260 graden of een 300 graden nokkenas? waarom het moment ver

Forumindex Forums Techniek Cih 260 graden of een 300 graden nokkenas? waarom het moment ver

  • Dit onderwerp is leeg.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • #17208754
    IIIaIItaBGsi
      Lid sinds:
      13 September 2006

      hey jongens,

      een CIH is geen Toeren motor! dus nou vraag ik me altijd af of je r met een 300 graden nokkenas veel meer PK’s en koppel eruit haalt dan met een 260 graden nokkenas? (graag wel met uitleg :vertag)

      als ik het bekijk verplaats je alleen het ontladings moment!

      in me eerste Manta lag een standaard 2.0 met sphagety en groep a, powerfilter en de 260 graden nokkenas en vond het heerlijk rijden king: je hebt gelijk je power tot de 4500 toeren en na de 5000 begonnen de kleppen te zweven

      in me tweede manta ligt nu een 2.0 met 2.4 kop, ingekort 3l inlaatspruitstuk, groep a, powerfilter en de 300 graden nokkenas en vind hem bloed snel maar vind het vervelend dat hij past echt begint te trekken bij de 4500 toeren en hij draaid ook makkelijk 6500 tot 7000 toeren

      en wil er dus eigenlijk een 260 graden nokkenas in leggen
      maar wil er natuurlijk geen power op in leveren! wat je dus volgens mij ook niet doet :hmmz omdat je het koppel pk moment gewoon naar je toe haalt :hmmz

      ik zal het vast wel verke:hmmzerd zien dus hoor het graag van jullie hoe of wat

      Mvgr Remon

      #17464929
      sebastiaankadettcabriogsi
      Deelnemer
        Lid sinds:
        27 November 2005

        een nokkenas heeft niet alleen graden maar ook lift.

        #17464930
        Leen
          Lid sinds:
          13 December 2004

          origineel gepost door IIIaIItaBGsi
          hey jongens,

          een CIH is geen Toeren motor! dus nou vraag ik me altijd af of je r met een 300 graden nokkenas veel meer PK’s en koppel eruit haalt dan met een 260 graden nokkenas? (graag wel met uitleg :vertag)

          als ik het bekijk verplaats je alleen het ontladings moment!

          in me eerste Manta lag een standaard 2.0 met sphagety en groep a, powerfilter en de 260 graden nokkenas en vond het heerlijk rijden king: je hebt gelijk je power tot de 4500 toeren en na de 5000 begonnen de kleppen te zweven

          in me tweede manta ligt nu een 2.0 met 2.4 kop, ingekort 3l inlaatspruitstuk, groep a, powerfilter en de 300 graden nokkenas en vind hem bloed snel maar vind het vervelend dat hij past echt begint te trekken bij de 4500 toeren en hij draaid ook makkelijk 6500 tot 7000 toeren

          en wil er dus eigenlijk een 260 graden nokkenas in leggen
          maar wil er natuurlijk geen power op in leveren! wat je dus volgens mij ook niet doet :hmmz omdat je het koppel pk moment gewoon naar je toe haalt :hmmz

          ik zal het vast wel verke:hmmzerd zien dus hoor het graag van jullie hoe of wat

          Mvgr Remon

          als je kleppen boven de 5000 al beginnen te zweven moet je die motor toch echt even ernstig nakijken.

          en waarom zou een cih geen toerenmotor zijn?

          slag van een 2.4 is hetzelfde als van een 20xe, dus aan de zuigersnelheid zal het niet liggen.

          rij nu zelf met een 2.4 met een 308 graden as van risse, 11.8mm lift, en dat trekt al redelijk vanaf de 3500rpm hoor.

          boven de 5 natuurlijk pas echt lekker, maar daar kies je voor.

          #17464931
          mr-turbo
          Deelnemer
            Lid sinds:
            1 July 2004

            duh.. als je het “ontladingmoment verplaatst” zoals jij het noemt verander je dus ook je pk’s
            zoek maar eens op google wat pk precies is dan zul je je eigen vraag kunnen beantwoorden

            #17464932
            stefbos
              Lid sinds:
              29 April 2005

              Is het niet een zeer groot verschil tussen een 260° en een 300°.
              Kan je niet beter een nemen die er ergens tussen ligt( rond de 280°).

              Stef.

