Forumindex › Forums › Overige › 4×4 › 4×4 problemen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 december 2008 om 18:37 #17208325
Gister de auto gekocht en mee naar huis genomen en je raadt het al, op de terugweg kreeg ik diverse storingslampen.
ABS lamp ging af entoe aan, maar is sinds vandaag uit, 4×4 lampje brandt het eerste stuk rijden niet maar na een tijdje wel. Ook ging er eentje branden met het symbool van een tankje evenals een icoon van een lampje met 2 “schijven” ernaast die niet permanent branden maar slechts af entoe, en bij de drukbol in de buurt is het zeik van de stuurbekrachtigings olie.
Mijn vraag is wat voor sjeisse is hier aan de hand? Revisie/versterken heb ik genoeg geld voor en wil ik sowieso uit laten voeren maar vroeg me af wat hier voor specifieke dingen aan de hand (kunnen) zijn :hmmz18 december 2008 om 18:41 #17454201Heb je ook pics van de auto? Gaat om een calibra neem ik aan en had je tijdens het proefrijden geen last van? Het beste is om de auto uit te laten lezen dan weet je precies wat er aan de hand is.
18 december 2008 om 18:53 #17454202Bij Historie staat welgeteld 1 pic van de advertentie, voor de rest moet ik dit weekend een paar :kewlpics schieten. Gaat fun worden want mijn 8v staat hier tot zaterdag nog even te wachten op zijn nieuwe eigenaar dus ik kan er een mooie dubbelshoot van maken :D
Goh welke auto zou ik morgen eens mee nemen naar het werk :jerryTijdens het proefrijden had ik idd geen last van problemen, de auto voelt goed en solide aan behalve een in het begin wat zwaar draaiend stuur.
19 december 2008 om 10:57 #17454203Even zekering 19 eruit halen, voordat je nog meer stuk maakt. Dan kun je prima rustig doorrijden.
Als de verdeelbak dan nog ergens olie lekt, moet je hem eerst afsluiten van het circuit. Kijk ook even of er nog genoeg olie in het vatje zit van je stuurbekrachtiging, want als je te ‘lang’ doorrijdt, met te weinig olie. Heb je kans dat je pomp ook nog eens stukgaat. Deze staat namelijk in verband met je 4×4.
Ik weet niet waar je woont, maar als je een afspraak met Hennie maakt, dan weet ik zeker dat het goedkomt(niet slecht bedoeld tegenover Rallyastra, maar er is niemand die zoveel kennis heeft van de Calibra 4×4 Turbo, als Hennie).
De verkoper van dat bedrijf, vertelde mij dat de motor continu een bijgeluid heeft. Let hier ook even op.
Succes.
19 december 2008 om 11:41 #17454204ik dacht dat als de hydraulische olie er uit komt, dat de drukbol stuk is.
19 december 2008 om 17:56 #17454205origineel gepost door Orang-pinda
De verkoper van dat bedrijf, vertelde mij dat de motor continu een bijgeluid heeft. Let hier ook even op.Succes.
Dit legde hij uit als zijnde de dynamo, ga ik volgende week ook nog even achteraan. Volgens de lokale Keulen automaterialenzaak kunnen er 6 verschillende op zitten :o
19 december 2008 om 17:58 #17454206origineel gepost door 2000
ik dacht dat als de hydraulische olie er uit komt, dat de drukbol stuk is.Pfoe dat zou mooi zijn :wors De bak zelf zag er inderdaad droog uit nu ik zo eens terug denk, dus dan zou dat goed kunnen kloppen want alleen in de buurt van de drukbol is het nat van de hydraulische olie.
20 december 2008 om 08:38 #17454207origineel gepost door InjectTheVenom
origineel gepost door 2000
ik dacht dat als de hydraulische olie er uit komt, dat de drukbol stuk is.Pfoe dat zou mooi zijn :wors De bak zelf zag er inderdaad droog uit nu ik zo eens terug denk, dus dan zou dat goed kunnen kloppen want alleen in de buurt van de drukbol is het nat van de hydraulische olie.
mooi? is een vrij dure reparatie :hmmz
20 december 2008 om 16:17 #17454208Ja ok maar een verdeelbak reviseren gaat duurder uitkomen plus dat het een heel karwei is om die er onder uit te halen :)
21 december 2008 om 12:58 #17454209Ja oke bak revisie is wel wat duurder, de bak 2e hands voor de 4×4 is meestal ook al een aardige kluit aan centen dat gemiddeld rond de 300 euro ligt.
