Reageer op: Dolby Zafira 2.2 16V Elegance – (Z22se) motor overleden.

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Dolby Zafira 2.2 16V Elegance – (Z22se) motor overleden. Reageer op: Dolby Zafira 2.2 16V Elegance – (Z22se) motor overleden.

#18366696
Dolby
Deelnemer
    Lid sinds:
    1 May 2008

    Update over Z22se Olie verbruik.

    Informatie:

    Mijn Z22se blok
    KM stand: 261.xxx KM
    Bouwjaar: 2002
    Olie type: 5W40
    Merk: Valvoline Durablend 5W40 (full syntheet).
    Gemiddeld olie verbruik: 1 liter op 500KM.

     

    Kan helaas melden dat 14dagen geleden mijn Zafira A 2.2 16V de motor is overleden bij 261.xxx km. Dat is erg plotseling gegaan. Heb in de 5 jaar en ruim 70K gereden weinig problemen gehad. Alleen het olie verbruik was niet standaard.

    Ik heb 14dagen geleden helaas moeten meemaken dat na 1 uur rijden op de snelweg plotseling mijn mm (motor management lampje. Begon te knipperen 6x. daarna paar seconden uit en daarna weer 6x knipperen). Op dat moment reed ik op de cruisecontrol met 140KM. Na dat het mm lampje begon te knipperen viel meteen de cc uit. Dus naar de rechterbaan gegaan alles leek normaal. Maar toen ik het gaspendaal aanraakte begon mijn auto te trillen en een vlinke broemgeluid was goed te horen. Meteen de eerste afslag de snelweg af gegaan en meteen op een veilig plek kunnen zetten. De auto leek wel op 3 cylinders te lopen. Motor uitgezet en opnieuw gestart weer draait de motor op 3 cylinders. Daarna meteen de auto uitgezet en met de Op-com uitgelezen. Met de Op-com werd de foutmelding P0300 (00) uitgelezen. (betekenis meervoudig cylinder overslaan van meedere cilinders). Dus niet steeds de zelfde. Heb routemobiel gebeld. Routbobiel monteur vertelde dat zal voor 99% zekerheid de bobine zijn. Maar jouw Bobine voor de Z22se hebben wij helaas niet. Dus heb ik een leenauto gekregen en hebben zij mijn auto 2 dagen later thuis voor de deur gebracht. Had inmiddels een andere bobine voor de Z22se gekocht. Na het monteren van de nieuwe bobinebrug van de Z22se. Helaas weer lopen op 3 cylinders. Bij mij was helaas het probleem ook niet de bobine & bogies. Daarna naar mijn monteur gegaan en die heeft mijn bogies bekeken en hij zag meteen dat er veel olie en klein resten van koelvloeistof op zat. Hij vertelde mij dat het blok helaas kapot is gegaan. Dus ik heb helaas sinds 14dagen een andere Zafira moeten kopen. Mijn monteur heeft achteraf nog een compressie test uitgevoerd en daaruit kwam naarvoren dat cilinder 3 totaal geen compressie meer had.