Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › 1.9 cdti temperatuur meter gaat haast niet omhoog
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 november 2012 om 18:11 #18075631AnoniemLid sinds:
1 January 1970@TijnGsi16v wrote:
Dus wat ik gedaan heb om het thermostaathuis te vervangen
*Accu ontkoppelen en eruit halen (-pool, +pool, 13 onderaan de accu links)
*bak waar accu inzit ook losmaken (drie x 13) en naar voor hangen
*dikke luchtslang aan rechterzijde motorblok losmaken
*nu zie je het thermostaathuis zitten, er zit vanboven een 13 en vanonder eerst een 10 waar de egr koeling ook mee vast zit, en dan een 13 (komt later aan bod), dat is zo een schroef met nog is schroefdraad op (dit is een kl*te schroef!!)
*ondertussen alle slangen van het thermostaathuis eraf en het stekkertje ook
*egr koeling aan uitlaat losmaken, 2 x imbus maatje 6
*egr koeling aan inlaat losmaken, ook 2 x imbus (let op dat de dichting er niet afvalt want dan moet je gaan zoeken! eveneens bij uitlaat)
*egr koeling beugel losmaken, 2 x 13 zitten aan de achterkant van de motor, onder de inlaat (je ziet ze heel slecht zitten hoor)
*heb ook de waterslangen van de egr koeling er beide afgehaald zodat je het geheel wat kunt draaien
*dan de 13 die dus nog onder die 10 zit bij het thermostaathuis/egr koeling (die kl*te schroef dus) gaat echt niet makkelijk, je kunt maar hele kleine slagjes maken, maar je kunt ondertussen wel al een beetje met je egr koeling “spelen”
*als je die loshebt dan kun je het thermostaathuis eruit tillen terwijl je dus met de egr koeling wat speelt
*heb dan het motorblok lichtjes geschuurd met wat fijne waterproof (waar je thermostaat tegen de blok zit)
*en dan begon bij mij het gekloot… nieuwe thermostaathuis ertegen en dan die kl*te schroef er terug in krijgen :swear
*maar als die er eenmaal inzit dan ist gewoon alles terug opbouwen wat je los hebt gehaald, en je hebt wel enkele nieuwe slangklemmen nodig door die éénmalig gebruik dingen, en ongeveer 2,5 liter koelwater en toch wel wat geduld…Hoop dat jullie hier iets mee zijn, als je vragen hebt stel ze gerust!!
Aja, en laat niks vallen op je bodemplaat want dat is echt tijdrovend tijdens het klussen, Tip: facom magneet stok
GrtzIk ben blij dat het je gelukt is! Het is precies meer werk dan ik dacht, zeker omdat je de EGR ook moet loskmaken?
Heb je al iets van verschil gemerkt aan je auto? Sneller verwarming? Prestaties beter? Ik ga alvast ook een nieuwe thermostaat even bestellen en trachten te vervangen één van de dagen pff…bedankt voor de duidelijke uitleg!25 november 2012 om 21:27 #18075632Bedankt, ik ook… en ja het is idd wel wat werk. Maar ik voel toch al wel een duidelijk verschil in verwarming, er komt vele warmere lucht uit de roosters, en qua optrekken dat had ik nog niet tot het uiterste gedaan aangezien de blok nooit warm werd.. Maar hij gaat lekker, dat wel!
grtz
25 november 2012 om 21:46 #18075633AnoniemLid sinds:
1 January 1970@TijnGsi16v wrote:
Bedankt, ik ook… en ja het is idd wel wat werk. Maar ik voel toch al wel een duidelijk verschil in verwarming, er komt vele warmere lucht uit de roosters, en qua optrekken dat had ik nog niet tot het uiterste gedaan aangezien de blok nooit warm werd.. Maar hij gaat lekker, dat wel!
grtz
Heb net dezelfde thermostaat als jou besteld. Hopelijkt lukt het me ook….
