Accu parallel aansluiten

Forumindex Forums Techniek Elektrische problemen Accu parallel aansluiten

  • Dit onderwerp is leeg.
23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Berichten
  • #17229308
    Niels0478
      Lid sinds:
      14 July 2010

      Mijn idee was om een 2e accu te plaaten, omdat mijn versterkers nogal wat stroom vragen

      Mijn idee was om een 2e accu paralel aan de bestaande accu te zetten en hier dan een handbediende schakelaar tussen maken, zodat als ik stil sta wel gewoon muziek kan afspelen, de bedoeling is dat als ik stilsta, die 2e accu “ontkopel” dmv een handbediende shakelaar

      Heeft iemand hier ervaring mee, of weet of de accu’s dat volhouden ?


      Dit was het idee een beetje

      #17770148
      Vinci
      Deelnemer
        Lid sinds:
        3 August 2009

        Altijd een slecht idee, als ze parallel staan kunnen ze mekaar namelijk met enorme stroom gaan opladen en daar gaan ze hartstikke stuk van. Als je dit goed wilt doen kun je het beste de boel met diodes scheiden van mekaar. Als het alleen voor de versterkers is kun je best één accu voor het starten houden, twee kleinere diodes naar de accu’s toe vanaf de dynamo om ze beide op te laden en twee iets dikkere diodes richting de versterker(s)…. Dan ‘zien’ de accu’s elkaar nooit namelijk….

        #17770149
        Niels0478
          Lid sinds:
          14 July 2010

          Dus als ik het nou goed begrepen heb moet het zo

          #17770150
          RonaldH
            Lid sinds:
            30 June 2004

            je kan er ook gewoon een scheidingsrelais tussen zetten.

            werkt ook goed hoor .

            je hebt ze met aansluiting voor motorloopsignaal,en je hebt ze die zelfdenkend zijn,dan hoef je het motorloopsignaal niet aan te sluiten.

            #17770151
            Vinci
            Deelnemer
              Lid sinds:
              3 August 2009

              Geen idee wat dat scheidingsrelais doet?? Die schakelt de accu’s één voor één ofzo?

              In elk geval werkt dit wel aardig:

              (uiteraard hangen alle delen ook nog aan massa/chassis)

              Hoewel het niet super netjes is om diodes tussen de accu en versterker te hebben zitten, maar goed, dat hangt ook erg af van de kwaliteit van de diodes natuurlijk. Je zult er in elk geval zeer krachtige diodes voor moeten pakken….

              Eventueel kun je de kleine diodes doen voor het simultaan opladen en de accu’s één voor één hard schakelen. Dit kan dan wellicht met het scheidingsrelais…

              Maar als je het gemak wilt van niet te hoeven schakelen dan zijn dit wel dé diodes:
              http://cgi.ebay.com/Microsemi-CPT30060-300A-60V-Schottky-Rectifier-Diode-/350336086409?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5191a87189

              En erg betaalbaar!! Je hebt er namelijk maar één nodig want er zitten al twee diodes in die op de juiste manier geschakeld zijn….

              #17770152
              RobRD
                Lid sinds:
                27 December 2010

                Dat gedoe met die diodes is helemaal waardeloos…

                Scheidingsrelais is OK, en parallelschakelen wordt al jaren gedaan. Neem voor je Audio geen startaccu maar een (semi)tractie accu… Die heb ik evt nog wel voor je voor niks

                #17770153
                Vinci
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  3 August 2009

                  Dat gedoe met die diodes maakt het wel mogelijk om gewoon een goed en veilig systeem te maken met goedkope accu’s. Het heft namelijk alle nadelen op van de ongelijkheid die goedkope (start) accu’s hebben. Helemaal als je een combinatie wilt maken tussen een oude en een nieuwe of twee totaal verschillende accu’s is het zeker aan te raden. Het zijn de kosten en moeite op zich niet…

                  Parallel schakelen kan zeker prima, maar dan wel met twee identieke accu’s die goed van kwaliteit zijn en even oud.

