255/40/20 banden op originele Insignia A OPC velgen?

Forumindex Forums Modellen Insignia 255/40/20 banden op originele Insignia A OPC velgen?

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #18419132
    Omer
    Deelnemer
      Lid sinds:
      20 February 2021

      Hoi, ik heb een 2014 Insignia A FL 1.6 SIDI, hatchback. Ik wil originele Insignia A OPC velgen (8.5Jx20, ET 41) laten monteren. Als banden zit ik te denken aan 255/40/20. Heeft er iemand ervaring met 255/40/20 banden op deze velgen (of andere velgen met dezelfde specs)? Op internet heb ik tot nu toe alleen 255/35/20 banden gezien in combinatie met deze velgen. Ik zou graag willen weten of ik problemen kan verwachten met 255/40/20 banden. Auto is verder niet verlaagd, en ik gebruik ook geen spoorverbreders. Alvast dank voor jullie reactie.

      #18419133
      Koffie
      Deelnemer
        Lid sinds:
        25 November 2019

        Een band in de maat 255/40/20 heeft een 11 mm hogere wang dan 255/35/20 en is even breed. Voor je velgen is het geen probleem en of het in de wielkasten past kan je denk ik zelf het best zien.

         

        Waarom wil je van maat veranderen?

        #18419147
        Omer
        Deelnemer
          Lid sinds:
          20 February 2021

          Niet 11mm maar 12,75mm. Ik bedoel ook inderdaad in verband met de wielkasten: Of ik daar problemen kan verwachten (aanlopen). Bij 255/35/20 lees ik niet echt over dat soort problemen.

          Van maat veranderen? Ik wil van velg veranderen (Heb nu suffe 18″ standaard Insignia velgen erop zitten, zie mijn achtergrondfoto). 255/35/20 vind ik voor mijn smaak wat dun uitzien, ik wil wat meer band. Vandaar dat ik 255/40/20 overweeg. Bijkomende bonus-voordelen: Ietsje meer comfort, iets betere opvulling wielkasten, en ietsje minder snel kans op stoepschade.

          #18420726
          Insigniauser
          Deelnemer
            Lid sinds:
            29 November 2014

            Standaard zitten er 255/35/20 banden onder de OPC, de andere modellen maximaal 245/40/20. Je teller op gemaakt om de juiste snelheid aan te geven (met marginale afwijking naar boven ivm wettelijke verplichtingen) maar weet uit metingen van NMI dat de tellers van deze auto’s niet al te veel afwijken icm de juiste bandenmaat tov de GPS snelheid die je bijvoorbeeld afleest op je telefoon in de navigatie.

            Wanneer je banden met een hogere wang (40 ipv 35 in procenten van de breedtemaat) dan gaat deze teveel afwijken. Volgens meerdere bandencalculatoren zou dit rond de 3,5 tot 3,75% zijn. Dit mag maximaal 2% zijn. Of men hierop let tijdens de APK weet ik niet, maar het wordt door bandenleveranciers niet aangeraden om dit te doen.

            Dus los of het past en geen probleem zal opleveren met rijden en sturen, hou er rekening mee dat je teller (misschien teveel) naar beneden gaat afwijken (zelfde aangegeven snelheid op je teller maar je rijdt harder in werkelijkheid) als je hogere banden op deze velgen wil zetten. Hiermee loop je kans veel fanmail uit Leeuwarden te ontvangen als je hier geen rekening mee houdt. Of je moet altijd op je GPS de snelheid rijden.

            #18422664
            Omer
            Deelnemer
              Lid sinds:
              20 February 2021

              Snelheidsafwijking vind ik geen punt. Destijds eind jaren ’90 ook een grotere maat onder mijn Astra gezet, en toen was het een kwestie van een keer ijken mbv stopwatch en km paaltjes langs de weg (Toen hadden we nog geen smartphones met gps en zo :-)), en je wist waar je voortaan toe was qua afwijking.

              Heb inmiddels toch maar voor 255/35/20 gekozen, wilde het risico van mogelijk aanlopen niet lopen (In Duitsland moet er bij deze maat namelijk officieel eigenlijk al een draaicirkelbegrenzer ingebouwd zijn/worden heb ik begrepen, en die heb ik er niet in zitten en wil ik ook niet, dus nóg hoger durfde ik niet aan).

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.