Grtz
26 november 2012 om 06:08 #18075634Leuk, het zal je wel lukken, maar het is geen fijne klusjob…. Succes ermee in ieder geval!
grtz
3 december 2012 om 16:23 #18075635AnoniemLid sinds:
1 January 1970@TijnGsi16v wrote:
Dus wat ik gedaan heb om het thermostaathuis te vervangen
*Accu ontkoppelen en eruit halen (-pool, +pool, 13 onderaan de accu links)
*bak waar accu inzit ook losmaken (drie x 13) en naar voor hangen
*dikke luchtslang aan rechterzijde motorblok losmaken
*nu zie je het thermostaathuis zitten, er zit vanboven een 13 en vanonder eerst een 10 waar de egr koeling ook mee vast zit, en dan een 13 (komt later aan bod), dat is zo een schroef met nog is schroefdraad op (dit is een kl*te schroef!!)
*ondertussen alle slangen van het thermostaathuis eraf en het stekkertje ook
*egr koeling aan uitlaat losmaken, 2 x imbus maatje 6
*egr koeling aan inlaat losmaken, ook 2 x imbus (let op dat de dichting er niet afvalt want dan moet je gaan zoeken! eveneens bij uitlaat)
*egr koeling beugel losmaken, 2 x 13 zitten aan de achterkant van de motor, onder de inlaat (je ziet ze heel slecht zitten hoor)
*heb ook de waterslangen van de egr koeling er beide afgehaald zodat je het geheel wat kunt draaien
*dan de 13 die dus nog onder die 10 zit bij het thermostaathuis/egr koeling (die kl*te schroef dus) gaat echt niet makkelijk, je kunt maar hele kleine slagjes maken, maar je kunt ondertussen wel al een beetje met je egr koeling “spelen”
*als je die loshebt dan kun je het thermostaathuis eruit tillen terwijl je dus met de egr koeling wat speelt
*heb dan het motorblok lichtjes geschuurd met wat fijne waterproof (waar je thermostaat tegen de blok zit)
*en dan begon bij mij het gekloot… nieuwe thermostaathuis ertegen en dan die kl*te schroef er terug in krijgen :swear
*maar als die er eenmaal inzit dan ist gewoon alles terug opbouwen wat je los hebt gehaald, en je hebt wel enkele nieuwe slangklemmen nodig door die éénmalig gebruik dingen, en ongeveer 2,5 liter koelwater en toch wel wat geduld…Hoop dat jullie hier iets mee zijn, als je vragen hebt stel ze gerust!!
Aja, en laat niks vallen op je bodemplaat want dat is echt tijdrovend tijdens het klussen, Tip: facom magneet stok
GrtzHoi…
Ik zie die beugel niet zitten, heb de EGR aan de lange vijs samen met de thermostaat los gemaakt, maar nu heb die egr een beetje verwrongen denk ik…
Die EGR beugel zit echt achter de motor? inlaat en uitlaat zijn al los op de EGR.
En inderdaad, die ene 13 bout is echt een pain in the ass…die komt echt ook niet los.alvast bedankt voor uw reply
3 december 2012 om 21:55 #18075636AnoniemLid sinds:
1 January 1970Pfffffff heb uiteindelijk dus die vijzen gevonden voor die beugel van de egr koeling.Nu…. wou de thermostaat op monteren en verlies ik toch die goudkleurige vijs ergens in de motorruimte. Ik vind deze nergens meer. Het is een vijs waarop je ook de egr koeling op moet monteren . Heeft schroef, kop en dan terug schroef. Nu ben ik goed in het zak gezet….
3 december 2012 om 22:01 #18075637Egr koeling hoeft er toch niet vanaf, ik had die er toen niet af gehad bij mijn astra h met 1.9 en daar zit het toch precies hetzelfde? Als je het op gevoel doet krijg je de thermostaat er zo ook wel af.
