aandachtspunten Senator B 3.0

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD aandachtspunten Senator B 3.0

  • Dit onderwerp is leeg.
24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Auteur
    Berichten
  • #17268662
    Manta CC 20S
      Lid sinds:
      24 September 2014

      Hallo, aangezien 6 cilinders en achterwielaandrijving zeldzamer en zeldzamer worden, maar ze toch zo leuk rijden denk ik er aan een Senator B aan te schaffen. Aan welke punten moet ik extra aandacht schenken ? Ik heb ook gezien dat er 3.0 modellen bestaan met “slechts” 156 pk. Wat is het verschil met de 177 pk ? En is de 156 voldoende ? Ik wil niet gaan racen, maar het beestje moet wel een beetje vooruit gaan. Is automaat aan aanrader ? Alle info is welkom !

      #18257790
      wybe
      Deelnemer
        Lid sinds:
        2 October 2011

        De 3.0 12v met 156pk is de Duitse uitvoering met katalysatoren (156pk).(betrouwbaar)
        De 3.0 12v met 177pk is de Nederlandse uitvoering zonder katalysatoren (177pk).(betrouwbaar)

        vanaf 1990 had je ook de:
        2.6 12v dual ram motor (150pk) (zijn erg betrouwbaar en hoor je eigenlijk nooit wat over met distributie ketting)
        3.0 24v dual ram motor (204pk) (Bij deze motoren moet je volgens mij vanaf 200000km de distributie ketting met spanners vervangen want slijten in)

        Om een mooie roestvrije Senator B moet je lang zoeken denk ik want, ze zijn bijna allemaal al weg geroest.

        #18257791
        Freestyler
        Deelnemer
          Lid sinds:
          29 January 2006

          @wybe wrote:

          De 3.0 12v met 156pk is de Duitse uitvoering met katalysatoren (156pk).(betrouwbaar)
          De 3.0 12v met 177pk is de Nederlandse uitvoering zonder katalysatoren (177pk).(betrouwbaar)

          vanaf 1990 had je ook de:
          2.6 12v dual ram motor (150pk) (zijn erg betrouwbaar en hoor je eigenlijk nooit wat over met distributie ketting)
          3.0 24v dual ram motor (204pk) (Bij deze motoren moet je volgens mij vanaf 200000km de distributie ketting met spanners vervangen want slijten in)

          Om een mooie roestvrije Senator B moet je lang zoeken denk ik want, ze zijn bijna allemaal al weg geroest.

          Je had ook de 177 pk MET cat. Zit um in het bouwjaar bij mijn weten. De eerste serie C30NE was 156 pk , de latere serie (dacht vanaf 1988) was 177.

          waar het verschil precies in zit, geen idee.
          Dat met de kettingen klopt idd, en de reden waarom je bij de 2.6 niets ervan hoort, is omdat die de dubbele ketting heeft wat de oude CIHs ook hebben

          Verder schijnt de 2.6 automaat ook niet echt vooruit te branden te zijn.
          Heb zelf een C30NE gereden (177pk) met schakel en dat reed voortreffelijk (1:11 was haalbaar, maar dan moest je ook rijden als een oud wijf)

          Verder hebben de senators (en omegas) nogal last van roest. Denk daarbij aan de dorpels, wielranden (vooral onder de achterdeuren), chassis balken (met name de boog die omhoog loopt achter het achterwiel), onderkant van de deuren.
          Verder willen de voorste ophangrubbers van de achteras nog wel eens uitdrogen. Kosten niet veel, maar is een bult werk ze te vervangen.

          #18257792
          Manta CC 20S
            Lid sinds:
            24 September 2014

            Hier kom ik al een stuk verder mee, bedankt !
            Verbruik interesseert mij niet echt, als ik er eentje koop komt hij op oldtimerplaten, en worden de pk’s enkel in het weekend bij goed weer los gelaten ;)

            #18257793
            voederbiet
            Deelnemer
              Lid sinds:
              9 May 2006

              Differentieel wil ook wel eens gieren, kijk goed of alle electronische ramen goed werken en zoals hierboven gezegd let goed op roest.
              en ja bij de 24V is de distributieketting een zwak punt, is alleen zonder demontage moeilijk te controleren of die goed is.

