1.7 cdti met gesmolten zuiger / cylinderwand beschadigd

Forumindex Forums Techniek Ecotec 1.7 cdti met gesmolten zuiger / cylinderwand beschadigd

  • Dit onderwerp bevat 0 stemmen en heeft 14 reacties.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Berichten
  • #17262585

    maxwin
    • Topics 2
    • Reacties 9
    • Offline
    • Lid sinds:
      15 December 2013

    Goedemiddag,

    Ik heb hier een meriva staan met gesmolten / beschadigde zuigers en cylinderwanden. [17dth motor]

    zoek dus een ander onderblok en 2 zuigers om een en ander uit te wisselen, moet de axiale speling van de krukas opnieuw afgesteld [ shims ] of zijn deze blokken allemaal standaard maat cq geboord ?

    iemand ervaring hiermee? zoek trouwens ook nog gegevens voor het opnieuw afstellen van nokkenas timing aangezien alles los in een doos zat, motor was reeds gedeeltelijk gedemonteerd.

    [ morgen even een foto bij de post plaatsen ]

    Groeten, alvast bedankt

    #18199680

    maxwin
    • Topics 2
    • Reacties 9
    • Offline
    • Lid sinds:
      15 December 2013

    zitten ook flinke groeven in cylinderwanden

    #18199681

    wim-v6
    Participant
    • Topics 52
    • Reacties 35637
    • Offline
    • Lid sinds:
      12 August 2005

    Komt vaker voor.
    Doorrijden met kapotte verstuiver (s) heeft dit veroorzaakt.

    Die verstuiver maakt zich kenbaar door een luide tik bij accelereren (dieselklop

    Sent from my GT-I8190 using Tapatalk

    #18199682

    maxwin
    • Topics 2
    • Reacties 9
    • Offline
    • Lid sinds:
      15 December 2013

    Goede morgen,

    Hey Wim,

    [ verstuiverbeeld niet ok waarschijnlijk, maar ken de voorgeschiedenis van de wagen niet is niet van mij ]

    ja, dat kun je ook zien aan de prijzen voor een tweedhands blok en /of losse onderdelen.

    hier [ spanje ] is er voor een redelijke prijs niet aan te komen, heb nu een onderblok in engeland gevonden en dat wordt overbouwen.

    Dan gelijk maar nieuwe lagers er in, ben alleen nog opzoek naar afstelgegevens axiale speling krukas..

    groeten

    #18199683

    wim-v6
    Participant
    • Topics 52
    • Reacties 35637
    • Offline
    • Lid sinds:
      12 August 2005

    Is dat afstelbaar dan??

    Ben verder niet heel bekend met deze.

    We hebben eenzelfde motor een tijd geleden zelf verwiserld om eenzelfde reden, voor een gebruikte motor

    Sent from my GT-I8190 using Tapatalk

    #18199684

    maxwin
    • Topics 2
    • Reacties 9
    • Offline
    • Lid sinds:
      15 December 2013

    Ik heb blok er nog niet uitgehaald en carterpan eraf, maar als ik op ecat24 kijk zie ik dat er diverse axiale shims /kleurcodes bij de krukas afgebeeld staan.

    Ook ben ik nog opzoek naar afstelling nokkenassen, alles lag los doorelkaar, ook de bussen van de kleppen..

    #18199685

    wim-v6
    Participant
    • Topics 52
    • Reacties 35637
    • Offline
    • Lid sinds:
      12 August 2005

    Stoters, kan je onderling uitwisselen, sterker nog, je zal de kleppen moeten stellen als ie weer in elkaar zit..
    Maar kan je niet een Complete Gebruikte motor vinden voor een normale prijs, lijkt me voordeliger.

    Pasmaten voor de shims heb ik ook niet direct op voorhand, kan je deze info niet verkrijgen bij een Opel garage??

    Willem

    #18199686

    maxwin
    • Topics 2
    • Reacties 9
    • Offline
    • Lid sinds:
      15 December 2013

    Ok Wim,

    Bedankt, heb dat blok inmiddels hier en ga er volgende week aan beginnen,[ vakantie en feestdagen zijn weer voorbij :( ] zal nog wel een en ander op het forum zetten.
    Cd met alle opel vauxhall info is inmiddels ook onderweg en ben benieuwd of ik daar alle gegevens terug kan vinden.
    Wat ik nog moet weten is dus: afstelling krukas, [ kan ook nog wel een en ander herleiden uit kapotte blok], afstelling nokkenassen, en even uitzoeken of zuigers van een 80 pk hetzelfde zijn als een 100 pk, dtl dth mischien weet jij dat zo, of iemand anders hier,

