Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › 1.9 cdti temperatuur meter gaat haast niet omhoog
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
20 november 2012 om 15:49 #17252933
Hoi,
Zoals de titel al zegt, de temp meter gaat dus bijna niet omhoog tijdens het rijden, als ik bvb 15km heb gereden ligt ie nog altijd plat (70°c) en als ik dan een tijdje stilsta (stationair) dan komt ie stilletjes omhoog, maar als ik dan eventjes de verwarming aanzet zakt ie gelijk weer weg…
Weet dat het normaal is dat een diesel niet zo snel warm wordt enzo, en is ook logisch als je de verwarming gebruikt dat je motortemp zakt, maar is het normaal dat ie dus nooit op bedrijfstemperatuur komt? Of is dit normaal bij deze vectra’s (c2 2007)?
Alvast bedankt!
20 november 2012 om 15:56 #18075607Thermostaat kapot, bekent fenomeen bij de 1.9’s
20 november 2012 om 16:00 #18075608Had al zo’n vermoeden, is dat een moeilijke klus bij deze motoren? Heb aardig wat kennis van de gsi blokken en al die andere “oudere modellen” maar deze weet ik eigenlijk niks van… pfff
20 november 2012 om 17:59 #18075609Schijnt te doen te zijn, lopen alleen wat leidingen over waardoor het moeilijk bereikbaar is. Ikzelf heb het met de “garantie” van mijn winterplan kunnen doen dus zou het zelf niet weten.
Misschien heb je hier nog wat aan? viewtopic.php?f=6&t=135217
20 november 2012 om 18:04 #18075610Hey Dennis,
Ja hier heb ik zeker wat aan, heel erg bedankt !!
Groeten
20 november 2012 om 18:49 #18075611@DennisD wrote:
Thermostaat kapot, bekent fenomeen bij de 1.9’s
Ff een paar vragen over deze ‘rappe’ diagnose :afro
Ik heb al eens onder de winterplan garantie een nieuwe thermostaat gehad. Nu 2 jaar geleden. 2 maandjes daarna een nieuwe interkoeler er op en kwam de tempmeter niet meer op. In de zomer deed ie ‘t weer wel maar nu ‘t weer kouder wordt komt ie niet meer op. Heb de vraag op ‘t Engelse forum gehad en daar zeggen ze dat ‘t blok zo ie zo ‘overkoeld’ is :hmmz Heb net weer ‘n nieuw winterplan er op en er zou niks mis zijn met mijn thermosstaat :hmmzWat voor een schade kan ‘t blok oplopen als ie niet zover op temperatuur komt dat de thermosstaat open gaat?
Groet jraaf
20 november 2012 om 19:15 #18075612Schade zal wel meevallen, maar je zou iets meer gaan verbruiken. De “rappe” diagnose deed ik omdat de thermostaat zoals gezegd “vaak” de boosdoener is.
20 november 2012 om 19:31 #18075613Oja met het winterplan willen ze de thermostaat ook wel eens vergeten, ik had die van mij aangeboden voor het winterplan(onder het mom wie niet waagt wie niet wint) met “defecte” thermostaat en deze kwam niet uit hun test als defect. Daarna na een paar weken gemeld dat de auto niet op temperatuur kwam en de thermostaat werd keurig vervangen onder garantie. Btw als ze de thermostaat hadden getest en defect hadden bevonden had ik er gewoon voor betaald.
20 november 2012 om 19:45 #18075614:thumb Thanks voor de update Dennis.
Als ik. ‘T goed begrijp kan ik dus nog wel ff ongestoord doorrijden deze winter en in feb eens langs de vod gaan voor een diagnose.Groet jraaf
20 november 2012 om 21:30 #18075615Er kan wel wat kapot gaan hoor Raafie !
Als het blok niet goed warm wordt dan is dat niet heel erg goed voor van alles en nog wat….
Dus als jij hem op zijn staart trapt en hij is niet op temp. dan vind ie dat niet leuk!!@ Topic starter : Thermostaat is wel een veel voorkomend ding bij deze motoren. Veel werk is het niet ! Het thermostaathuis ( incl. thermostaat en sensor ) zit aan de rechterkant van het blok en als je even de slang weghaalt dan kan je er prima bij.
Ga niet voor een thermostaat bij Carparts of Brezan oid , maar koop hem bij de dealer .. daar kost het hele spul namelijk 74 euro incl. btw , terwijl het bij andere 100 tot 150 euro kost !!
