1.7 cdti met gesmolten zuiger / cylinderwand beschadigd

Forumindex Forums Techniek Ecotec 1.7 cdti met gesmolten zuiger / cylinderwand beschadigd

  • Dit onderwerp is leeg.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Berichten
  • #17262585
    maxwin
      Lid sinds:
      15 December 2013

      Goedemiddag,

      Ik heb hier een meriva staan met gesmolten / beschadigde zuigers en cylinderwanden. [17dth motor]

      zoek dus een ander onderblok en 2 zuigers om een en ander uit te wisselen, moet de axiale speling van de krukas opnieuw afgesteld [ shims ] of zijn deze blokken allemaal standaard maat cq geboord ?

      iemand ervaring hiermee? zoek trouwens ook nog gegevens voor het opnieuw afstellen van nokkenas timing aangezien alles los in een doos zat, motor was reeds gedeeltelijk gedemonteerd.

      [ morgen even een foto bij de post plaatsen ]

      Groeten, alvast bedankt

      #18199680
      maxwin
        Lid sinds:
        15 December 2013

        zitten ook flinke groeven in cylinderwanden

        #18199681
        wim-v6
        Deelnemer
          Lid sinds:
          12 August 2005

          Komt vaker voor.
          Doorrijden met kapotte verstuiver (s) heeft dit veroorzaakt.

          Die verstuiver maakt zich kenbaar door een luide tik bij accelereren (dieselklop

          Sent from my GT-I8190 using Tapatalk

          #18199682
          maxwin
            Lid sinds:
            15 December 2013

            Goede morgen,

            Hey Wim,

            [ verstuiverbeeld niet ok waarschijnlijk, maar ken de voorgeschiedenis van de wagen niet is niet van mij ]

            ja, dat kun je ook zien aan de prijzen voor een tweedhands blok en /of losse onderdelen.

            hier [ spanje ] is er voor een redelijke prijs niet aan te komen, heb nu een onderblok in engeland gevonden en dat wordt overbouwen.

            Dan gelijk maar nieuwe lagers er in, ben alleen nog opzoek naar afstelgegevens axiale speling krukas..

            groeten

            #18199683
            wim-v6
            Deelnemer
              Lid sinds:
              12 August 2005

              Is dat afstelbaar dan??

              Ben verder niet heel bekend met deze.

              We hebben eenzelfde motor een tijd geleden zelf verwiserld om eenzelfde reden, voor een gebruikte motor

              Sent from my GT-I8190 using Tapatalk

              #18199684
              maxwin
                Lid sinds:
                15 December 2013

                Ik heb blok er nog niet uitgehaald en carterpan eraf, maar als ik op ecat24 kijk zie ik dat er diverse axiale shims /kleurcodes bij de krukas afgebeeld staan.

                Ook ben ik nog opzoek naar afstelling nokkenassen, alles lag los doorelkaar, ook de bussen van de kleppen..

                #18199685
                wim-v6
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  12 August 2005

                  Stoters, kan je onderling uitwisselen, sterker nog, je zal de kleppen moeten stellen als ie weer in elkaar zit..
                  Maar kan je niet een Complete Gebruikte motor vinden voor een normale prijs, lijkt me voordeliger.

                  Pasmaten voor de shims heb ik ook niet direct op voorhand, kan je deze info niet verkrijgen bij een Opel garage??

                  Willem

                  #18199686
                  maxwin
                    Lid sinds:
                    15 December 2013

                    Ok Wim,

                    Bedankt, heb dat blok inmiddels hier en ga er volgende week aan beginnen,[ vakantie en feestdagen zijn weer voorbij :( ] zal nog wel een en ander op het forum zetten.
                    Cd met alle opel vauxhall info is inmiddels ook onderweg en ben benieuwd of ik daar alle gegevens terug kan vinden.
                    Wat ik nog moet weten is dus: afstelling krukas, [ kan ook nog wel een en ander herleiden uit kapotte blok], afstelling nokkenassen, en even uitzoeken of zuigers van een 80 pk hetzelfde zijn als een 100 pk, dtl dth mischien weet jij dat zo, of iemand anders hier,

                    Groeten

                    #18199687
                    stefanDTI
                      Lid sinds:
                      10 May 2007

                      Denk je dan ook even aan de verstuivers ? Nieuwe inbouwen …
                      Anders heb je straks weer het zelfde probleem…

                      #18199688
                      maxwin
                        Lid sinds:
                        15 December 2013

                        Zeker of recente die getest zijn of gereviseerde, nieuw shockking aan de prijs trouwens,

                        Groeten

                        #18199689
                        maxwin
                          Lid sinds:
                          15 December 2013

                          Nog even een update: 3 vrolijke zuigertjes die vervangen moeten worden,

                          motor met net 100.000 op de teller trouwens, is even iets anders dan mijn peugeot 1.9 xud motor en meer dan 600.000 km.

