Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › 8 kromme kleppen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 september 2009 om 17:41 #17211986
Ik heb een beetje een vreemd probleem.
Ik heb 8 kromme uitlaatkleppen.
Een eventuele oorzaak zou kunnen zijn dat de riem gebroken
is, maar dat is dus niet het geval, en zelfs dan zijn er meestal maar een paar krom.
Ook zijn er geen tanden uit de riem gesleten.
Riem stond gewoon op tijd, toch zijn de zuigers tegen alle 8 de uitlaatkleppen aangekomen. Kleine mazzel is dat het gebeurde bij het starten. Zodra ik de sleutel omdraaide was het al gebeurd, motor heeft niet eens gedraaid.
Het cylinderblok zelf is niets aan te merken, alles draait gewoon normaal rond.
Wat kan de oorzaak zijn? ik sta een beetje voor een raadsel.
Het enige wat ik kan bedenken is dat de riem misschien over het nokkenastandwiel is geschoten, precies zover dat ie weer op tijd staat, maar hoe groot is die kans??
Nihil lijkt me. Wie heeft enig idee wat hier gebeurd kan zijn?????8 september 2009 om 17:43 #17521092Nokkenas poulie los op de nokkenas, het gebeurt niet vaak.
8 september 2009 om 17:49 #17521093krukasspietje misschien gebroken??
lijkt t ook nog gewoon alsof die op tijd staat
8 september 2009 om 18:27 #17521094Nokkenaspoulies zaten gewoon goed vast
Maar dat spietje kan nog wel eens een goed idee zijn.
Ga ik morgen maar effe naar kijken, moet nu werken:thumbdown:thumbdownNog meer ideen zijn van harte welkom.
8 september 2009 om 18:30 #17521095Zat effe te denken, in het geval van dat spietje, dan zouden ook de inlaatkleppen wel een knal moeten hebbben gehad
En die zijn allemaal nog heel.8 september 2009 om 20:22 #17521096hoeft niet altijd
ook met een gebroken riem gaan ze soms ook niet allemaal
blok dat hier ligt die ik om ga bouwen naar 2.1 liter had n gebroken riem en 8 kromme klepjes8 september 2009 om 20:31 #17521097origineel gepost door freek corsa
Nokkenas poulie los op de nokkenas, het gebeurt niet vaak.zou kunnen indd.. wij hebben t ook gehad, me maat zijn c20xe liep de inlaat nokkenastandwiel los met 80 km/h…
wonder boven wonder heeft ie dus niet (!!!) geraakt:wtf
voor de grap vastgezet en gestart, en hij liep en reed perfect8 september 2009 om 20:33 #17521098origineel gepost door freek corsa
Nokkenas poulie los op de nokkenas, het gebeurt niet vaak.Ik doel op de spie in de nokkenas, dat die stuk is.
Dan is je poulie verdraaid op je nokkenas.
8 september 2009 om 20:53 #17521099Bij mij was de het veertje van de spanrol ( die er bij mij opzat) tussen krukas tandwiel en de riem gekomen. Hetzelfde resultaat als bij jouw 8 kromme kleppen (inlaat bij mi) . Stond niet helemaal meer optijd maar was niks aan de riem te zien pas bij helemaal eraf halen was er een sneetje in de lengte te zien.
9 september 2009 om 05:46 #17521100Dat zou kunnen…mits je zo’n veertje erop hebt zitten.
Ik heb dat veertje sowieso niet…
Is een 93’er blok met het nieuwere distributiesysteem.9 september 2009 om 05:48 #17521101origineel gepost door freek corsa
origineel gepost door freek corsa
Nokkenas poulie los op de nokkenas, het gebeurt niet vaak.Ik doel op de spie in de nokkenas, dat die stuk is.
Dan is je poulie verdraaid op je nokkenas.
Nope…zijn allebei heel.
9 september 2009 om 06:12 #17521102@TRpower…10 punten!!
Krukas spie is idd. volledig uit het tandwiel gebroken.
Gelukkig is de krukas onbeschadigd gebleven.
Wie heeft er voor mij nog zo’n tandwiel liggen?
Moet er 1 zijn van het nieuwe distributiesysteem
waarbij er een extra geleiderol op zit.
Tandwiel voor geblokte tandjes dus niet voor de ronde tandjes.9 september 2009 om 08:19 #17521103Ja heb ik er nog genoeg van liggen ! 20 euro
9 september 2009 om 10:10 #17521104Vaak gebeurd dit doordat mensen de krukasbout losdraaien en hem of niet vervangen of gewoon met de hand vastdraaien,weet niet hoe jij dit hebt gedaan?
