Aftapplug koppeling

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Aftapplug koppeling

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #18488282
    Erik-R
    Deelnemer
      Lid sinds:
      3 October 2020

      Goeie dag,

      De remolie van mijn auto is redelijk donker, ik wil de remolie in de remmen en de koppeling verversen. Ik heb begrepen dat dit dezelfde olie is in hetzelfde reservoir. Alleen de remmen en de koppeling moeten apart ververst worden. Hoe en waar dit bij de remmen moet weet ik en heb ik eerder gedaan.  Ik heb het vermoeden dat de plug om de koppeling af te tappen onder de accubak zit maar heb deze niet losgehad. Wie kan mij vertellen waar de aftapplug van de koppeling zit?

      #18491324
      rinus747
      Deelnemer
        Lid sinds:
        31 May 2010

        Klopt hij zit onder de accubak.

        Doe je iets verkeerd dan krijg je lucht in het systeem, en dan kan dat heel vervelend uitpakken. Ga liever naar een garage.

        Het verversen is heel makkelijk voor sommige types master cylinder (onder het pedaal). Mijn probleem is dat ik het aan het uitzoeken ben welke types/merken dat zijn.

        Het gedrag van de makkelijke master cilinders is…..Bij koppelingspedaal omhoog & Opengeschroefd remsloeistof: Als je het kraantje open zet er er door blaast kan de lucht vrij passeren door de master cilinder en zie je bubbels in het remvloeistof vat. Als je zuigt met een vacuum handpompje zuig je nieuwe vloeistof in het het systeem.

        Als je geen pompje hebt kun je het systeem ook gewoon door het kraantje leeg laten druppelen, maar zorg wel dat het remvloeistof vat goed vol blijft anders zuig je lucht het systeem in. Als het kraantje open zet en het blijft maar druppelen dan weet je trouwens zeker dat je het gemakkelijke type slave cilinder hebt, dus het is een goede start om daarmee te beginnen.

        Meestal moet je de procedure nog eens herhalen, nadat je een paar keer het pedaal een paar keer ingetrapt hebt gehad. Daarmee verdwijnen de laatste luchtbellen. De laatste slag moet je als volgt doen: Heel langzaam koppeling indrukken …. 1 minuutje wachten ….. en dan laten opkomen. Nu weet je zeker dat de slave cylinder (op de versnellingsbak) luchtbel vrij is. Wil je meer zekerheid druk dan in, en borg het pedaal in de onderste stand, en ga uitgebreid koffie drinken. De lucht gaat dan langzaam naar het bovenste deel van het systeem, dus boven het kraantje.

        Lukt het niet met zuigen en blazen dan heb je een (goedkope?) slave cilinder die het moeilijk maakt het systeem te bleeden. Die blokkeert doorstroming in elke pedaalstand, en kan ook nog eens een luchtkamer hebben die moeilijk leeg te krijgen is. Dan heb je aan een vacuum pompje ook niets. Je hebt dan gewoon pech, en het is een vervelende ellende om alles weer in bedrijf te krijgen.

         

         

         

        #18491870
        Erik-R
        Deelnemer
          Lid sinds:
          3 October 2020

          Bedank voor je reactie Rinus. Ik heb het type wat lastig te bleeden is kwam ik achter. Na het open draaien van het kraantje kwam er heel weinig uit. Na dichtdraaien vh kraantje en wat pompen van het koppelingspedaal kwam er nog steeds weinig uit, ik heb het exact gedaan zoals ik op youtube zag maar helaas het hield voor mij op. De auto staat nu bij de garage waar ze het gaan fixen.

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.