Maar evengoed is de drukbol niet echt goedkoop hoor :P ik rijd nog met de originele oude drukbol met de witte rand en alles werkt nog super goed eigenlijk.23 december 2008 om 18:18 #17454210origineel gepost door opel-devil
Maar evengoed is de drukbol niet echt goedkoop hoor :P ik rijd nog met de originele oude drukbol met de witte rand en alles werkt nog super goed eigenlijk.
Uitstel van executie.
23 december 2008 om 19:15 #17454211ohhhhh, de jongens willen wel iets unieks rijden, maar het nodige ondehoud is weer te duur.
gewoon door blijven gaan op de oude toer, en straks lekker nog veel meer centjes betalen.
vraag eens bij hennie boomkamp wat het kost als je het nu maakt, of straks als het kapot is.
over het algemeen vallen de kosten wel mee.
ik vervang liever een drukbol die het nog doet, dan het hele 4×4 systeem.
maarja, wie ben ik.groeten.
24 december 2008 om 21:04 #17454212Vandaag hebben 2 mensen onafhankelijk van elkaar verklaard dat het wel eens de stuurbekrachtigingspomp kan zijn die het roots-blower achtige gejank wat ik bij draaiende motor hoor veroorzaakt (ik dacht zelf eerst dat dit de dynamo was). Hij lekt namelijk niet alleen bij de drukbol in de buurt maar de bovenkant van het stb-olie reservoir is ook nat.
Makes sense to anyone?24 december 2008 om 21:26 #17454213Als hij al olie door je reservoir eruit gooit, is je bak het waarschijnlijk al aan het begeven.. Die bol moet je toch vervangen dus doe dat eerst eens. Kost rond de 200 euro bij Hennie Boomkamp..
25 december 2008 om 01:59 #17454214origineel gepost door TurboBjorn
origineel gepost door opel-devil
Maar evengoed is de drukbol niet echt goedkoop hoor :P ik rijd nog met de originele oude drukbol met de witte rand en alles werkt nog super goed eigenlijk.
Uitstel van executie.
Weet ik niet, de bol wordt wel vervangen maar dat laat nog even op zich wachten.
Ik heb nog geen probelemen gehad dat het systeem niet werkt eigenlijk, het lampje gaat meteen uit zodra ik de motor start.25 december 2008 om 06:10 #17454215origineel gepost door Vectra16v
Als hij al olie door je reservoir eruit gooit, is je bak het waarschijnlijk al aan het begeven.. Die bol moet je toch vervangen dus doe dat eerst eens. Kost rond de 200 euro bij Hennie Boomkamp..Dat is niet te hopen dat de bak het ook aan het begeven is maar goed, als het vervangen van stb-pomp en bol niet voldoende is moet ik nog maar iets van 1 of 2 maanden door sparen om alsnog de verdeelbak weg te brengen en dan is het hopelijk voor een hele tijd gedaan..
Ik zou hem volgende week al na willen laten kijken maar de dealer waar ik altijd ga heeft pas in januari weer tijd, dus tot die tijd laat ik hem uit voorzorg zo veel mogelijk stil staan.
Jullie zullen zeggen waaaaaa waarom ga je naar de dealer, nou als je aan je stageperiode vriendschapskorting overgehouden hebt bij het bedrijf waar je zo’n goeie tijd gehad hebt dat je maar besloot dat dit jouw merk ging worden… need I say more ;)?25 december 2008 om 09:19 #17454216origineel gepost door InjectTheVenom
origineel gepost door Vectra16v
Als hij al olie door je reservoir eruit gooit, is je bak het waarschijnlijk al aan het begeven.. Die bol moet je toch vervangen dus doe dat eerst eens. Kost rond de 200 euro bij Hennie Boomkamp..Dat is niet te hopen dat de bak het ook aan het begeven is maar goed, als het vervangen van stb-pomp en bol niet voldoende is moet ik nog maar iets van 1 of 2 maanden door sparen om alsnog de verdeelbak weg te brengen en dan is het hopelijk voor een hele tijd gedaan..
Ik zou hem volgende week al na willen laten kijken maar de dealer waar ik altijd ga heeft pas in januari weer tijd, dus tot die tijd laat ik hem uit voorzorg zo veel mogelijk stil staan.
