Reageer op: Navi & Systeem updates

Forumindex Forums Modellen Grandland X Navi & Systeem updates Reageer op: Navi & Systeem updates

#18382978
MicKet
Deelnemer
    Lid sinds:
    29 April 2020

    Zoals vele op dit forum heb ik me hopeloos gefrustreerd om de Europa kaart update naar TomTom verise 17 voor elkaar te krijgen en vind ik het belachelijk dat ze bij Opel nog steeds twee versies achterlopen op de MyOpel website. :cry:
    Dit forum berschrijft veel losse fragmenten naar de uiteindelijke oplossing, dat ik ze hieronder maar even heb gebundeld en een stappenplan heb opgesteld voor de mensen die nog volgen. Om de laatste mapversie 17 van TomTom te kunnen installeren moet je eerst de Firmware van de Infotainment updaten en daarna ben je pas in staat het kaartmateriaal te updaten.

    Stappenplan update firmware + kaartmateriaal Opel Grandland X:

    1. Installeer de myOpel app uit de Google Play Store.
    2. Open deze app, accepteer alles en login met je Opel-account.
      (Als je deze niet hebt, kun je die aanmaken via de site http://my.opel.nl)
    3. Vanuit het hoofdvenster in de app rechtsboven het auto symbooltje kiezen.
    4. Daarna item “Updates” en vervolgens “Update Navigatiesysteem”
    5. Kiezen “Stuur de download link per mail”
    6. In de aangemaakte mails staan 2 links; één voor de firmware en de andere voor de license key. Download beide en zet ze de uitgepakte inhoud (met WinRar, WinZip) op een legen en minimaal 16 Gb grote USB-stick welke geformatteerd is in FAT32
    7. Maak een map aan op de usb stick met de naam “license” en kopieer het gedownloade bestand met de activeringscode (de license key file) in deze map.
    8. Start de auto, zet het Infotainment systeem aan en stop de USB-stick in de front console USB aansluiting.
    9. Er moet nu een pop-up verschijnen voor starten van de update. :good:
      Krijg je de melding “Hardware is niet compatible” heb je waarschijnlijk iets fout gedaan. :-(
    10. Volg vervolgens de instructie op het scherm van de Infotainment en wacht tot de update gereed is.

      Hierna kunt je verder met het updaten van het kaartmateriaal.

    11. Download op onderstaande link versie 17 met de Europa kaart van de TomTom site.
      http://download.tomtom.com/OEM/PSA/MAP/PSA_map-eur_17.0.0-r0-NAC_EUR_WAVE2.tar
    12. Zet ook opnieuw deze uitgepakte inhoud op een lege 16Gb USB-stick.
    13. Voer op de auto weer dezelfde handelingen uit: Starten, ga naar Nav, wacht op de pop-up melding en voer daarna alle handeling op het scherm uit.
    14. Deze tweede update duur wel wat langer +/- 50 minuten.

    Aan het einde vraagt het system om opnieuw te starten, haal op dat moment ook de USB stick eruit.

    Succes met het uitvoeren van updates! :bye:

    PS: Ik las op dit forum dat je thetering/hotspot zou moeten activeren om het voor elkaar te krijgen. Dit is bij mij niet nodig geweest, dus heb ik hier ook niet vermeld. Ik heb van alles geprobeerd dat de licence key ook op mijn USB stick stond met het kaart materiaal, maar volgens mij is dit niet nodig.