Reageer op: Toerental GLX 1.2 manueel vs automaat

Forumindex Forums Modellen Grandland X Toerental GLX 1.2 manueel vs automaat Reageer op: Toerental GLX 1.2 manueel vs automaat

#18374406
Hans GLX
Deelnemer
    Lid sinds:
    19 May 2018

    [quote quote=18374400]Ik heb er dus geen foto van kunnen nemen, maar 120 in zesde, is dus net geen 2500 toeren. Dat is dus een pak meer dan de automaat.[/quote]

    Toch beweerde deskundigen voorheen altijd, dat een automaat behoorlijk wat meer verbruikt dan een handgeschakelde auto. Het is ook pas in de laatste jaren, dat de automaat een flinke opmars heeft gemaakt. Ik herinner me nog uit mijn jeugd, dat b.v. in de jaren 1960-1970 bijna alleen grote Amerikaanse auto,s een automaat hadden. Later kwam daar Daf 33-44-55 met zijn Variomatic. Daar werd toen nogal wat lacherig over gedaan. Maar de laatste jaren heeft de automaat enorm veel terrein gewonnen in de autowereld. En terecht. Want na de Mokka Cosmo 1.4T die ik had, is deze Grandland X 1.2T innovation, mijn tweede auto met automaat. En ik zou eerlijk gezegd niks anders meer willen. Maar let op de verbruikcijfers in de folders. daar zie je dat de automaat altijd meer schijnt te verbruiken, volgens fabrieksopgave, dan de handgeschakelde versie. Ook is het zo in de praktijk, dat de automaat op 80km wegen, in de 5e versnelling blijft. Hij gaat pas naar de 6e bij circa 95 km/u. Maar bij constant 80, kan je dus even naar manueel klikken, en hem handmatig in 6 zetten. Zo gauw je hem weer in automaat zet, springt hij terug naar 5. Dat viel me afgelopen zaterdag op. Dat was ook de eerste keer, dat ik hem vanuit automaat naar manueel  schakelde. Ga je eerst naar 100 km en hij schakelt naar 6, dan kun je hem wel tot 85 in de 6e terug laten zakken, en vastzetten op de cruise-control. Maar zo gauw hij wat moet trekken, bijvoorbeeld wanneer de weg oploopt bij een brug, schakelt hij dan weer terug naar 5.