Reageer op: Astra G 1.4 16V problemen met E10

Forumindex Forums Modellen Astra Astra G 1.4 16V problemen met E10 Reageer op: Astra G 1.4 16V problemen met E10

#18372401

McKaamos
Participant
  • Topics 28
  • Reacties 2978
  • Offline
  • Lid sinds:
    10 December 2009

Het is juist raar dat een Astra vreemd gedrag vertroont op E10. Dat zou helemaal geen probleem mogen opleveren.
Ethanol lost wel rommel op die neerslaat uit de benzine, dus best kans dat je benzinefilter of elders in het systeem de opgeloste rotzooi voor problemen zorgt. Vervang de benzinefilter in ieder geval even, die had inmiddels al 6x vervangen moeten zijn (bij elke kleine beurt, 15000km).
En gooi er dan eens een flesje injectiereiniger achter aan de tank in. Met een beetje geluk lost dat het probleem al op.

Pieken van rijk en arm is heel normaal. Hang maar eens een bluetooth OBD reader in je auto, Torque-app op je telefoon, dan kan je precies zien wat er gebeurt. Schommeling van arm naar rijk gebeurt constant omdat je auto (net als 99% van alles anders op de openbare weg) een narrowband lambdasensor heeft. Die snapt grofweg alleen maar twee dingen: arm en rijk zonder een goede indicatie van hoeveel te arm of te rijk, en dus gaat de computer semi-blind bijsturen. En dan overschiet hij altijd wegens gebrek aan ‘hoeveel’ informatie, waarna de sensor de tegenovergestelde waarde terug geeft en de computer weer naar de andere kant bijstelt. Alleen bij perfect constante toeren, constante belasting (inclusief rolweerstand en windweerstand), etc zal die waarde enigzinds in de buurt van equilibrium komen.

Kortom, pendelen tussen arm en rijk is het probleem niet. Dat hoort zelfs zo. Doettie dat niet, dan is je lambdasensor kapot.

Wat betreft de ethanol in benzine: Voor het grootste deel van de auto’s op de markt maakt het echt geen ene bal uit.
Ja, de energiedichtheid van ethanol is lager, maar met E10 heb je slechts 3% minder energie per volume. Juist omdat je auto constant de arm/rijk bijstelling doet op basis van de lambdasensor kan hij prima compenseren voor dat kleine beetje minder energie door de inspuiting aan te passen (injector duty cycle percentage).

Die informatie wordt ook opgeslagen in de ECU. Als hij merkt dattie over langere periode moet bijstellen ten opzichte van de standaard instelling, wordt dat vanzelf een keer opgeslagen en gebruikt als de standaard instelling.

 

Het verhaal wordt anders wanneer je praat over carburateurs. Die stellen namelijk niet vanzelf bij, want daar komt geen computer aan te pas. Die moet je met de hand opnieuw afstellen zodra je op andere brandstof gaat rijden. En eigenlijk moet je die sowieso wel elk jaar een keertje opnieuw afstellen.

Je kan dan ook last krijgen met verstopte venturi’s omdat ethanol rommel oplost die neergeslagen is in de tank of de vlotterkamers. Dan moet je je carbies eigenlijk een keertje ultrasoon laten reinigen en de tank laten spoelen.

Maargoed, hoeveel auto’s met carburateurs rijden er nu nog dagelijks rond? Dan heb je echt nog iets van de vroege 80’s of ouder.