( t is maar een idee )21 november 2012 om 07:16 #18075616Ok, bedankt allemaal, moet sowieso nog bij de dealer zijn voor een kapje op de achterruit wisser, hebben ze eraf gepikt… Dan bestel ik mee een nieuwe thermostaat, zal het daar ook nog effe vragen en zien wat zij zeggen. (bedankt voor de tip peter)
21 november 2012 om 12:39 #18075617Hoi ben net terug van de dealer, maar ben eerst rap effe bij de lokale auto-onderdelen zaak gestopt, heb hem toch daar besteld, prijs incl btw = 62,82€. Dus heb ik de moeite al niet meer gedaan om het bij de opel dealer te vragen… Morgenvroeg is ie binnen, laat dan nog wel horen of het probleem verholpen is.
Bedankt voor het meedenken!
25 november 2012 om 10:35 #18075618Hoi,
Ben er net aan begonnen, maar blijkt toch niet zo simpel… Heb de grote luhtslang eraf en alle slangen van het thermostaathuis alsook de bovenste schroef, maar bij de onderste schroef hangt er nog iets bij aan, een blinkend rond ding (iets van de turbo ofzo?)Mijn vraag is moet ik dit er ook helemaal afhalen of niet? Zijn er hier die dit ZELF al is gedaan hebben? Graag tips voor ik er teveel afhaal wat niet nodig is misschien…
25 november 2012 om 12:23 #18075619Niemand??
Heb ontdekt dat het blinkend “ding” de egr koeling is, ben deze er ook meer aan het afhalen… moet wel anders komt het thermostaathuis er niet af, de egr koeling zit nl. op dezelfde schroef als die van het thermostaathuis en moet plaatsmaken.. wat een k*t job.. Geef mij maar het oude systeem!
grtz25 november 2012 om 12:35 #18075620Motorruimten worden Voller, en dus zal er dan ook aan de opbouw af en toe vervelende dingen zitten, je komt overal moeilijker bij, en zo word een normaal klusje ineens een hele klus..
lang leven de Verwende Mensch, die wil meer en meer en meer, en dat word dan ook Meer en Meer en Meer..
en daar moet je dan soms wat gemak op inleveren.. leve de mulieumanie, dan was die EGR en dus een EGR koeler niet nodig geweest..
Willem
25 november 2012 om 12:37 #18075621AnoniemLid sinds:
1 January 1970@TijnGsi16v wrote:
Niemand??
Heb ontdekt dat het blinkend “ding” de egr koeling is, ben deze er ook meer aan het afhalen… moet wel anders komt het thermostaathuis er niet af, de egr koeling zit nl. op dezelfde schroef als die van het thermostaathuis en moet plaatsmaken.. wat een k*t job.. Geef mij maar het oude systeem!
grtzIk hoop dat het je ondertussen al gelukt is? Wat is het onderdeelnummer dat je hebt besteld? Ik denk dat hier ongeveer 70%van de mensen op het forum dit probleem met hun Vectra heeft. Ik zou er ook graag volgende week aan willen beginnen, heb net even opgezocht op Mister-Auto (http://www.mister-auto.nl/fl/thermostaat-koelmiddel/opel-vectra-c-gts-1-9-cdti-120ch_v17940_g316.html” onclick=”window.open(this.href);return false;) Is het te vertrouwen om de Thermostaat hier te kopen of rechtstreeks bij de dealer? Ik ben benieuwd of het je ondertussen al gelukt is. De garage vraagt ongeveer 350 euro voor de klus te doen…daarom zou ik het graag zelf willen doen. Er is zo te zien niet veel gereedschap nodig alleen eventjes nadenken wat je allemaal opzij moet leggen om plaats te maken…
grtz
25 november 2012 om 12:45 #18075622Ben er nog aan bezig, heb de egr koeling er haast af, zal het straks effe samenvatten wat je allemaal moet doen. De thermostaat is een replica, merk: calorstat by Vernet, onderdeel nr TH6978.88J,
Ja Willem daar heb je gelijk in, maar het zal wel lukken, ga nog wat verder doen dat het klaar is voor het donker…. Als je eenmaal weet welke schroeven en waar ze zitten en wat er los moet dan valt het wel mee hoor. :hmmz
25 november 2012 om 12:52 #18075623AnoniemLid sinds:
1 January 1970@TijnGsi16v wrote:
Ben er nog aan bezig, heb de egr koeling er haast af, zal het straks effe samenvatten wat je allemaal moet doen. De thermostaat is een replica, merk: calorstat by Vernet, onderdeel nr TH6978.88J,
Ja Willem daar heb je gelijk in, maar het zal wel lukken, ga nog wat verder doen dat het klaar is voor het donker…. Als je eenmaal weet welke schroeven en waar ze zitten en wat er los moet dan valt het wel mee hoor. :hmmz
ok thx, succes!
