Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Achterlichten vervangen door led
- Dit onderwerp bevat 8 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 maart 2021om 09:49 door opel-mark.
-
AuteurBerichten
-
1 februari 2021 om 11:31 #18407269
Beste forum leden,
Ik ben in het bezit van een Astra K uit 2016 met de normale achterlichten. Ik ben nu in het bezit van een set LED achterlichten. Het probleem is de weerstand waardoor de achterlichten niet functioneren zoals het moet. Nu zijn er bij diverse merken verloopkabels beschikbaar. Kan iemand mij vertellen hoe ik deze kan plaatsen zonder allerlei kabels door te knippen? En kan iemand mij vertellen watvoor type aansluiting de achterlichten op de foto hebben? Alvast bedankt! :help:
1 februari 2021 om 11:33 #184072701 februari 2021 om 21:09 #18407303Het kan volgens mij alleen door weerstanden te plaatsen zodat de canbus deze ziet als gewone lampen waardoor er geen verstoring is
of adapter kabels met ingebouwde weerstanden waardoor hetzelfde effect krijgt als bovenstaande regel
Een andere optie is om weerstanden te monteren. Controleer eerst welke weerstanden je nodig hebt, aangezien dit afhankelijk is van je huidige lampjes. Hiervoor zijn namelijk weerstanden voor 21-23 Watt lampjes te krijgen of weerstanden voor lampjes met 5-10Watt. Check dus eerst hoeveel Watt die zijn en kies vervolgens de weerstanden met eenzelfde “verbruik”. De weerstanden die wij van mPartz leveren, zijn heel eenvoudig tussen de bestaande bekabeling aan te sluiten. Aan de weerstand zitten 2 gele kabels en 2 zwarte. Eén gele kabel sluit je aan op de plus van de kabelboom. De andere gele kabel sluit je aan op de plus van het knipperlicht. Eén zwarte kabel sluit je aan op de min van de kabelboom en de andere zwarte kabel sluit je aan op de min van het knipperlicht.Aansluiten bij achterlicht met geintegreerde knipperlichten
Soms kan het aansluiten van de weerstanden ietwat een uitdaging zijn als er niet 2 lossen kabels naar het knipperlicht lopen, maar 1 kabel (de plus) en de massa is via de lamp zelf geregeld. Dit is bijvoorbeeld het geval bij een LED achterlicht met geintegreerde knipperlichten. Belangrijk is dat de weerstanden altijd parallel worden aangesloten en NOOIT in serie met het knipperlicht. Indien je de weerstand voor je hebt liggen, zie je dat er aan de ene zijde 2 vrouwtjes connectors zijn en aan de andere zijde 2 mannetjes (beide zijden met kleuren zwart en geel). De vrouwtjes-kant laten we voor wat het is en blijven los hangen. Let wel op dat ze nergens massa kunnen raken. Vandaar ook dat deze kant ongemoeid wordt gelaten aangezien de vrouwtjes-connectors al goed zijn afgeschermd. Bij de mannetjes-zijde, moet je de zwarte ergens aan de massa monteren (waar maakt niet uit, maar aan te raden is bijvoorbeeld aan de massa-kabel van het achterlicht). De gele draad maak je vast aan de plus van het knipperlicht. Daarmee wordt de weerstand parallel geschakeld aan het knipperlicht. Dit moet voor beide zijden (links en rechts) apart worden gedaan.hierbij nog een link:https://www.ledperf.nl/led-voor-opel-astra-k-=c=-985_28_923.html
2 februari 2021 om 08:20 #18407317Het is eigenlijk redelijk simpel, led neemt minder stroom af, dat ziet je canbus dus die denkt er is iets mis ik schakel het uit.
Je moet dus shunts paralel aan de led plaatsen dit zijn lage weerstanden die het vermogen wat je nu niet afneemt omzet in warmte zodat je canbus nog steeds hetzelfde stroomverbruik ziet, deze shunts worden dus bloedheet en moeten ergens opgeschroefd worden zodat ze de warmte kwijt kunnen en niet iets anders in de omgeving laten smelten.