Een krukasbout dient belachelijk vast te zitten en zover ik weet word je geadviseerd om ze te vervangen aangezien het een trekbout is.
Ook ik heb dit vaker gehad namelijk,heb de bout vervangen en gewoon op nm,grades vastgedraaid en geen problemen meer gehad.
9 september 2009 om 10:34 #17521105spie van de nokkenas ook ooit gebroken gehad. 14kleppen krom en gebeurde op volle toerental
en nu heb ik bij mij ook denkelijk een klep krom. Maar denk dat dit is omdat een hydrostoter blijven hangen is. blok start nog goed maar maakt een kletterend geluid. Dus van de week compressie is meten
greetz
9 september 2009 om 11:29 #17521106ik heb het zelfde gehad met de krukas poelie.
Zo als cabriobully al zegt bout wordt meestal te los vast gezet.
Spietje is er alleen voor om m in de juiste positie te zetten.
Raar genoeg bij mij ook alleen alle uitlaat kleppen krom.
Wat trouwens een #*@ klus is om ze er weer uit te krijgen.
Door dat de klep krom is krijg je m niet goed in de zitting gedrukt.
Daar door krijg je je klepveer niet ver genoeg ingeduwd om de
Borging (halve maantjes) van je klep los te maken.
Kan je een paar geleiders kosten :swear9 september 2009 om 13:09 #17521107origineel gepost door cabriobully
Vaak gebeurd dit doordat mensen de krukasbout losdraaien en hem of niet vervangen of gewoon met de hand vastdraaien,weet niet hoe jij dit hebt gedaan?Een krukasbout dient belachelijk vast te zitten en zover ik weet word je geadviseerd om ze te vervangen aangezien het een trekbout is.
Ook ik heb dit vaker gehad namelijk,heb de bout vervangen en gewoon op nm,grades vastgedraaid en geen problemen meer gehad.
Hij zat wel goed vast…nou ja het is gebeurd…niets meer aan te doen. Iedereen bedankt voor de goede tips.
9 september 2009 om 13:23 #17521108origineel gepost door Mich
origineel gepost door cabriobully
Vaak gebeurd dit doordat mensen de krukasbout losdraaien en hem of niet vervangen of gewoon met de hand vastdraaien,weet niet hoe jij dit hebt gedaan?Een krukasbout dient belachelijk vast te zitten en zover ik weet word je geadviseerd om ze te vervangen aangezien het een trekbout is.
Hij zat wel goed vast…nou ja het is gebeurd…niets meer aan te doen. Iedereen bedankt voor de goede tips.
Wat is goed vast volgens jou?
hoeveel nm en hoeveel grades heb je hem aangedraaid?
Want als het blok nog in de auto zit is het bijna onmogelijk om hem echt goed vast te zetten aangezien je geen plek hebt om zoveel kracht te zettenBeste is een tweedehands kop kopen ben je goedkoper uit als deze zelf te gaan maken,of laten maken
9 september 2009 om 15:33 #17521109Hahaha…In een Manta heb je ruimte zat hoor!!
Maar is sowieso buiten de auto gebeurd in een motor bok.
Ik ga deze kop toch laten maken…met 2de hands weet je ook niet echt wat je koopt. Het kan goed zijn, maar kan ook de grootste T.r.ng bende zijn. Dan kost het maar wat meer…Jammer dan.
Zo te zien blijft het gelukkig alleen maar bij 8 kromme kleppen, en die heb ik nog reserve.9 september 2009 om 16:44 #17521110graag gedaan…
maare over de kop,
laat aub je klep geleiders goed controleren, als daar een haarscheurtje in zit gaat t ook niet goed, of uit voorzorg 8 nieuwe geleiders laten plaatsen…liever meteen in 1x goed doen als dat die daarna weer uit elkaar kan, en daarbij spreek ik uit ervaring
en kijk ook ff of je zuigers niet al te erg ingeslagen zijn… heeft dat blok die ik nog heb liggen namelijk wel, alleen klapte dat spietje bij 6000rpm
9 september 2009 om 18:57 #17521111Klepgeleiders ga ik bekijken zodra de kleppen eruit zijn.
Ik heb er goede hoop op dat alles nog wel heel is.
Bij mij gebeurde het niet met 6000 toeren, maar bij het starten, gelijk al bij het omdraaien van de sleutel, dus motor
heeft niet meer gedraaid. Misschien daardoor heb ik wel mazzel.
Ik zie het wel. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.