9x afgekeurd

Forumindex Forums Overige APK & RDW 9x afgekeurd

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • #18435544
    Celesta
    Deelnemer
      Lid sinds:
      6 September 2021

      Hoi allemaal, ik heb een Opel Astra g coupe van 2004. 1600 16v met motorcode Z16XEP.

      Al 4 maanden word ik afgekeurd op lambda waarde en co uitstoot.

      Ik ben ten einde raad :help:

      Wat ik al vervangen heb:

      – lambdasonde voor + achter

      – katalysator

      – thermostaat huis

      – waterpomp+ distributie

      – koppeling (was kapot)

      – luchtmassa meter

      – 3x busje voor injectie reiniger (elke maand 1)

      – 4 Bougies

      – bobine

      – nieuwe olie

      – klepje dat de vlinder kleppen aanstuurt heb ik een ijzer tussen gestoken om niet het hele inlaat spruitstuk te moeten vervangen. Ik denk niet dat deze kapot is maar hij gaf wel de foutcode aan p1113 poort deactivatie.

      – uitlaat is nagekeken + cement tussen

      – kop is binnen geweest (2 kleppen krom) + pakking vervangen

      – remschijven + blokken voor en achter

      – lichten voor

      – koelvloeistof bakje (was gebarsten)

      – ik heb nu gisteren ontdekt dat de opvoer pomp (benzine) en de voeler van de thermostaat ook kapot zijn.

      Ik heb de voeler vandaag uitgetrokken (omdat mijn toeren op 500 gingen draaien en als de voeler uit was op 1000) dan zo naar de keuring gereden maar wederom afgekeurd.

      Vorige keer was de lambda waarde wel goed (na het vervangen van de kat)

      Vandaag was de lambdawaarde 0,92 en de co 2,42 terwijl die vorige keer 1,30 was

      – van slangen en buisjes kan ik niks vinden wat valse lucht zou trekken en de uitlaat geeft ook geen valse lucht.

      – carterventilatie heb ik niet wel een carterslang.

      – groot onderhoud moet ook gebeuren maar dit lijkt me niet het probleem momenteel. De olie is ververst met de koppeling te vervangen. Deze word opnieuw gedaan met het groot onderhoud mee.

      Wie heeft voor mij de gouden raad zodat ik de 10de keer wel een groene kaart krijg want ik ben op het punt dat ik de auto wil weg doen omdat ik niet meer weet wat het nog kan zijn. Ik zit op een kost van 4500€ momenteel en dan heb ik alles zelf nog gedaan.

      Alvast bedankt. Groetjes Celesta

      ps ik ben geen mechanieker maar ik heb altijd aan oldtimers gewerkt en eigen wagen onderhouden.

       

       

      #18435545
      Bart…
      Deelnemer
        Lid sinds:
        25 March 2019

        Egr al nagekeken?

        #18435554
        Celesta
        Deelnemer
          Lid sinds:
          6 September 2021

          Hey Bart,

          Dank je wel voor je reactie.
          <p style=”text-align: left;”>Nee heb ik niet nagekeken. Dacht niet dat ik dit had. Kan je me vertellen waar ik deze kan vinden? Via google word ik niet veel wijzer 🙈</p>

          #18435567
          Haasje17
          Moderator
            Lid sinds:
            8 September 2009

            Hoe oud is de benzine in de tank? En is dat E10?

            #18435573
            Celesta
            Deelnemer
              Lid sinds:
              6 September 2021

              Ik tank elke week een volle bak. Dus oud kan die niet zijn.

              En ik tank 98 (E5) al zo lang als ik met een benzine rijd.

              Nu de laatste 3 maanden heb ik telkens een busje erbij gedaan om te reinigen.

              #18435577
              Haasje17
              Moderator
                Lid sinds:
                8 September 2009

                Is de luchtmassameter, origineel of een imitatie? Heb je een opcom? Wat geeft je lambda daar bij uitlezen als waardes?

                Voordat je naar de apk gaat heb je de katalysator dan zo goed als gloeiend heet? Pakking van de gasklep nog goed?

                Wat bedoel jij met voeler? Want 1000 rpm is teveel, 500 te weinig.

