Achteruitrijschakelaar blijft soms spontaan in staan bij vooruit rijden.

Forumindex Forums Overige Handleidingen & instructies How to’s – Modellen How to’s – Zafira Achteruitrijschakelaar blijft soms spontaan in staan bij vooruit rijden.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #18353730
    Mans uut Twente
    Deelnemer
      Lid sinds:
      12 March 2018

      Zafira B 2007, 150 pk, Z22YH. Nu enkele keren gehad, na achterwaarts in parkeren. Heb ter diagnose een 12 Volt pieper op de achteruitrijlampen aangesloten, zodat ik tijdens het vooruit rijden kan horen of de lampen blijven branden, want achter mag alleen maar rood continue licht zijn. Bij bedienen van de pook onder het rijden, wanneer ik de pieper hoor, gaan de lampen soms uit, dus denk ik dat de schakelaar stift soms de schakelaar ingedrukt houdt, zonder door de versnellingsbak bediend te worden. Preventief wil ik de schakelaar vervangen, want die kost niet veel. Maar waar zit die schakelaar precies op de bak bij deze 2,2 Ltr motor?

      #18355237
      Mans uut Twente
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 March 2018

        Met betrekking tot bovenstaand probleem heb ik de volgende info:

        De achteruitrijschakelaar heb ik inmiddels wel thuis doch nog niet vervangen, omdat het probleem oproepbaar is, net zo vaak ik wil. Het volgende heb ik ervaren: Wanneer ik af moet remmen tot bijna stilstand, of uit laat rollen tot bijna stilstand gaan de achteruitrij lampen aan, ongeacht in welke versnelling of vrijloop dat gebeurt. Wanneer ik weer snelheid maak vanaf 45 km/uur gaan de achteruitrijlampen weer uit en ik voel dat de auto iets meer power maakt, ongeacht in welke versnellingsstand dat gebeurt, in 2, 3 of 4. De lampen blijven uit, ongeacht hoe geschakeld wordt, totdat de snelheid weer onder stapvoets komt. De computer 2 uur spanningloos gemaakt (massapool eraf) doch het euvel blijft hetzelfde na aankoppelen van de massapool.

        Zou het kunnen dat, wanneer de achteruitrijlampen blijven branden door een defecte schakelaar welke continue ingeschakeld blijft, de boordcomputer de  achteruitrijlampen bij 45 km/uur of hoger zelf uitschakelt uit veiligheid?

        Daar moet ik dan volgende week achter komen, wanneer ik de schakelaar ga vervangen, tegelijk met de achterdemper…..

      2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.