ben benieuwd…inderdaad stom winteruur!25 november 2012 om 13:09 #18075624Vernet is geen slecht merk hoor, krijg ik hier ook van de onderdelenboer, en die werken prima…
Willem
25 november 2012 om 13:26 #18075625Zo effe ene roke, heb de oude thermostaat eraf en deze staat helemaal niet open… dus het werk is misschien voor niks… hoop maar dat ie dan te snel is opegegaan ofzo…
@willem: daar maakte ik me ook geen zorgen om, de onderdelen “boer” hier heeft wel meestal goede replica’s… dus dat zit wel goed ;)25 november 2012 om 14:36 #18075626opent te vroeg
25 november 2012 om 16:04 #18075627Ben klaar, net nog rap naar een tankstation gereden (met vrouw haar auto) om nog wat koelvloeistof bij te halen, had maar een litertje meegenomen van de week…
Ga het er nu ingieten en dan maar hopen dat t is opgelost!
laat t zo weten…
25 november 2012 om 16:08 #18075628AnoniemLid sinds:
1 January 1970@TijnGsi16v wrote:
Ben klaar, net nog rap naar een tankstation gereden (met vrouw haar auto) om nog wat koelvloeistof bij te halen, had maar een litertje meegenomen van de week…
Ga het er nu ingieten en dan maar hopen dat t is opgelost!
laat t zo weten…
benieuwd…afhankelijk van jouw bevindingen ga ik mijn thermostaat ook vervangen.Blijft in deze koudere periode ook rond de 75 graden staan en zakt bij de lichten terug bij het beginpunt…heb ook een 120 pk
25 november 2012 om 16:54 #18075629Tis opgelost!! :thumb Hij wordt nu lekker warm ongeveer zo een 87°c, en ik kan weer lekker stoken! (en gas geven, want da vertrouwde ik toch niet zo op een koude motor)
Ga wat eten nu, ik zal nog een lijstje maken met de dingen waar je op kan letten en wat er zo allemaal los moet, maar daar heb ik nu effe geen tijd voor. Als je wat handig bent moet het wel lukken, maar jullie horen het nog.
Bedankt voor het meedenken!
Grtz25 november 2012 om 17:51 #18075630Dus wat ik gedaan heb om het thermostaathuis te vervangen
*Accu ontkoppelen en eruit halen (-pool, +pool, 13 onderaan de accu links)
*bak waar accu inzit ook losmaken (drie x 13) en naar voor hangen
*dikke luchtslang aan rechterzijde motorblok losmaken
*nu zie je het thermostaathuis zitten, er zit vanboven een 13 en vanonder eerst een 10 waar de egr koeling ook mee vast zit, en dan een 13 (komt later aan bod), dat is zo een schroef met nog is schroefdraad op (dit is een kl*te schroef!!)
*ondertussen alle slangen van het thermostaathuis eraf en het stekkertje ook
*egr koeling aan uitlaat losmaken, 2 x imbus maatje 6
*egr koeling aan inlaat losmaken, ook 2 x imbus (let op dat de dichting er niet afvalt want dan moet je gaan zoeken! eveneens bij uitlaat)
*egr koeling beugel losmaken, 2 x 13 zitten aan de achterkant van de motor, onder de inlaat (je ziet ze heel slecht zitten hoor)
*heb ook de waterslangen van de egr koeling er beide afgehaald zodat je het geheel wat kunt draaien
*dan de 13 die dus nog onder die 10 zit bij het thermostaathuis/egr koeling (die kl*te schroef dus) gaat echt niet makkelijk, je kunt maar hele kleine slagjes maken, maar je kunt ondertussen wel al een beetje met je egr koeling “spelen”
*als je die loshebt dan kun je het thermostaathuis eruit tillen terwijl je dus met de egr koeling wat speelt
*heb dan het motorblok lichtjes geschuurd met wat fijne waterproof (waar je thermostaat tegen de blok zit)
*en dan begon bij mij het gekloot… nieuwe thermostaathuis ertegen en dan die kl*te schroef er terug in krijgen :swear
*maar als die er eenmaal inzit dan ist gewoon alles terug opbouwen wat je los hebt gehaald, en je hebt wel enkele nieuwe slangklemmen nodig door die éénmalig gebruik dingen, en ongeveer 2,5 liter koelwater en toch wel wat geduld…Hoop dat jullie hier iets mee zijn, als je vragen hebt stel ze gerust!!
Aja, en laat niks vallen op je bodemplaat want dat is echt tijdrovend tijdens het klussen, Tip: facom magneet stok
Grtz -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.