              #18257794
              GSE
              Deelnemer
                Lid sinds:
                5 August 2006

                In een Senator B Omega A lag een:
                C30LE 156pk lage compressie motor dmv de zuiger schuin af te vlakken en kleine kleppen 37/42mm
                C30NE 177pk normale compressie en grote kleppen 40/45mm
                C26NE 150pk duel ram ding kleine kleppen kleinere boring
                C30SE 204pk dual ram ding met 4kleppen per cil

                Egaal welke motor keuze je neemt ik zou een 3 liter nemen met 177 of 204pk je hebt een 1500kg koets met 150pk=traag en verbruik is hetzelfde als de iets grotere motoren.

                #18257795
                wybe
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  2 October 2011

                  mijn vader heeft vroeger een omega A gehad, met een 2.6 dual ram met 5 bak handgeschakeld die was echt niet langzaam hoor.
                  Die heeft hij gekocht toen die 2 jaar oud was.

                  #18257796
                  mvolkerink
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    18 November 2009

                    In Duitsland zijn ze nog wel te vinden hoor, nette Senators.
                    Deze bijvoorbeeld: Een nette Senator met weinig kilometers en van eerste eigenaar;

                    http://suchen.mobile.de/auto-inserat/opel-senator-b-automatik-cd-eigeltingen/199304893.html” onclick=”window.open(this.href);return false;?

                    #18257797
                    Manta CC 20S
                      Lid sinds:
                      24 September 2014

                      misschien een domme vraag, maar ik ga ze hier toch stellen : zijn de deuren van een Omega A en een Senator B hetzelfde?
                      En zo ja, hebben ze ook dezelfde sierstrips ?

                      #18257798
                      wybe
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        2 October 2011

                        voordeuren wel.
                        Van de achterdeuren zijn de raamstijlen anders (kun je misschien wel overzetten ?)
                        Sierlijsten van Senator B zijn breder dan Omega A.

                        #18257799
                        Manta CC 20S
                          Lid sinds:
                          24 September 2014

                          bedankt voor het snelle antwoord ! Dus de sierlijsten voor een Senator vinden wordt ook een opgave zeker ?
                          Ik weet een Senator staan met echt heel weinig kilometers, maar hij was duidelijk wat te breed voor opa : bumpers en sierlijsten hebben het zwaar te verduren gehad ;)

                          #18257800
                          wybe
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            2 October 2011

                            http://www.opel-classicparts.de

                            denk dat je hier nog wel wat kunt krijgen!

                            #18257801
                            Manta CC 20S
                              Lid sinds:
                              24 September 2014

                              SUPER ! Ik ga er morgen naar kijken. Hij zou echt niets van roest hebben….ik ben benieuwd :D

                              #18257802
                              dqp-sammy
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                3 March 2009

                                De 2.6 heeft ook groote kleppen en met 5 bak is het best en snelle auto, doet niets onder op een 177 Pk.
                                Heb ook al heel snelle 156 pk senatoren gereden.

                                #18257803
                                GSE
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  5 August 2006

                                  http://www.senator-monza.de/?wM9QUSE1kJzITPElUTT1kJwYTM9QUSF10UmcDN8lTM9EkUBBVT” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                  C26NE ab Modelljahr 1990: Leistung 150 PS, 12 Gegengewichte an der Kurbelwelle,
                                  Ventilgrößen E / A 42 / 37 mm, Motronic 1.5 mit G-Kat,
                                  Nockenwellenkennung “V”
                                  Motorname: C26NE

                                  Ik heb die website nog niet op 1 foutje kunnen betrappen dus aldus de info zitten der kleine 42/37mm kleppen in,heb zelf nooit een 2.6L gehad maar wel de 19N 18S 25E 28S 30S 30E C30NE (156pk) C30NE (177pk) C30SE.

                                  En de 24V is de sterkste motor 100% zeker de C30NE 177pk is een goede 2de.