Jullie zullen zeggen waaaaaa waarom ga je naar de dealer, nou als je aan je stageperiode vriendschapskorting overgehouden hebt bij het bedrijf waar je zo’n goeie tijd gehad hebt dat je maar besloot dat dit jouw merk ging worden… need I say more ;)?Dat is een zeer geldige reden om naar de dealer te gaan. Mijn ervaring is helaas met Opel-dealers dat ze:
1: geen verstand hebben van oudere Opels (zo wisten ze in mijn geval bij 2 aparte dealers niet van het bestaan van een Vectra A 2000 16v)
2: het ze ook totaal niks interesseert
3: om over kennis van het Opel Calibra/Vectra 4×4 systeem maar te zwijgen..Dat van die kennis, oke, ze komen het niet veel meer tegen natuurlijk, maar bij de meeste ontbreekt de interesse ook totaal en zien ze je liever gaan dan komen…
25 december 2008 om 15:21 #17454217origineel gepost door InjectTheVenom
Vandaag hebben 2 mensen onafhankelijk van elkaar verklaard dat het wel eens de stuurbekrachtigingspomp kan zijn die het roots-blower achtige gejank wat ik bij draaiende motor hoor veroorzaakt (ik dacht zelf eerst dat dit de dynamo was). Hij lekt namelijk niet alleen bij de drukbol in de buurt maar de bovenkant van het stb-olie reservoir is ook nat.
Makes sense to anyone?die pomp, maakt dat lawaai ,doordat er te weinig olie in het systeem zit
aan de onderkant van de drukregelaar, zit een dekseltje
controleer of die nog dicht is (geregeld kapot,doordat de stikstofbol niet goed funcioneerd
alles goed olievrij maken met remmenreiniger
daarna laten lopen olie bijvullen van de stb (horen of het geluid minder word)
en kijken waar de olie eruit gegooid word25 december 2008 om 16:03 #17454218Mijn calibra turbo had ook dat probleem.
Ben toen bij hennie geweest,drukschakelaars vervangen maar probleem was er nog altijd..Heb toen via ebay ne volledige magneetklep gekocht en probleem was opgelost..
Dacht toen da ook men verdeelbak overleden was,maar dat was niet het geval..
Magneetklep heeft me 30 euro gekost inc verzenden..
Probeer eerst anders ne andere magneetklep..
Mvg.
25 december 2008 om 16:36 #17454219magneetklep heeft met het geluid van de pomp niks te maken
27 december 2008 om 19:09 #17454220Nou er is goed nieuws en er is slecht nieuws… het slechte nieuws eerst maar:
– verdeelbak kotst olie uit de ontluchtingsslang en moet dus gereviseerd worden + nieuwe drukbol
– stuurbekrachtigingspomp is luid en duidelijk overleden
– koppelingspedaal staat aardig hoog dus koppeling/drukgroep/druklager is er ook aantoe (gezien de kilometerstand mogelijk nog de eerste)
– het volledige restant van mijn spaargeld gaat op
– ik moet een week lang met de bus naar het werkHet goede nieuws:
– mijn spaargeld restant laat het toe om alles meteen in 1 keer te laten doen
– het elektrische gedeelte van de 4×4 lijkt gelukkig in orde te zijn
– de turbo is op een punt voordat ik de auto kocht gereviseerd en zou dus voorlopig probleemvrij moeten zijn
– koppakking lijkt onlangs vervangen te zijn en de (KS700) kop zelf kon wel eens gereviseerd zijn zo brandschoon als hij er aan de zijkant uit ziet
– als alle problemen verholpen zijn en ik hou me netjes aan het onderhoud dat alles nodig heeft heb ik hier in principe een hele goede auto aan op wat roestplekken na die aan de rechter achterkant erger lijken als aan de linker kantMet dank aan Hennie voor de goede zorgen ookal is hij nog steeds herstellende :thumbup
11 januari 2009 om 16:10 #17454221Vrijdag bericht gehad van Hennie, alles zit er weer onder alleen wil de ontluchting van het systeem niet goed lukken :hmmz Zou het stuurhuis eveneens een interne opdonder gehad hebben misschien?
11 januari 2009 om 16:43 #17454222lekt ie olie daar dan?
11 januari 2009 om 17:14 #17454223Niet dat ik gehoord heb, maar hij dacht dat het stuurhuis mogelijk ook last gehad heeft van een gebrek aan hydraulische olie.
11 januari 2009 om 18:22 #17454224dat zou kunnen.. maar hoor je hem janken dan als je instuurt?
die van mij lekte olie en jankte, daarna heb ik hem vervangen.. dure grap:(
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.