2 februari 2021 om 12:55 #18407364Kan je niet gewoon de auto omprogrammeren naar LED?
Dit aangezien ze dus beide geleverd zijn op dezelfde auto…
3 februari 2021 om 14:29 #18407428Bedankt voor jullie reacties potter, opelmarc en CORSA-GSI. Ik ben een leek wat het aansluiten van elektronica betreft. Tot nu toe niemand kunnen vinden die dit kan doen. Ze zijn bang dat de canbus beschadigd raakt. Begrijp ik dan goed, dat voor het plaatsen van de weerstanden, ook kabels geknipt moeten worden? Het mooiste zouden verloopkabels met ingebouwde weerstanden zijn, maar die heb ik niet kunnen vinden. Een adres of persoon die dit vakkundig kan monteren is ook welkom 🙂
3 februari 2021 om 17:20 #18407436[quote quote=18407269]Ik ben in het bezit van een Astra K uit 2016 met de normale achterlichten. Ik ben nu in het bezit van een set LED achterlichten.[/quote]Waarom wil je de led-achterlichten plaatsen?
[quote quote=18407269]Het probleem is de weerstand waardoor de achterlichten niet functioneren zoals het moet.[/quote]Wat is precies het probleem met de led-lampen? Knipperen ze? Blijven ze helemaal uit?
[quote quote=18407269]Nu zijn er bij diverse merken verloopkabels beschikbaar.[/quote]Welke kabels had je gevonden? Wat is er mis mee?
[quote quote=18407269]Kan iemand mij vertellen hoe ik deze kan plaatsen zonder allerlei kabels door te knippen?[/quote]Wat is je bezwaar tegen het knippen in kabels? Kan je solderen?
[quote quote=18407428]Tot nu toe niemand kunnen vinden die dit kan doen. Ze zijn bang dat de canbus beschadigd raakt.[/quote]Wat wil niemand doen, programmeren? Het programmeren of vervangen van de modules die de lampen aansturen is de netste oplossing. Lijkt me niet dat je met uitsluitend programmeren iets stuk maakt.
9 maart 2021 om 11:42 #18412066@ Koffie
Bedankt voor je reactie. Ik wil de set vervangen omdat ik de led achterlichten mooier vind dan de standaard halogeen achterlichten.
Ik heb gezien dat er verloopkabels in de omloop zijn met ingebouwde weerstanden. Veelal voor VW modellen. Ik heb zo niet kunnen vinden watvoor type aansluiting de achterlichten van de Astra K zijn. Wellicht dat iemand mij kan vertellen welk type dit is? (zoals h1, h7 etc).
Ik heb wat ondernemingen en dealers benaderd of zij dit voor me kunnen monteren, maar niemand heeft een oplossing. Je hebt het over programmeren. Wordt hierbij dan de canbus afgestemd op de nieuwe type achterlichten? Ik ben een leek met elektronica en ben dus zelf niet in staat te knippen , solderen etc. Ik ben dus opzoek naar een vakman die dit wel kan zonder de canbus ofzo te beschadigen. Blijkt nogal gevoelig te zijn bij opel 😉 :help:
10 maart 2021 om 09:49 #18412109voor zover mij bekend is het niet mogelijk het om te programmeren.
aansluiten kan wel, enkel moet er dus gemeten worden hoeveel stroom de led trekt voor bijvoorbeeld rem, dat vergelijken met de 21Watt die je normale rem verlichting trekt en dan uitrekenen hoeveel stroom de shunt(hele lage weerstand) op moet nemen om tot hetzelfde stroomverbruik te komen als normale lampen, ik verwacht dat je ongeveer 20Watt aan warmte om moet zetten bij de rem, die warmte moet hij ergens kwijt kunnen dus de shunt zal ergens op een stuk metaal geplaatst moeten worden waar het geen kwaad kan.
Je vermoed het al dit is niet zo maar even te doen, daar gaat tijd in zitten, en als je dan nagaat dat het uurloon 60+ euro is dan worden het dure achterlichten als je die erin wil hebben.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.