                                  #18257804
                                  Manta CC 20S
                                    Lid sinds:
                                    24 September 2014

                                    Bedankt voor de info allemaal, maar de zoektocht gaat verder. De wagen die ik vandaag gezien heb voor 3500 € met 25100 km en enkel wat cosmetische schade is redelijk tegengevallen. Beide flanken moeten gespoten worden voor blutsjes en krasjes, dat tot daar toe, MAAR, zijdrempel rechts was er met parkervijzen tegen gezet, carrosserie er achter was nog geplooid, met de daarbij horende roest natuurlijk, wielboog rechts achter als je de deur opendoet stak ook verfrommeld, beide bumpers hangen nog met haken en ogen aan elkaar, spiegels stuk, achter iedere rubber komt wel wat roest piepen, kopstuk vooraan vertoonde barsten in de lak en roest, wagen is in 2011 van opa naar 2e eigenaar gegaan, die heeft er 1000 km mee gereden, dan naar 3e eigenaar en nooit niet heringeschreven…waarom ??? en om het helemaal af te maken sluiten te voor mijn neus nog een batterij verkeerd aan met het nodige vuurwerk erbij natuurlijk…. toen was mijn zin helemaal door.

                                    Dus met deze, als er iemand een heel mooie 6 cilinder weet in een Monza A1 – A2, Commodore C, Senator A1 A2 of B, ZONDER gasinstallatie, met max 150 000 km, dan mag je mij altijd iets laten weten. Mobile.de moet je mij niet doorgeven, die site ken ik ook :D Eerst eens in België en Nederland proberen.

                                    #18257805
                                    peter777
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      21 January 2011

                                      Dit dan niet iets? http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/opel/m859237229-hele-nette-opel-monza-2-8-h-128-km.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                      Ook leuk http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/opel/m852230410-opel-monza-3-0e-sport-pack-nieuwstaat.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                      Beetje jammer van de booskijkers in de motorkap, maar voor de rest op het oog vrij netjes. 4 traps automaat en een 30E. Is een leuke combi.

                                      En deze

                                      http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/opel/m825320363-opel-senator-a1-cd-3-0e-aut-1981-facelift-prijs-verlaagd.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                      Aan de tekst te lezen is het meeste werk al gedaan, en er zit een 4 traps automaat in. En een CD uitvoering, en dat is ook niet onaangenaam.

                                      http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/opel/m852921839-opel-senator-3-0i-automatic.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                      Ziet er ook strak uit.

                                      Is wat duurder maar klinkt allemaal wel goed.

                                      Staar je voor de rest niet al te blind op km standen, ik persoonlijk vind blikwerk wat zwaarder wegen. Zo’n 30E/C30NE is redelijk bomb proof. Ketting geleiders en keerringen kunnen wel eens moeilijk doen, maar voor de rest is het een klomp gietijzer waar niet veel mee mis kan gaan.

                                      In het ergste geval ben je een dag of wat bezig met een blokwissel, maar het is allemaal prima te doen.

                                      Laswerk daarintegen is een heel ander verhaal. Aan de andere kant kan ik je verzekeren dat elke monza/senator (b senator geen ervaring mee) roest bij de afwatering achter de spatborden. Veerpoten zelfde verhaal. Of je moet al wat meer neerleggen voor een exemplaar waar dat al bij is gedaan.

                                      Zag laatst wel 2 leuke (op de foto tenminste) B senators automaat. Een was een 24V en de andere een 12V c30NE, waren ook snel weg. En die lagen ruim onder het bedrag wat je net noemde, alleen een km stand van 260K voor de 24V en 180K voor de 12 klepper.

                                      #18257806
                                      Manta CC 20S
                                        Lid sinds:
                                        24 September 2014

                                        ja, je hebt wel ergens een punt met dat laswerk…
                                        Die eerste monza is slechts een 4 bak met carburator…volgens mij rijd je daarmee van benzinestation naar benzinestation ;) langs de andere kant ziet hij er wel goed uit. Kent er iemand deze wagen? Friesland is wel een eindje rijden vanuit Leuven…
                                        Met die 2e is iets bizar aan de hand, die heeft dit weekend in België te koop gestaan op 2dehands en kapaza, voor 2000 € meer, en hij zou verkocht zijn… raar, niet ?

                                        #18257807
                                        peter777
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          21 January 2011

                                          @Manta CC 20S wrote:

                                          ja, je hebt wel ergens een punt met dat laswerk…
                                          Die eerste monza is slechts een 4 bak met carburator…volgens mij rijd je daarmee van benzinestation naar benzinestation ;) langs de andere kant ziet hij er wel goed uit. Kent er iemand deze wagen? Friesland is wel een eindje rijden vanuit Leuven…
                                          Met die 2e is iets bizar aan de hand, die heeft dit weekend in België te koop gestaan op 2dehands en kapaza, voor 2000 € meer, en hij zou verkocht zijn… raar, niet ?

