Aanhoudende problemen met auto

Forumindex Forums Modellen Corsa Aanhoudende problemen met auto

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #18358699
    Remco Gerritsen
    Deelnemer
      Lid sinds:
      22 July 2018

      Goedenavond allen,

      Graag open ik dit topic, een beetje in puur paniek zijnde/razend zijnde, over mijn Opel Corsa welke ik ondertussen een jaar a 2 heb, terwijl die 12 jaar oud was toen wij hem kochten. Het ging prima tot en met afgelopen november (2017) toen de problemen begonnen en, ze lijken steeds frequenter/aanweziger te worden. Garages lijken me niet te kunnen helpen en/of bieden me alleen mogelijkheden aan die de helft van de kostprijs (2300 euro hebben we ervoor betaald) van de auto zijn.

      Het probleem begon dus november 2017, ik reed en zag plotseling dat de snelheidsmeter alle kanten op ging. Nu heb ik de auto redelijk door en kan ik dus gebaseerd op mijn toerenteller en geluid rijden, helpt ook als er voorliggers zijn, maar mijn eerste instinct was direct ergens mijn auto te stoppen (En ik kan dan nogal in paniek raken, maar wou zo graag na huis dat ik dat besloot niet te doen). Ik probeerde de auto op te starten, maar dit leek echter onmogelijk te zijn voor enige tijd. Er kwam een foutmelding (F) in de dashboard. Maar na een uur lukte het weer om toch door te rijden. Ik had een a 2 weken daarvoor mijn spiegel net laten vervangen, die ik kapot had gereden.

      Anderhalve maand had ik er zo goed als geen last meer van, tot ineens het kerstmis was. De problemen waren er ineens weer. We konden de ene avond gelukkig na vrienden zonder dat dit erger werd. Maar de 2e avond, dus 1e kerstdag gebeurde het weer. Midden op de snelweg deed de auto weer gek qua snelheidsmeter. Maar echt veilig ergens na de zeikant gaan ging niet dus reden door, tot we dit wel konden. Waarna we vervolgens besloten te stoppen. En het probleem zich WEER voldeed. De auto wou niet opstarten, de F-foutmelding kwam. Maar verder dus NIKS. Uurtje later kon ik alsnog na huis rijden.

      Vervolgens besloten na de garage te gaan van een vriend van mijn zusje, welke met zo’n apparaat de auto uitlat, zeg maar: ALLEEN MAAR FOUTMELDINGEN. Niet 1, niet 10, maar 100den. Hij had dit nog nooit eerder gezien. Maar heeft ze wel allemaal stuk voor stuk weten te fixen, digitaal dan. We gingen vervolgens verder kijken en wat bleek. Door de een of andere reden was er een moer van de accu los (Of althans waar je dus plus en minus moet doen als je dus je accu weer moet starten, daar zat t dus behoorlijk los). We draaiden t vast, stevig vast. En vervolgens ging het 4 maanden prima, geen 1 probleem.

      Tot ineens ik een beetje te hard over een heuvel ging rijden. Ineens kwam het motortekentje tevoorschijn en ging de auto trillen. Echter, binnen een aantal seconden, kon immers nergens stoppen, was t alsof er niks was gebeurt. Paar weken later gebeurde dit weer toen ik te hard over een hobbel heen reed. Dus, ik ging er van uit dat ik gewoon wat rustiger moest rijden. De auto deed het verder goed. EN zou een paar dagen later toch na de garage gaan voor de APK keuring. 400 euro armer. Maar de auto mankeerde verder vrij weinig. En dat ging goed tot een week of 2 geleden.

      Ging naar een evenement toe, natuurlijk airco en radio aan met deze warmte, elke dag al weken lang, toen ik op een smalle straat ineens, stil stond. De auto kapte er gewoon mee, ik kon gas geven en de auto hoorde je dan wel gaan. Maar voor en/of achteruit rijden kon ik niet. Vervolgens deed ik de auto uit en ja hoor. NIKS meer, opstarten was onmogelijk. Gelukkig belde een vriend me op welke vermeldde dat ik alles moest uitzetten en dan langzaam weer de auto moest starten, gas geven tot ik weer kon rijden. EN daarna voor de veiligheid na huis rijden en wachten tot ik na de garage kon. Mogelijk zou het aan de accu liggen of een kabel. Goed, klinkt logisch, al klinkt t voor mij onlogisch dat de accu zorgt dat de blazer (ik heb technisch gezien geen airco, maar zo effectief als die blazer is, voelt t wel aan als airco)…Wel zag ik dat een bepaalde tekentje, waar ik later achterkwam de electronische onderhoudsteken, maar ja eigenlijk dacht ik er niet verder over na, behalve dat het me niet lekker zat.