    Groeten

    #18199687

    stefanDTI
    • Topics 48
    • Reacties 1538
    • Offline
    • Lid sinds:
      10 May 2007

    Denk je dan ook even aan de verstuivers ? Nieuwe inbouwen …
    Anders heb je straks weer het zelfde probleem…

    #18199688

    maxwin
    • Topics 2
    • Reacties 9
    • Offline
    • Lid sinds:
      15 December 2013

    Zeker of recente die getest zijn of gereviseerde, nieuw shockking aan de prijs trouwens,

    Groeten

    #18199689

    maxwin
    • Topics 2
    • Reacties 9
    • Offline
    • Lid sinds:
      15 December 2013

    Nog even een update: 3 vrolijke zuigertjes die vervangen moeten worden,

    motor met net 100.000 op de teller trouwens, is even iets anders dan mijn peugeot 1.9 xud motor en meer dan 600.000 km.

    dth en dtl zuigers zijn trouwens anders, ook volgens online katalog van mahle..

    #18199690

    usbstick
    Participant
    • Topics 7
    • Reacties 1647
    • Offline
    • Lid sinds:
      10 February 2012

    ik denk dat je beter voor een compleet andere motor had kunnen kijken…

    #18199691

    wim-v6
    Participant
    • Topics 52
    • Reacties 35637
    • Offline
    • Lid sinds:
      12 August 2005

    Voordeligste keuze is een andere motor denk ik haast wel.

    Dit hebben we vaker gezien bij deze 1.7motor, dit is wel de eerste waar ik dit zie met een Denso dieselsysteem.

    Dit is meestal veroorzaakt door slechte diesel verstuivers of verkeerde dieseldruk.

    Willem

    Verstuurd vanaf mijn GT-I8190 met Tapatalk

    #18199692

    maxwin
    • Topics 2
    • Reacties 9
    • Offline
    • Lid sinds:
      15 December 2013

    Andere motor was nog een stuk duurder, en moet je ook maar weer afwachten, dit is dus ander onderblok en drie zuigers, die verstuivers moet je toch altijd testen, cq vervangen, en als het blok in alle delen uiteen is geeft dat een beter beeld met betrekking tot slijtage.
    Het is wel meer werk, das zeker.

    #18199693

    maxwin
    • Topics 2
    • Reacties 9
    • Offline
    • Lid sinds:
      15 December 2013

    Nog even een update hoe dat een en ander afgelopen is,
    uiteraard verstuivers laten testen, waren alle 4 ok, behalve dan dat er aan 1 al eens geprobeerd was deze open te maken getuige de beschadigde zeskant.

    Waar de problemen dan door ontstaan zijn is, koeling probleem door vervuilde olie en totaal dichtgeroet dichtgeslibt inlaat traject en egr systeem, nog nooit zo,n vettige bende gezien, bonken vol moddervette roet en sludge…

    Motortje draait inmiddels weer ok, is alleen met de warme start niet 100 % ligt waarschijnlijk aan regelklep in de densopomp, komt veel vaker voor, ook is de compressie nog niet optimaal na proefrit van 25 kilometer.

    Verder geen rook, trekt lekker op, geluid stationair fijntjes /aangenaam alleen bij sommige toerentallen het bekende ” tintelende blikkerige geluid “

    Nog wel even geduurd voordat alles weer opgebouwd was, na terugbouwen van bak/ motor / subframe bleek dat er 2 slangen lek waren , subframe weer laten zakken want die slangeklemmen krijgt zelfs houdini er niet op,

    Verder is het zo dat Dth motoren ook niet allemaal hetzelfde zijn, want op een astra blok zit bosch en op meriva zit denso, dus pomp past niet bosch is met 3 tapeinden, denso met 2 dus 2 gaten boren en m8 draad tappen,

    ook de looprol van de distributie past niet in combinatie met een densopomp, bosch heeft een andere poelie op de pomp ( kleiner ) dus de looprol zit dan in de cirkel / omtrek van de pomppoelie, dus ook verzetten, m12 tappen met 1.25 mm ( fijne ) draad.

    Volgende dag tijdens proefdraaien ging spontaan waterpomp lekken, dus ook moeten vervangen..

    Lekker autotje veel gammel spul, ook nog wat speling op aandrijfas, bimassa vliegwiel ook het beste vanaf, lampje van de Eps ( elektrische stuurbekrachtiging ) ging aan stuurt dan lekker zwaar geen sportschool meer nodig… gereset en weer uit, is trouwens giga bullen systeem, rammelen in de stuurkolom ook mega veel problemen hier mee,

    Maar goed voorlopig rijdt het weer, eigenaar ook weer iets blijer… rampenspul na 120.000 km,

    Groeten

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.