                  Zo’n scheidingsrelais koppelt gewoon de accu’s hard aan elkaar zodra er laadstroom is. Eigenlijk niet zo heel verschillend van gewoon parallel schakelen. Zelfs met zo’n relais zou ik niet zomaar elke accu aan elkaar koppelen.

                  Ik zeg ook niet DAT het fout gaat, maar er is zeker een kans dat het wel fout gaat. Ga maar eens een 45A accu en een 80A accu parallel schakelen of met ‘scheidingsrelais’ koppelen. Eén van beide wordt daar absoluut niet blij van, of de 45A wordt overladen of de 80A wordt nooit lekker vol. Komt de levensduur niet ten goede. Zo’n relais is eigenlijk voor een caravan accu, die je één keer per jaar achter de auto hangt met de vakantie.

                  Het beste zou je een relais met controller kunnen nemen die de accu die het meest ontladen is gaat laden en de accu die het volst is gebruikt.

                  #17770154
                  wim-v6
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    12 August 2005

                    Ik rijdt al 2 jaar met een 55ah accu en een 90ah accu welke CONTINU aan elkaar gekoppeld staan, met enkel zekeringen bij bijde accu’s

                    Dit gaat HEEL prima!!!!

                    kan zelfs s’nachts mijn stadslicht makkelijk aan laten staan, en dat is aardig wat stroom!!

                    2x 5watt + 4x 1watt voor stadslichten
                    7watt tellerverlichting / interieur verlichting
                    4x 5watt achterverlichting
                    2x 4 watt kenteken verlichting

                    14 + 7 + 20 + 8 = 49watt

                    daar komt nog bij:

                    geheugen radio
                    versterker (uitgeschakeld via remote)
                    led looplamp in de lader
                    nodige electrisch gereedschap in de lader indien nodig.

                    en gewoon starten elke morgen, hoe koud het ook is.

                    Willem

                    #17770155
                    TonSR
                      Lid sinds:
                      29 October 2007

                      het kan veel slimmer en makkelijker.rij even langs een camping zaak en vertel daar het volgende je wil je start accu sparen en een twede accu gebruiken
                      nu koop je daar een heel simpel apparaatje wat je tussen de 2 accu,s
                      plaatst wat doet dit ding nu de motor is uit en dan blokkeert dit
                      stukje techniek dat er stroom wordt afgenomen van de hoofd accu
                      dus je start accu je gebruikt dus uitsluitend stroom van accu nmr 2
                      en starten kan dus altijd omdat accu nmr1 niet wordt gebruikt.
                      de andere slimme funktie in dit ding is da t hij namelijk ook bijde
                      accu,s oplaad,en wel als volgt de eerste accu die hij gaat opladen is accu
                      nmr 1 dus de start accu is deze voldoende opgeladen schakeldt hij automatisch
                      over naar accu nmr 2 dus een voor een worden onder het rijden de accu,s
                      weer opgeladen.deze techniek wortd veel in boten en campers gebruikt.
                      vgr tonsr.

                      #17770156
                      Jack-omegax3.0xe
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        23 September 2007

                        Er zijn idd laders van CTEK te koop voor deze toepassingen.

                        Het kost wat maar dan ben je er zeker van dat het functioneert.

                        Gr Jack

                        #17770157
                        RobRD
                          Lid sinds:
                          27 December 2010

                          Dat geklooi met die diodes zorgt ervoor dat je accu’s niet goed opgeladen worden door de spanningsval.

                          #17770158
                          RobRD
                            Lid sinds:
                            27 December 2010

                            [rquote=1826654&tid=138180&author=Vinci]Dat gedoe met die diodes maakt het wel mogelijk om gewoon een goed en veilig systeem te maken met goedkope accu’s. Het heft namelijk alle nadelen op van de ongelijkheid die goedkope (start) accu’s hebben. Helemaal als je een combinatie wilt maken tussen een oude en een nieuwe of twee totaal verschillende accu’s is het zeker aan te raden. Het zijn de kosten en moeite op zich niet…

                            Parallel schakelen kan zeker prima, maar dan wel met twee identieke accu’s die goed van kwaliteit zijn en even oud.