3 december 2012 om 22:25 #18075638AnoniemLid sinds:
1 January 1970@Spacejam wrote:
Egr koeling hoeft er toch niet vanaf, ik had die er toen niet af gehad bij mijn astra h met 1.9 en daar zit het toch precies hetzelfde? Als je het op gevoel doet krijg je de thermostaat er zo ook wel af.
eeuhmm…misschien zit dat bij een Vectra anders?
Ik moest die lange buis er wel afnemen anders kreeg ik nooit de thermostaat er af. Die egr buis zat mee op dezelfde schroef waarmee de thermostaat vasthangt aan de motor. Na het terug willen plaatsen van de thermostaat, kreeg ik die goudkleurige “dubbele” vijs er niet in en is gevallen ergens tussen de motordelen. Absoluut onvindbaar. Enigste oplossing dat ik nu heb is met een gelijksoortige vijs de thermostaat vastmaken en de egr koeling aan de beugel vastmaken en niet meer aan de thermostaat. Ik weet niet of dit kwaad kan?
Deze vijs is nergens te vinden op het net…
Probeer morgen even bij mijn broer langst te gaan bij Citroen,misschien hebben ze daar iets liggen.
Mede dankzij de topicstarter heb ik de laatste vijzen aan de egr beugel kunnen losmaken, hiervoor dank!5 december 2012 om 06:21 #18075639gisteren via de BC gezien dat mijn coolant temp niet boven de 53 graden uitkomt :swear Meter kwam ook al een paar weken niet echt boven de 80 graden. Sinds een paar dagen ligt ie plat op z’n rug. Zal wel weer de thermostaat zijn. a.s.maandag naar de VOD voor een nieuwe. Heb er gelukkig een winterplan op zitten. Zal dan de tweede worden in 4 jaar tijd :hmmz
Groet jraaf.
5 december 2012 om 14:46 #18075640Hoi Gtsmaniak,
Ben een paar dagen niet op het forum geweest… Ik had dat dus ook, diezelfde rot vijs die er niet terug in wilt…. heb hem ook laten vallen, zelfs 2 keer… daarom dat ik ook zei: facom magneet stok… Dat is echt iets handigs als je iets op de bodemplaat laat vallen… Je kunt ook gewoon een magneet op een stijve, doch plooibare stok maken en zo gaan “vissen”… Hoop dat je het opgelost krijgt!
@spacejam: mag je proberen op mijn vectra… gaat echt niet hoor..
@jraaf: het schijnt echt een ziekte te zijn die thermostaten, dus kan wel jagrtz!!
14 december 2012 om 23:38 #18075641AnoniemLid sinds:
1 January 1970ahaaa! vandaag voor de eerste keer gaan rijden…
Eerst rustig opgewarmt en gekeken of er eventueel geen lekken zijn.
Nadat het peil op 87 graden stond lekker voluit gegaan. Was lang geleden! Heb rond de 205km/h gehaald denk ik hahaha.
Peil blijft zelfs met topsnelheid rond de 86-87 staan. Vroeger kwam deze niet boven het startpunt uit.
Al bij al, het was inderdaad en rotjob maar ben wel tevreden dat deze ook vervangen is.
Wat zouden de kosten zijn geweest om deze bij de garage te laten vervangen? Als ik zie hoe lang dat ik heb liggen sukkelen…grtz en bedankt
15 december 2012 om 09:02 #18075642[quote=”gtsmaniak”
Wat zouden de kosten zijn geweest om deze bij de garage te laten vervangen? Als ik zie hoe lang dat ik heb liggen sukkelen…grtz en bedankt[/quote]
Je hebt om en nabij de €100,00 bespaard.
Thermosstaathuis kost bij de vod rond de €75,00 Koelvloeistof en een uur werk a €84,00.
Totaal een slordige €200,00 :afro Is toch weer €100,00 in de pocket.Groet jraaf
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.