Voor de achtergrond heb ik deze auto anderhalve maand gehad, in het begin werkte hij prima en schijnbaar was er niets aan de hand behalve een niet-werkende e-brake. Ongeveer 3 weken geleden begon hij een motormanagementlampje te geven bij stationair draaien, wat hem willekeurig ook een oscillerend stationair toerental gaf.
Uit internetonderzoek en rondvragen klonk het alsof de EGR verstopt was. In afwachting van de komst van een nieuwe pakking, zou het stationaire probleem erger worden. Toen kwam de pakking, maakte de EGR schoon en terwijl ik bezig was, deed ik ook de brandstof- en luchtfilters.
Startte de auto, het probleem was er nog steeds en het was ook erger geworden, of consistenter slecht. De problemen met stationair draaien en het controleren van de motor waren er altijd, en hierna besloot ik een nieuwe gasklepstandsensor te gaan kopen. Heb dat ook gepast
Dit hielp ook niet, het maakte het probleem nog eens erger, nu bij het indrukken van het gaspedaal schokten de toeren bij 1500 tpm, een beetje zoals het oscilleren, maar niet zoveel verschil in laag naar hoog. Dit maakte de auto onbestuurbaar, omdat de auto bij snelheden op de weg erg heftig zou schokken.
De volgende op de lijst is de stationair regelklep. Ik heb hem uit de auto gehaald en hij is heel duidelijk eerder door iemand anders geopend. Zet de auto weer in elkaar en natuurlijk blijft de storing bestaan. Op dit moment heb ik de auto laten werken zonder dat de gasklepstandsensor is aangesloten, maar natuurlijk brandt het motorlampje.
Als ik geen zelfverzekerd antwoord krijg, zal ik waarschijnlijk de codes laten controleren en van daaruit verder gaan, maar ik ben gewend om antwoorden te vinden zonder een codelezer.