                          dth en dtl zuigers zijn trouwens anders, ook volgens online katalog van mahle..

                          #18199690
                          usbstick
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            10 February 2012

                            ik denk dat je beter voor een compleet andere motor had kunnen kijken…

                            #18199691
                            wim-v6
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              12 August 2005

                              Voordeligste keuze is een andere motor denk ik haast wel.

                              Dit hebben we vaker gezien bij deze 1.7motor, dit is wel de eerste waar ik dit zie met een Denso dieselsysteem.

                              Dit is meestal veroorzaakt door slechte diesel verstuivers of verkeerde dieseldruk.

                              Willem

                              Verstuurd vanaf mijn GT-I8190 met Tapatalk

                              #18199692
                              maxwin
                                Lid sinds:
                                15 December 2013

                                Andere motor was nog een stuk duurder, en moet je ook maar weer afwachten, dit is dus ander onderblok en drie zuigers, die verstuivers moet je toch altijd testen, cq vervangen, en als het blok in alle delen uiteen is geeft dat een beter beeld met betrekking tot slijtage.
                                Het is wel meer werk, das zeker.

                                #18199693
                                maxwin
                                  Lid sinds:
                                  15 December 2013

                                  Nog even een update hoe dat een en ander afgelopen is,
                                  uiteraard verstuivers laten testen, waren alle 4 ok, behalve dan dat er aan 1 al eens geprobeerd was deze open te maken getuige de beschadigde zeskant.

                                  Waar de problemen dan door ontstaan zijn is, koeling probleem door vervuilde olie en totaal dichtgeroet dichtgeslibt inlaat traject en egr systeem, nog nooit zo,n vettige bende gezien, bonken vol moddervette roet en sludge…

                                  Motortje draait inmiddels weer ok, is alleen met de warme start niet 100 % ligt waarschijnlijk aan regelklep in de densopomp, komt veel vaker voor, ook is de compressie nog niet optimaal na proefrit van 25 kilometer.

                                  Verder geen rook, trekt lekker op, geluid stationair fijntjes /aangenaam alleen bij sommige toerentallen het bekende ” tintelende blikkerige geluid “

                                  Nog wel even geduurd voordat alles weer opgebouwd was, na terugbouwen van bak/ motor / subframe bleek dat er 2 slangen lek waren , subframe weer laten zakken want die slangeklemmen krijgt zelfs houdini er niet op,

                                  Verder is het zo dat Dth motoren ook niet allemaal hetzelfde zijn, want op een astra blok zit bosch en op meriva zit denso, dus pomp past niet bosch is met 3 tapeinden, denso met 2 dus 2 gaten boren en m8 draad tappen,

                                  ook de looprol van de distributie past niet in combinatie met een densopomp, bosch heeft een andere poelie op de pomp ( kleiner ) dus de looprol zit dan in de cirkel / omtrek van de pomppoelie, dus ook verzetten, m12 tappen met 1.25 mm ( fijne ) draad.

                                  Volgende dag tijdens proefdraaien ging spontaan waterpomp lekken, dus ook moeten vervangen..

                                  Lekker autotje veel gammel spul, ook nog wat speling op aandrijfas, bimassa vliegwiel ook het beste vanaf, lampje van de Eps ( elektrische stuurbekrachtiging ) ging aan stuurt dan lekker zwaar geen sportschool meer nodig… gereset en weer uit, is trouwens giga bullen systeem, rammelen in de stuurkolom ook mega veel problemen hier mee,

                                  Maar goed voorlopig rijdt het weer, eigenaar ook weer iets blijer… rampenspul na 120.000 km,

                                  Groeten

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.