                #18435579
                Celesta
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  6 September 2021

                  <p style=”text-align: left;”>Alle onderdelen worden van originele/goede merken vervangen. Imitatie en goedkope brol brengt meer kosten mee.</p>
                  <p style=”text-align: left;”>Ik gebruik de icarsoft OBD de waardes weet ik helaas niet meer. Ik heb de lambdasondes fout gewist omdat dit ok was volgens de computer maar op de keuring niet.</p>
                  <p style=”text-align: left;”>Gasklep is nagekeken en deze is nog goed.</p>
                  Kat heb ik inderdaad heet gereden

                  Temperatuur sensor. Als ik deze uit trek gaat mijn toeren tal op ongeveer 850 a 900 draaien vandaar dat ik 1000 zei en m’n temperatuur blijft dan wel 0. Als ik deze in steek gaat m’n temperatuur normaal maar zakt de toeren naar 500 en schommelt de motor precies ook.

                  Ook het vermogen is minder en het verbruik is ineens heel erg gestegen. Ik reed voorheen 650km met een bak en nu nog 450 met veel moeite.

                   

                  #18435587
                  Haasje17
                  Moderator
                    Lid sinds:
                    8 September 2009

                    en Temperatuursensor is niet vervangen? Kun je live waardes zien met de odb scanner? Temperatuur zou ongeveer tot 112 op moeten lopen en dan moet de ventilator aan slaan, gebeurt dit ook?

                    #18435589
                    Haasje17
                    Moderator
                      Lid sinds:
                      8 September 2009

                      Als het verbruik zo hoog is zou ik toch zeggen 1ste lambda (Voor de kat) of luchtmassameter stuk(delphi is origneel).

                      #18435606
                      Celesta
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        6 September 2021

                        Temperatuur sensor is nog niet vervangen die heb ik vandaag besteld. (Heb ik gisteren pas ontdekt)

                        De temperatuur is goed, dit heb ik met een warmte meter opgemeten (thermostaat huis was kapot)

                        Beide lambda sondes (voor en achter de kat) zijn vervangen alsook de luchtmassa meter (nog geen maand geleden)

                         

                        #18435625
                        Koffie
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          25 November 2019

                          Wat voor een luchtfilter heb je? Mocht je een sportluchtfilter hebben (zoals K&N), dat werkt niet goed samen met motoren met een luchtmassameter. De olie uit het filter vervuilt namelijk de luchtmassameter. Je kan het best een droog papieren luchtfilter gebruiken zoals origineel.

                          Ik meen me te herinneren dat de computer informatie van de eerste lambdasonde gebruikt om het benzine-luchtmengsel bij te regelen, om uiteindelijk op lambda = 1 uit te komen. Als lambda niet 1 is, geeft ofwel de lambdasonde verkeerde informatie door (defect of vervuild) of de computer is niet in staat om het mengsel voldoende bij te regelen (bijv. te grote afwijking ten opzichte van wat hij verwacht aan de hand van informatie van de luchtmassameter). De lambdasonde achter de katalysator kijkt alleen of de katalysator nog heel is.

                          Ik meen me ook te herinneren dat een katalysator op den duur stuk gaat als hij te veel onverbrande benzine krijgt, omdat hij dan oververhit raakt. Ik verwacht dat dit voor de lambdawaarde weinig uitmaakt, alleen je CO blijft ietwat hoog. Ik zou hier dus nu niet naar kijken en eerst zorgen dat de lambdawaarde op 1 komt.

                          Een hoog verbruik is te verwachten nu de motor op een rijk mengsel loopt. Dat wordt vanzelf beter als lambda = 1.

                          #18435638
                          Haasje17
                          Moderator
                            Lid sinds:
                            8 September 2009

                            Je mag er nooit vanuit gaan dat nieuwe onderdelen altijd goed zijn!. Ofwel eerst maar eens al rijdend waardes uitlezen/ loggen.

                            #18438454
                            Celesta
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              6 September 2021

                              Ik heb bovenstaande allemaal uitgevoerd. Egr klep vandaag vervangen ook de temperatuur sensor werd vervangen.

                               

                              Bij het uitlezen gaf hij de map sensor aan dus die heb ik mee besteld. Alleen vind ik die nu niet in de auto.

                               

                              Heeft iemand met foto een idee waar deze zit aub.

                              Bovenaan tegen de kas op zie ik hem niet en onder het inlaatspruitstuk vind ik hem ook niet.

                              #18438488
                              Bart…
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                25 March 2019

                                Volgensmij zit die aan de bovenkant van het inlaatspruitstuk onder je ecu.

                                Je zei dat je de egr had vervangen en ik neem aan dat dit de problemen niet heeft opgelost?

                                Je zou het inlaatspruitstuk er eens af kunnen halen. Er zitten egr kanalen in het vlak dat tegen de motor zit die nog wel eens willen verstoppen met roet. Kwestie van loshalen en schoonmaken.

                              14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.