                            Zo’n scheidingsrelais koppelt gewoon de accu’s hard aan elkaar zodra er laadstroom is. Eigenlijk niet zo heel verschillend van gewoon parallel schakelen. Zelfs met zo’n relais zou ik niet zomaar elke accu aan elkaar koppelen.

                            Ik zeg ook niet DAT het fout gaat, maar er is zeker een kans dat het wel fout gaat. Ga maar eens een 45A accu en een 80A accu parallel schakelen of met ‘scheidingsrelais’ koppelen. Eén van beide wordt daar absoluut niet blij van, of de 45A wordt overladen of de 80A wordt nooit lekker vol. Komt de levensduur niet ten goede. Zo’n relais is eigenlijk voor een caravan accu, die je één keer per jaar achter de auto hangt met de vakantie.

                            Het beste zou je een relais met controller kunnen nemen die de accu die het meest ontladen is gaat laden en de accu die het volst is gebruikt.

                            [/rquote]

                            Het schema dat je geeft is perfect.

                            enne, over die parallelschakeling van accu’s moet je nog heel veel leren

                            #17770159
                            Vinci
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              3 August 2009

                              [rquote=1827346&tid=138180&author=RobRD]Dat geklooi met die diodes zorgt ervoor dat je accu’s niet goed opgeladen worden door de spanningsval.[/rquote]

                              Wel eens van Schottky diodes gehoord? Wat ik nog te leren heb over accu’s heb jij over diodes…

                              Maar idd. heb ik weinig ervaring met loodaccus, maar bergen ervaring met nicads en lithium. En vooral die laatste wil echt niet met ongelijke capaciteit parallel geschakeld door het leven… Vind het wel gek als dat bij lood goed gaat, want ik weet wel dat dit type accu erg slecht tegen te hoge laadstroom kan bijvoorbeeld. Maar goed, semi-tractie en tractie accu’s schijnen zeker meer te kunnen hebben. Er is in de jaren ook een hoop aan accu technieken veranderd…

                              #17770160
                              lapland0
                                Lid sinds:
                                29 December 2010

                                zoiets zoek ik ook nog maar me maten zeggen dat er ook gewoon zon setje kabels te koop is maar waar weet ik neit

                                zit zon scheidingsrelais tusse en dan gewoon plug en play

                                #17770161
                                RobRD
                                  Lid sinds:
                                  27 December 2010

                                  @ vinci: ik ben electronicus :) en voor wat betreft schottky diodes heb je wel gelijk. Lithium en NiCads doen inderdaad veel moeilijker dan loodaccu’s en het is ook niet wijs om een volledig leeggetrokken loodaccu aan een verse startaccu te koppelen, alhoewel het wel goed gaat, de (tegen)spanning in een loodaccu loopt zeer snel op waardoor de stroom zeer snel afneemt en al snel uit de rode regionen verdwijnt. Een volledig leeggetrokken accu die gewoon in je auto zit ondergaat echter dezelfde pijniging op het moment dat de lichtmaschien stroom gaat leveren.

                                  #17770162
                                  RobRD
                                    Lid sinds:
                                    27 December 2010

                                    Als het dan toch met halfgeleiders moet kunnen we misschien wel een fet schakeling bedenken

                                    #17770163
                                    Vinci
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      3 August 2009

                                      Ik moet zeggen dat ik ook geen idee had hoe serieus je die waarschuwingen moet nemen die loodaccu fabrikanten er aan geven. Daarvandaan dat ik dan wat te voorzichtig was, maar goed, je kan soms niet voorzichtig genoeg zijn, het blijft link en dingen gaan zomaar stuk. Wat dat betreft zie ik de verhalen hierboven alleen maar als een geruststelling.

