Reageer op: Grandland X chip-tuning

Forumindex Forums Modellen Grandland X Grandland X chip-tuning Reageer op: Grandland X chip-tuning

#18382680
Hans GLX
Deelnemer
    Lid sinds:
    19 May 2018

    [quote quote=18382657]let goed op NM die de automaat aan kan. daarom is trekgewicht ook anders dan handgeschakeld. (zie ook info op website leverancier bij een 1.2 liter 3-cylinder de turbodruk nóg meer opschroeven, is vragen om problemen, nog niet zo heel lang geleden was dit soort motor inhoud voorbehouden aan type Suzuki Alto… je kunt niet ongestraft druk verhogen en dan nog steeds verwachten dat een motortje 200.000 km dienst doet op verschillende forums lees je al van motorschade (zonder tuning). laat staan mét tuning.[/quote]

    Henry, dank voor je uitleg. De GLX heeft 230 Nm. Tunen word ook in het algemeen door de meerderheid afgeraden. Bovendien heeft dit nadelige gevolgen voor de fabrieksgarantie, tenzij dit door een erkende merkdealer word uitgevoerd. Maar dan nog… Neem de motor uit de Crossland X daar is een 110pk en een 130 pk versie. Exact dezelfde motor, alleen is het vermogen  van de 130 pk naar beneden geschroefd tot 110 pk. Dus is de 110 pk toch zonder nadelige gevolgen op te tunen naar 130 pk? Ik krijg straks een T2 1.5 Turbo van 130 pk.(3 cyl) Dat is exact dezelfde motor als de T3 met 156 pk. En T4 met 190 pk is weer dezelfde motor als de T5 met 245 pk.(4 cyl) Ik denk zelf dat de aandrijflijn, en versnellingsbak af fabriek, toch is berekend op het hoogste vermogen, of niet? Om bij Opel te blijven. De Grandland X is er als 1.2T 130 pk (3 cyl)en als 1.6T 180 pk (4 cyl) versie. Je geloofd toch niet dat er in de 180 pk versie, een andere techniek gebruikt word in de aandrijflijn met sterkere onderdelen, dan in de lichtere versie ? Hoe zie jij dat? Ik herinner me nog uit de tijd dat ik mijn rijbewijs haalde,(1972) dat er toen een Opel Ascona was met 1.2 en een 1.6 motor. Maar technisch gezien, exact dezelfde auto.

    Toch zijn er ook best wel die voorstander zijn van tunen. Men beweert dat het niet alleen extra vermogen oplevert, maar dat de motor efficiënter loopt, en ook zuiniger word. Mits men hier met verstand mee omgaat natuurlijk. Dan zou ik van 130 pk naar een 170 pk gaan. Niet zozeer voor het extra vermogen. Maar wél voor het efficiënter benutten van dit extra vermogen, en het betere brandstof verbruik. Ik rij sowieso defensief en zeer rustig, en ben content met max 100km/u. Dus ja….ik kijk misschien de eerste twee jaar even aan, tot na de garantie, en kijk dan wat ik doe. In ieder geval dank voor het advies.