Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › Achteras wisselen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 juni 2013 om 10:49 #17258293
Goedendag,
ik wil mijn achteras wisselen voor een andere.
Er zit een 1.6n as onder 3,7:1 dacht ik zo te lezen op Google.
Wil er een 2.0 onder zetten 3,44:1
Dan zou hij (4bak + 1.9s) wat rustiger lopen op de snelweg?Wat waren deze overbrengingsmaten ook alweer en wat kost me dat aan tijd, lijk me niet al te veel werk.
Tip en trucs zijn welkom. :thumbup
3 juni 2013 om 11:36 #181500162.0N heeft 3:67, 2.0S/E heeft 3:44, vanaf de buitenkant is niet te zien wat er in zit.
Naast de achteras moet ook je tussenas mee veranderen (ander aansluitmaat), 16N is kleine as, vanaf 16S grotere as.
qua tijd, al naar gelang je handigheid e.d. een middag werk.
rijeigenchappen: via logisch denkwerk, je eindoverbrenging wordt langer, dus..
3 juni 2013 om 13:34 #18150017Dus…. ? gaat ie 200? :jerry
Ik moet deze berekening even goed bij me in laten werken. haha
3:67 is niet veel anders dan wat ik nu heb 3:70 (1.6n)
3 juni 2013 om 14:24 #18150018simpel gezegd bij dezelfde snelheid draait de motor minder toeren met een langere overbrenging, de top kan hoger, mits je daar ook de middelen voor hebt.
weer simpel gezegd, met een relatief gezien zwakke motor daalt zelfs je top, met een gemiddeld motortje duurt het iets langer voordat hij op z’n top zit, met een toppertje kan je top hoger worden.
geen idee wat je hebt, 16N of 2.4E, daar hangt het van af.
3 juni 2013 om 14:46 #181500191 Origineel was hij een 1.6n.
Alleen het blok heb ik vervangen door een 1.9s, de rest is van de 1.6n nog.2 Kan ik het vergelijken met een mountainbike? klein tandwiel naar groot, snel optrekken en top minder, groot tandwiel naar klein, langzaam optrekken maar top hoger.
:agent3 Eigenlijk een 1.9s achteras moet goed zijn op de 1.9s motor, of zit er in de bak 16n nog een verschil.
4 3.70 en de 3.67 is dat bijna gelijk dan?
Hier heb ik op gekeken.
3 juni 2013 om 15:11 #181500201: Aha
2: klopt, dat komt op hetzelfde neer.
3: 3:67 zat in de 1.6S, 1.8, alle 1.9’s en de 2.0N (over het algemeen gezien in NL), de 4-bakken hebben wel kleine onderlinge verschillen in de overbrengingen, maar daar merk je weinig van, dat heeft met bouwperiodes te maken en soms voor bepaalde motoren, een enkele keer is de uitgaande as dikker zoals bij de Rekord-E.
De CIH en bijbehorende bak had een bouwperiode van eind jaren 60 tot begin jaren 90,waarvan de 4-bak zo’n beetje half jaren 80 uit het beeld verdween en dan bedenken ze nog wel eens wat.
4: inderdaad, theoretisch een verschil, in de praktijk niet echt merkbaar, qua sterkte en remmen is de dikkere as beter dan de dunne.Goede link, staat veel op, ervaring leert dat het soms nog wel eens afwijkt en dat heeft met de leeftijd te maken (wat heeft de auto meegemaakt) en soms wat er af fabriek geleverd is en dat wijkt ook wel eens af van de std. boekjes.
In de praktijk is er slechts 1 zekerheid met wat voor as je koopt, deksel eraf en tanden tellen.
3 juni 2013 om 19:56 #18150021@henk 400rr wrote:
In de praktijk is er slechts 1 zekerheid met wat voor as je koopt, deksel eraf en tanden tellen.
Of met z’n tweeen omwentelingen tellen. 1 wiel blokkeren en er dan rekening mee houden dat het draaiende wiel een keer zo snel/vaak draait dan wanneer ze beide draaien. Likje tippex aan de buitenkant van de flens voor het tellen. Dus hoop je op een 3,44 dan controleren of 17,2 tussenasomwentelingen overeenkomt met 10 wielomwentelingen (of dat hier ca. 18,35 tussenas omwentelingen voor nodig zijn; bij 3,67)
4 juni 2013 om 18:52 #18150022de verhouding staat op het kroonwiel vermeld als je dat dan gewoon door elkaar deelt weet je de overbrenging ook.
bv.: 33:9 = 3.67 en 31:9 = 3.44
4 juni 2013 om 21:55 #18150023klopt, maar soms is die lastig te vinden ivm versmering.
5 juni 2013 om 08:26 #18150015….en niet iedere verkoper staat erom te springen dat je even het dif open schroeft om ‘even te kijken’ en je vervolgens sorry zegt.
5 juni 2013 om 14:53 #18150024Dat is zijn probleem voor verkoop of niet.
Je zal als koper wel die zekerheid moeten krijgen dat je krijgt waarvoor je komt, er zijn zoveel de boot in gegaan met sperren en overbrengingen, versleten achterassen die goed waren..
Wil hij ‘t niet dan is er wel iemand anders en anders voor minder geld mee.
4 februari 2014 om 05:48 #18150025de achteras van een rekord e2.2E , en die van een 2.0s
zit er daar buiten de verhouding , veel verschil in kwa sterkte van binnenwerk enz
ga met een 2.2E rijden en heb een achteras 1.7n eronder zitten maar nog een 2.0s liggen
was juist maar om te weten als het nodig is voor een 2.2E achteras te kopen , indien deze nog vindbaar zijn
grtz chriske
25 februari 2014 om 22:15 #18150026Binnenwerken achterassen Opel CIH zijn buiten de afmetingen om allemaal ”hetzelfde” Behalve Commodore (zeg maar de 6 cilinders) de 5 gaats assen. Uitzonderingen daargelaten maar die zijn toch dun gezaaid.
5 april 2014 om 18:39 #18150027om op de ombouw terug te komen…
nee, veel werk is het niet..
schokbrekers aan de as losnemen
as losdraaien van carroserie
stab. stang los van carroserie
aandrijfas los – in dit geval vervangen6 april 2014 om 08:05 #18150028 -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.