      En ineens kwam de snelheidsmeter probleem weer, waarbij de snelheidsmeter toen ik stil stond/handrem aan, gewoon 240 km/u aangaf. En sindsdien is die probleem niet weg…

      Gevolg was dat ik eerst na een lokale garage ging. Deze kon de snelheidmeterprobleem voor 3 dagen voorkomen op de een of andere manier al bleef de onderhoudstekentje staan. Maar…Deze garage vertelde me dat de computer vervangen moet worden, kosten a 1000 euro of meer…

      Na weer n paar dagen comfortabel gereden te hebben, zo leek t althans, was t ineens weer raak. Alleen dit keer net voor het parkeren in een smalle straat. De auto sloeg WEER volledig af, dus kon niks meer. Terwijl er meerdere tegenliggers de straat ook wouden doorkruizen (Ik in totale paniek raken, maar uiteindelijk net genoeg ruimte kunnen creeren). Dit was de reden om de auto terug te brengen na de garage waar we hem hadden gekocht 2 jaar geleden, of althans familie m voor ons hadden gekocht.

      Week later, afgelopen zaterdag, was het onderhoudstekentje weg en waren er 10 foutcodes weggewerkt, maar verder kon men niks vinden. Heel toevallig was de 2 dagen voor ik de auto besloot na de garage te brengen, weer alsof er niks aan de hand was. Foutmeldingen weg, duidelijk was radio en airco uitzetten de manier om, te kunnen rijden…Dacht ik. Want zaterdag, afgelopen zaterdag, was t probleem er dus weer. Snelheidsmeter ging weer alle kanten op. De auto maakte wel weer een foutmelding, die F-melding, en ineens kwam het olietekentje heel kort, maar dit was snel weer weg toen ik de airco en radio uitzette. Hele rit na huis verder geen last dus ik wist t nu zeker: T ligt aan de radio. NIET dus. Want vervolgens ging ik weer rijden, alles uit verder, en t probleem was er weer.

      Maar de breekpunt om nu toch wel digitaal hulp in te schakelen is wel het feit dat nu ook mijn kilometerteller niet meer klopt. Dus, ik rij in een stukje van 100 meter ineens 10 KM. En dit lijkt de benzine ook zeer snel te doen verbruiken, want die stond half en nu nog maar een kwart, terwijl ik amper 2 kilometer heb gereden net. De kilometerteller, dus waar staat hoeveel je heb gereden sinds je gereset heb (Want dan kan handig bij de Opel, waardoor ik weet dat ik 500 km op een tank kan rijden ongeveer), heb ik t over die zo snel na 10 KM ging. Maar t meest zorgwekkende is, wel 2x zo langzaam, is dat de meter waarin het echte TOTAAL staat, nu ook dus sneller kilometers telt. En dit doet mij zorgen maken, want dat hoort NIET te kunnen lijkt mij?

      Ik weet dus niet wat ik nu moet doen. Is de auto afgeschreven? Of is t zoals ik denk weer de accu die t hele computersysteem van de auto totaal na de galamiezen helpt? Voor 1000 euro kan je alsware een nieuwe, betere auto kopen, waarbij dit GEEN bekend probleem is. En hoe durft Opel een auto te verkopen waarbij computerproblemen zo herkenbaar zijn zonder een terugroepactie te doen?…Maar, stiekem hoop ik dat met deze uitleg, ik toch iets meer inzicht krijg in wat ik het beste kan doen, wat t probleem nu is.

      Mijn manier van typen is iets wat apart, excuses hiervoor (autistisch). De auto is zeer belangrijk voor mij aangezien mijn passie erdoor mogelijk word. (Evenementenfotografie). En voor ik de auto wegdoet, wil ik eerst weten of er echt niks gedaan kan worden x die uberhaupt nog verkocht kan worden.

      Video: https://www.facebook.com/RFG112/videos/638467486531366/ (INDIEN WERKT, dit was dus 2 a 3 weken geleden)

      #18358701
      liviu2004
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 April 2014

        Dus is een Corsa C met easytronic bak.

        Welke motor? Z10XE, Z10XEP, Z12XE, Z12XEP, Z14XEp?

        Volgende, vergeten 1000 euro een computer.

        Andere vraag: is remolie (ja, remolie) van bak ecu nooit vervangen?

        Bij 175.000, koppeling nooit vervangen?

        Waar woon je?

        #18360057
        Herdervriend
        Deelnemer
          Lid sinds:
          3 September 2018

          Kleine update (vind ik wel zo netjes na maanden, jap zolang is die weggeweest), auto is na garage geweest en heb de hele ECU laten vervangen/herprogrammeren, hiermee is het probleem echter niet opgelost, dus komend weekend weer na garage. Aldaar die via een speciaal bedrijf word nagekeken, de printplaat van de snelheidsmeter.  Kostten tot op heden 950 euro. (We betalen pas als t probleem echt is opgelost, kan bijna zeggen natuurlijk, maar das geen probleem)

          Woon in Gouda, garage zit in Dordrecht.

          Staat gewoon op de motor zelf toch de naam van de motor? Op de vraag rondom remolie/koppeling heb ik geen antwoord want dat weet ik dus niet, is dat ergens in te zien?

          Eindelijk account gemaakt hier, dus kan nu gewoon reageren.

          #18360062
          liviu2004
          Deelnemer
            Lid sinds:
            6 April 2014

            950€ voor 2 soldeerpunten? Man man,  :wacko:

            Dus basis check niet gedaan, direct bij ecu en teller. 1000€ + 950€, goed business.

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.