Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › aankoop advies Monza 3.0 i
- Dit onderwerp bevat 10 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 december 2018om 14:58 door GSE.
-
AuteurBerichten
-
24 november 2018 om 23:10 #18361986
Hoi Opel liefhebbers.
Ik ben geïnteresseerd in een Opel Monza (jeugd sentiment ) . Nu heb ik een exemplaar gezien uit 84 met een automaat bak. Het gaat hier om een 3.0 variant.
De auto heeft rondom blaasjes ( bij de ruitensproeiers, kofferbak etc ) en de blanke laklaag laat los. Volgens de verkoper heeft de auto 138.000 gelopen maar er zitten geen boekjes bij. Ook is er geen onderhouds historie bekend. kunnen jullie mij adviezen geven waar ik op moet letten ? De zwakke punten ? en de prijs, wat is een reële prijs ? Het lijkt mij in de basis een goede auto die geheel gespoten dient te worden en wellicht sommige stukken vernieuwen of uitstukken. Alvast bedankt voor jullie reacties.
25 november 2018 om 02:55 #18361987Uitstekende keuze :) motorisch zijn ze erg sterk, let wel op lekkages. Dus lekt ie geen olie, is de oliedruk bij koude start mooi hoog en loopt ie netjes terug bij warm worden. 4 traps zou zijdezacht moeten schakelen en check bij volgas of de kickdown het doet. En dan afdeling roest:
Veerschotels achter checken, veerpoten voor. Bij de domen zijn ze bijna allemaal gaar. En dorpels en dan met name onder de b stijl en voor bij de spatborden. Balk onder bestuurderszijde wil ook wel rotten. En voor de rest het gebruikelijke, dus check of alles werkt. Zowel interieur als exterieur. Kantelmechaniek bestuurdersstoel wil wel eens vastzitten, en de kachelmotor maakt vaak kabaal.
Maargoed, alles vakt te fixen. Zou liever een exemplaar met harde body hebben en gaar blok dan andersom. Motor is vrij eenvoudig te vervangen.
Succes!
25 november 2018 om 14:05 #18361996Heb nog een nette GSE te koop.
https://opel-forum.nl/vraag-en-aanbod/advertentie/1315/opel-monza-gse-3-0-van-het-bouwjaar-1984/
25 november 2018 om 21:33 #18362013dank voor je reactie. Wat zijn “Domen”? het gedeelte waar het veerpoot lager in valt ? Weet je ook iets van prijzen ?
25 november 2018 om 21:36 #18362014Volgens mij heb ik deze op marktplaats gezien ? De Monza die ik heb gezien is de oude van mijn ouders geweest. Deze hebben ze in 1985 gekocht en kwam ik onlangs tegen. De GSE van jou is ook erg mooi maar volgens mij best wel wat roest rondom. Wat moet er allemaal aan gebeuren ?
25 november 2018 om 21:43 #18362015mijn Monza heeft een paar hele kleine plekjes. Rondom roest is niet van toepassing.
Wat er allemaal aan moet gebeuren?
Niets. gewoon genieten van deze nette Monza.
27 november 2018 om 17:41 #18362049[quote quote=18362013]dank voor je reactie. Wat zijn “Domen”? het gedeelte waar het veerpoot lager in valt ? Weet je ook iets van prijzen ?[/quote]
Ja klopt. Rondom die bult waar de veerpootlager met drie moeren vast zit willen ze enorm graag roesten. Indien jouw exeplaar nog goed is meteen veerpootbrug er in zetten, scheelt torderen en scheuren. Prijzen… Eeh tja. Standaard redelijk exemplaar 2500 a 3000. Gse’s waar alles aan klopt 4500 a 5000. Echt strakke gse’s gaan voor meer, tussen de 6000 a 10.000. in Duitsland liggen de prijzen nog wat hoger voor originele exemplaren. Kijk anders even op mobile.de dan kan je een idee krijgen. De 500 euro voor een brak exemplaar ligt al even achter ons :)
2 december 2018 om 13:50 #18362143Onderhoudsboekjes zijn bij de oude monza’s en andere oldtimers eingelijk niet van toepassing. Dus daar hoef je niet naar te kijken.
veerpoten voor, wiellagers en draagarmen achter, met name de veerschotels, zijn inderdaad de Check punten.
roest kan op alle mogelijke plekken,
maar wielranden hoeken dorpels a spijl ( verborgen achter voorspatbord, de spijl waar de deurscharnieren aanhangen)
hoeken onder parafan ( daar waar ruitenwisser zit heet parafan) en de hoeken waar de motorkap scharnieren in verdwijnen bij het sluiten van de kap.
onderste stukken voorschermen
onderzijde portieren
olie lekkage aan
stuurpomp
stuurhuis
voorste krukas keerring
achterste krukaskeerring
uitgaande as automaatbak
schakelas automaatbak
pakking automaatbak
algehele staat uitlaat systeem
bij Monza de gasveren onder de achterklep
succes
9 december 2018 om 02:23 #18362279Ik ga hier niet herhalen wat al vertelt is maar let ook op het dashbord wat nogal graag scheurt en een k.t werk is om te vervangen net als de kachelmotor/radiateur.
Achterwiel lagers willen wel eens geluid maken en de schotels op de draag-armen rotten erg graag net als de benzine tanks.
Ik ben 37 en mag nu zeggen ik heb 20 jaar ervaring met deze chassies,maar airco,s die het niet doen electrische ramen die niet fatsoenlijk werken net als ABS systemen die storing aangeven en electrische daken die scheef trekken enz is niks nieuws,boord computers die heel veel aangeven kloppen in de regel wel ;)
Al met al rotten deze chassies graag beginnend bij de opstaande randjes bij de koplampen onder het spatbord tot aan de plaat waar de trekhaak net achter zit,daar rotten ze…..Motorisch zijn ze wat zwak maar daar ga ik nu ik speech over houden,zorg maar dat je een hard chassie vind das meer waard als een 3.0 24v ombouw harde chassies zijn goud waard…………………Ik heb vroeger een roest vrij chassie laten persen omdat de bak niet goed was en het ding in de weg stond en ik het rode interieur niet mooi vond……………..Ik voel me er nu nog slecht om…
9 december 2018 om 12:17 #18362285Mwaha, eeh ja. Kan me wel voorstellen dat je jezelf daar nu nog steeds naar om voelt. Bakwissel kost niet de wereld aan tijd. Alleen dat lassen is nooit mijn grootste hobby geweest.
9 december 2018 om 14:58 #18362292Dat bedoel ik plaatwerk is nooit mijn ding geweest,een hard chassie is meer waard als een goede motor en bak,die heb je in een dag vervangen bij wijze van spreke..
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.