                                      En ja, als het echt mooi moet dan kan ik ook wel wat leuks bedenken met fets. Of misschien is het wel met een hele dikke PTC mooi op te lossen, dan voorkom je ook heel effectief overstroom.

                                      Ik ben gewoon altijd een beetje huiverig voor die enorme stromen die loodaccus in één klap kunnen leveren, daarom leek het mij niet echt goed om die zo maar op twee parallel geschakelde accu’s van de één naar de ander los te laten. Fabrikanten geven meestal een 1/10C laadstroom aan en vaak ook nog dikke waarschuwingen van “DO NOT FAST CHARGE!” en dergelijke.

                                      #17770164
                                      RobRD
                                        Lid sinds:
                                        27 December 2010

                                        Ik ga het een keer proberen met een hele lege aan een hele volle en dan zal ik de meting er ook eens op los laten

                                        #17770166
                                        dehaan
                                          Lid sinds:
                                          20 December 2012

                                          Ik ben voornemens een aantal veel te dure accu’s te kopen voor mijn audio systeem. Kan iemand zeggen of deze als op onderstaande tekening mogen worden aangesloten.

                                          http://www.start-accu.nl/accu-parallel.aspx” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                          #17770167
                                          wim-v6
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            12 August 2005

                                            Zoals ik al gezegd heb, Ik heb 4jaar gereden met 2 accu’s Paralell aan elkaar een 55Ah en een 90Ah, 4jaar zonder problemen of het nu +30 was of -18 maakte geen verschil.

                                            Bijde accu’s zijn in die 4 jaar niet vervangen!!!

                                            Alleen bij Flink gebruik had het 100Amp dynamootje wel soms een uur of meer nodig tijdens een rit om ze vol te krijgen (voltmeter in de auto gaf bij niet volle accu’s 13,8Volt aan, en als ze geheel vol waren 14,3Volt..)

                                            Willem

                                            #17770165
                                            PyroNiels
                                              Lid sinds:
                                              29 August 2010

                                              Wat een geneuzel!
                                              Hang er gewoon een accu parallel aan.
                                              Ik zit zelf in de db-drag wereld hier wordt niks anders gedaan!! (tot wel 10 extra accu’s)
                                              Ik heb zelf voor een 55 aH gelaccu staan.
                                              Achter 2 northstar nsb100ft accu’s (200Ah totaal).
                                              Alle 3 parallel aan elkaar, nooit problemen gehad.

                                              Zelfs bij mij met een belasting van 4,5kW (ongeveer 400Ampere) gaat dit helemaal perfect!
                                              Mijn achterste accu’s zijn afgezekerd op 2x200A en 1x50A (450A totaal over 2 versterkers) en de kabel tussen mijn voorste accu en de achterste accu’s op (maar) 75A ;)

                                              Op de volgende meeting zal ik mijn amperetang, multimeter en o’scoop meenemen.
                                              Dan kan iedereen die hier een niet onderbouwde mening geeft zien hoe de waarheid ligt. ;)

                                              ps wordt eens tijd dat we in NL van de benaming Ah afstappen en ook gewoon CCA als standaard pakken.
                                              Altijd tussen de extra accu en de originele accu zowel voorin als achterin afzekeren.

                                              #17770168
                                              Ronald45
                                                Lid sinds:
                                                12 September 2010

                                                Als er gevaarlijk hoge stromen zouden lopen bij accu’s met verschillende capaciteit zou het hele principe van starthulp en startkabels ook kunnen worden afgeschaft.

                                                Ik ben het met Willem en Pyro eens, parallel is het geen probleem. In serie is het een ander verhaal.

                                                #17770169
                                                wim-v6
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  12 August 2005

                                                  Zeg ik ik heb er ajren mee gereden, 150A zekering ertussen, kon ik gewoon mee starten als de voorste accu los was..

                                                  Willem

                                                23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
                                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.