AC uitgezet vanwege hoge motortemperatuur + temperatuurmeter werkt niet.

Forumindex Forums Modellen Astra AC uitgezet vanwege hoge motortemperatuur + temperatuurmeter werkt niet.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #18364291
    BB1709
    Deelnemer
      Lid sinds:
      28 February 2019

      Hallo allemaal,

      Sinds zeer korte tijd heb ik een Opel Astra J (1.4) uit 2013. Hij rijdt heerlijk en er is motorisch volgens mij niets aan de hand maar ik krijg in de boordcomputer de volgende melding:

      “AC uitgezet vanwege hoge motortemperatuur”

      Het gekke is dat ik deze melding vanochtend ineens kreeg nadat de auto de hele nacht stil heeft gestaan. Een warme motor is dus niet aan de orde. Daarnaast zag ik ook dat na ’n uur rijden de temperatuurmeter niet omhoog is gegaan en op de allerlaagste temperatuur blijft staan.

      Ik heb online al wat research gedaan en ik heb nog garantie vanuit de garage ik zou echter wat beter voorbereid terugkeren naar de garage. Hebben jullie enig idee hoe dit kan en wat de oorzaak + oplossing is?

       

      Ik hoor graag!

      #18364297
      Opeltje17
      Deelnemer
        Lid sinds:
        18 January 2012

        Zit er nog koelwater in het reservoir?

        Motoren willen wel lekken bij de waterpomp, en koelslangen bij de turbo

        Als het echt lang duurt voordat de meter uit de hoek komt zeg ik thermostaat.

        #18364301
        Nick-GSI
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 June 2004

          thermostaat defect is een tsb van bij opel

          #18364305
          BB1709
          Deelnemer
            Lid sinds:
            28 February 2019

            Er lekt niets, er zit ruim voldoende koelvloeistof in en ook geen plasjes onder de auto.

            Ik hoorde ook dat het aan de sensor kan leggen of eventueel flink wat lucht in het koelsysteem. Ik ga morgen naar de garage!

            #18364319
            Nick-GSI
            Deelnemer
              Lid sinds:
              30 June 2004

              zie mijn bovenstaande post, werk zelf als monteur bij de opel en heb deze melding diverse keren voorbij zien komen. Heb het even opgezocht:

               

              Klacht: Op DIC verschijnt de melding “AC uit door hoge temp” en de TC P0128 is aangemaakt.

              Oorzaak: Na het afzetten van een warme motor, loopt de koelvloeistoftemperatuur mogelijk op tot boven 130 °C. Door deze hoge temperatuur gaat de thermostaat volledig openstaan en blijft vervolgens in de geopende stand klemmen. De gemeten koelvloeistoftemperatuur in radiateur en motor wordt als onlogisch beoordeeld, waardoor de defectcode wordt aangemaakt en de airco wordt uitgeschakeld.

              Productie:Er zijn verbeterde thermostaten ingevoerd.

              #18389683
              Harmen van Eldik
              Deelnemer
                Lid sinds:
                14 September 2020

                Goedemorgen Allen,  ik had vanmorgen dezelfde melding en heb de garage gebeld. Deze gaf ook aan mogenlijk weerstand defect. Effin dat wordt morgen uitgelezen.

                Wat ik al wel enige tijd heb is dat tijdens het rijden en dan met name met afremmen nabij stoplichten of bijv onderaan een afslag er een verschrikkelijke kaarsvet-lucht in de auto komt.

                Garage heeft koelvloeistof reservoir reeds vervangen omdat we dachten dat daar een scheurtje in zat. Helaas na enkele maanden opnieuw last.

                Iemand hier ervaring mee ?

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.