                                          Vreemd dat hij dan nog wel op MP staat…

                                          Die 4 bak en carb heb je gelijk in. Als hij nou 2500 had gekost dan had je nog 1000 gehad voor een leuke aandrijflijn (C30NE/SE + 5 bak).
                                          Dan blijft van dat hele rijtje in mijn optiek de gouden CD over. Lijkt me een een liefhebbers auto met nog een en ander aan reserve spul.

                                          Oh, lees net wel dat de automaat soms niet in de 4 gaat…. Laat dat nou net het duurste onderdeel van de wagen zijn :jerry

                                          De grijze A2 senator is ook zeer mooi, maar stevig aan de prijs….

                                          #18257808
                                          Leonard59
                                            Lid sinds:
                                            12 January 2013

                                            Hoi,
                                            ik zie dat je op zoek bent naar een Senator B 177 pk automaat. Ik heb er een voor de deur staan. Deze verkeerd in nieuwstaat en heeft niet teveel kilometers op de teller. Als je belangstelling hebt verneem ik dat graag. Op deze site staaner ook foto, s van.

                                            #18257809
                                            Manta CC 20S
                                              Lid sinds:
                                              24 September 2014

                                              Hallo allemaal,
                                              Ik heb een beetje verraad gepleegd : ik heb de laatste weken verschillende Monza’s, Senators en een Commodore gezien, maar als ik ze een beetje in deftige staat wil kosten ze vlug 4 a 5000 €. Dat tot daar toe, maar ik heb ook wat onderdelen gezocht, en zeker voor een Monza wordt dat een hele opgave. Daarom heb ik net gisteren een Mercedes 300 CE automaat gekocht. Net zoals de Monza een leuke coupé, achterwielaandrijving, 3 liter, automaat, 70 000 km (echte !, ex Monaco wagen), 6000 €, geen kosten te voorzien, 100% roestvrij en nog tientallen jaren alle onderdelen verkrijgbaar via Mercedes zelf.

                                              Vooral voor de voorziening van onderdelen kan Opel nog iets leren van hun Duitse buren….

                                              Dit gezegd zijnde, gooi mij nog niet op de brandstapel, ik blijf ook met evenveel plezier rijden met mijn Manta 20 S cc van 1980 met 118000 km en de Ascona C 2 deurs 16 LS van 1987 met 17 500 ECHTE kilometers, op een klein deukje in de voorvleugel na in absolute showroomstaat ;-)

                                              Ik wilde er gewoon iets bij voor de langere afstanden, om zalig te cruisen onder de nieuwe zeer voordelige Belgische oldtimerregeling …

                                              #18257810
                                              Leonard59
                                                Lid sinds:
                                                12 January 2013

                                                Op de brandstapel hoeft nou ook weer niet. Maar een bedenkelijke manier van dit forum gebruiken laat het wel achter. :thumbdown

                                                #18257811
                                                peter777
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  21 January 2011

                                                  :jerry

                                                  Veel plezier met de nieuwe aanwinst! MB staat er idd om bekend dat je bij de dealer gewoon alles nog kan bestellen. Kennis van me heeft zo’n dubbellucht ex ME bus uit duitsland en kan idd alles nog gewoon krijgen.

                                                  Bij de monza/senator is het toch vaak een wat langere zoektocht…

                                                  #18257812
                                                  Manta CC 20S
                                                    Lid sinds:
                                                    24 September 2014

                                                    Bedankt peter777, en zoals gezegd, de 2 Opels blijven hoor. Een Manta was mijn eerste wagen, en oude liefde roest niet zeggen ze altijd (hoewel dat niet roesten niet altijd opgaat voor de Manta :D

                                                    Ik ben er gewoon wat bang voor geworden om een mooie, recente, oldtimer te hebben en dan niet meer aan onderdelen te raken. Momenteel moet ik voor de Manta op zoek naar een simpele condensator van Bosch, een onderdeeltje van 10€, en het is in België via Opel of Bosch niet meer te krijgen…dat kan toch niet ???

                                                  24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
                                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.