Hallo allemaal,
Mijn oude Opeltje heeft kuren. Het betreft een Astra G Caravan uit 2002 Z16SE met ABS.
Ik merkte bij stevig remmen dat de auto naar rechts trekt, dus zocht ik het probleem aan de linker voorkant. Al gauw bleek dat er linksvoor niet of nauwelijks geremd wordt.
Ondanks dat ik de auto goed onderhoud dacht ik dat de remzuiger geblokkeerd was, dus linker remklauw verwijderd, uit elkaar gehad en het loopt zo smooooth als maar kan. Rechtsvoor remt ie normaal en aan de achterkant ook.
Alles weer gemonteerd en bij een poging de remklauw linksvoor te ontluchten viel me al iets vreemds op. Ik zet zo’n 2 BAR druk op het remvloeistof reservoir en ontluchten is dan normaal gesproken een eitje. NU NIET. Bij het losdraaien van de ontluchtingsnippel kwam er geen vloeistof. Het pedaal voelde keihard aan met geopende ontluchtingsnippel (…).
Toen ik de motor startte kon ik het pedaal wél naar beneden drukken en kwam er ook remvloeistof via de ontluchtingsnippel naar buiten (voor mijn gevoel te langzaam). Met de motor uit komt er niks. (En dat was altijd wél het geval met 2 BAR druk op het reservoir).
Bij een proefritje merkte ik direct dat het probleem NIET is opgelost.
Ik verdenk de remkrachtverdeler, maar die verdeelt tussen voor en achter, en niet tussen links en rechts… dus verwacht ik een probleem aan de voor- óf aan de achterkant en dus niet alleen linksvoor. De remvloeistof is helder en het systeem is brandschoon.
Iemand vaker met dit bijltje gehakt? Zie ik iets over het hoofd? Suggesties??
En is zo’n remkrachtverdeler eventueel weer gangbaar te krijgen? (ik denk aan een vastzittend klepje of zuigertje)
Alvast bedankt voor je reactie!
René