meriva B.
Main dealers will tell you it is not possible to fit and may even discourage you from doing so. This is because they are either not interested in doing it or more likely it’s because Opel don’t support the dealer network doing such works.
A kit needs to be installed connecting into the radio and them programmed.
Programming can only be undertaken using an MDI with the appropriate access to GM SPS programming. For Astra J cars prior up to MY12 it may be possible to program without requiring a VCI code from GM, all MY12 Astra J on cars require one. For the Insignia, this rule doesn’t really apply, although Navi systems often don’t need a VCI code regardless of age.16 februari 2017 om 19:34 #18338892Ze maken zekers een grapje.
Maar zoals ze al zeiden: “Duitsers maken geen grappen”
ik kan er mee leven maar het is wel een beetje jammer :)
3 juni 2017 om 20:23 #18344179Hallo,heb zelf de camera besteld bij de dealer en zelf ingebouwd in mijn Astra K sports tourer.
Dit is zeer makkelijk zelf te doen.Heb hem laten programmeren bij een duitse dealer omdat het daar veel goedkoper is.
camera heeft mij 221.00 euro gekost en programmeren 50.00 euro. :happy02:16 augustus 2017 om 20:31 #18347283Hallo Francois,
Ik ben heel benieuwd hoe je dat hebt gedaan, heb je zelf de kabel moeten leggen?
gr Opel-rijder
20 augustus 2017 om 10:24 #18347392Hallo, ik heb zelf de kabel erin gelegd.Camera en kabel kun je bij de dealer bestellen ( in duitsland goedkoper, ook programmeren is bij duitse dealer goedkoper) Installeren van de kabel is vroj simpel.Zit zeer duidelijke beschrijving bij.Is 1 lange kabel met 5 kabeltjes erin.1 voor achteruitrijlicht, 1 voor massa, 1 voor bij de zijkant waar je de linkervoet tegenaanzet en 2 achter het instrumentenpaneel. (dit laatste lijkt grote ingreep, maar zit allemaal geklikt, instrumentenpaneel zelf zit met 2 schroeven vast).
20 augustus 2017 om 10:37 #18347393http://www.ifz-berlin.de/ins_pdf/39001690.pdf Dit is de handleiding
22 augustus 2017 om 13:10 #18347443Je kunt natuurlijk bij de Opel dealer de camera bestellen, maar via een Engelse site kwam ik erachter dat Opel deze camera betrekt uit China.
Als je op E-bay zoekt vind je deze camera voor een veel lagere prijs en verzonden uit Hong Kong heb je ook nog eens geen verzend kosten.
Omdat Opel nogal moeilijk doet over het aansluiten op de hardware van de auto, heb ik een klein HD schermpje gekocht met een draadloze verbinding.
Alles is aangesloten op de signalen achter de decoder van de trekhaak, zodat dit apart gezekerd is en geen verbinding heeft met de standaard bedrading.
Omdat ik toch een voedingsdraadje naar voren moest brengen meteen een 75 ohm kabel meegenomen, die als de draadloze verbinding te veel stoorde gebruikt kon worden, maar nu ongebruikt is.
Alles werkt al een paar maanden zonder problemen dus best werkzaam zo, het enige wat wat improvisatie met zich meebracht was het plaatsen van de display op het middenconsole, maar dit is ook gelukt.26 oktober 2021 om 11:40 #18441799Hallo Francois.
heb jij misschien een onderdeel nummer van die kabel voor die achteruitrij camera.
ik heb zelf de camera al en het zou in een astra k hatchback komen.
ga dit tegelijk doen met de inbouw van de trekhaak.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.