              Kadett C coupe 2.4
              Corsa C gsi (lpg)
              Vectra B Break 2.0 16v (lpg)

              #17464933
              IIIaIItaBGsi
                Lid sinds:
                13 September 2006

                hey

                ja maar had voor het blok wat voor me project bedoeld was een 260 graden gehaalt!
                nou had ik nog een manta gekocht en draaide het blok in elkaar! heb toen een race blokkie gehaalt met een 300 graden erin!

                maar ga het project verkopen!
                en wil/wou daarom miss de 260 graden overzetten! ipv van weer een nokkenas te kopen!

                maar kan je de lift van een 260 graden ook laten vergroten?
                enzo ja heeft dit dan ook zin?

                gr Remon

                #17464934
                Asko
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  22 October 2008

                  Lift is niet te vergroten bij een nokkenas

                  Weet iemand wat is de openingshoek en lift van een standaard 2.0 nokkenas is?

                  #17464935
                  mr-turbo
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    1 July 2004

                    origineel gepost door Asko
                    Lift is niet te vergroten bij een nokkenas

                    hoe bedoel je ?

                    #17464936
                    toppertheo
                      Lid sinds:
                      3 February 2006

                      volgens mij is juist de lift wel makkelijk te vergroten maar de timing is niet of nouwlijks te veranderen. lift is gewoon kwestie van het laagste gedeelte van de nok nog iets lager maken en dan krijg je automatich meer lift toch :hmmz

                      #17464937
                      Asko
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        22 October 2008

                        ja oke dan moet je em anders laten slijpen

                        @ mr-turbo: Had niet door dat dat zijn bedoeling was

                        #17464938
                        nick1987
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          31 October 2005

                          je verplaats het gebied waarin je maximum draaimoment heb. door een kleinere openingshoek te nemen komt zal je maximum koppel bij een lager toerental optreden. vermogen = geleverde arbeid x tijd.
                          de druk op de zuiger zorgt voor een draaimoment aan de krukas. die druk x de afgelegde weg is de geleverde arbeid. hoe meer lucht in de cilinder, hoe meer druk, dus meer arbeid. elke nokvorm zorgt voor een andere vullingsgraad bij een bepaald toerental.

                          zo zal een 260 graden nok een betere vullingsgraad kunnen geven bij een laag toerental dan een nok van 300 graden. de klep staat dan te lang open en door de lagere luchtsnelheid (vanwege toierental) kan er uitlaatgas terugstromen de cilinder in tijden de klepoverlap en word vlak voor de sluiting van de inlaatklep lucht terug de inlaat ingeperst.
                          zo kan een 260 graden nok, onderin dus zorgen voor betere cilindervulling en daardoor hogere zuigerdruk in dat toerengebied.

                          de druk op je zuiger zorgt voor een kracht x arm(krukas) en dan heb je draaimoment (koppel)
                          vermogen(pk’s) worden berekend uit de geleverde arbeid per tijdseenheid.
                          de arbeid is Watt of kiloWatt’s (kW’s) is dus afhankelijk van het toerental van de motor. hoe vaker de arbeid geleverd binnen dezelfde tijd des te hoger het vermoegen dus.

                          zo heeft de 260 graden nokkenas waarschijnlijk bij 2500 toeren een betere vullingsgraad dan de 300 graden nok. dus de 300 graden nok levert dan minder arbeid binnen dezelfde tijd, dus zal het vermogen en draaimoment van de 300 graden nok bij 2500 toeren lager zijn bij 2500 toeren.
                          bij 5000 toeren is echter de vullingsgraad beter met een 300 graden nok. dus is bovenin de toeren meer winst te halen.

                          ik ga er hier dan vanuit dat de lift hetzelfde is.

                          ik hoop dat het verschil en de relatie tussen koppel en pk’s zo duidelijk is.
                          pk’s is dus eigenlijk het draaimoment x het toerental.

                          #17464939
                          henkjan_80
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            14 December 2006

                            Om het even af te maken:

                            Vermogen(in Watt) is koppel (Nm)x2 x pi (3,14) x toerental/seconde
                            2x pi is een constante waarde dus het hangt alleen af van het geleverde koppel bij een bepaald toerental.

                            Zo is ook logisch te verklaren dat de F1 auto’s zoveel vermogen hebben, ze draaien immers zo’n 3 x zoveel toeren als normaal

                            #17464940
                            nick1987
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              31 October 2005

                              ja oke je heb gelijk had voor de net heid ff de formule juist moeten vermelden zoals jij hem net neerzet:
                              Pm = 2πNm x Tm

                              #17464941
                              IIIaIItaBGsi
                                Lid sinds:
                                13 September 2006

                                hey,

                                Bedankt jongens. ik begin het nu eindelijk een beetje te snappen:P

                                zelfs al zou de lift even groot zijn, van de 260 en de 300. dann nog heb je vermogen verlies omdat je minder toeren draaid en dus de geleverde arbeid per tijdseenheid minder is en dus minder druk op de zuiger ;)

                                Gr Remon

                              14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.