Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › moderne radio inbouwen.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
28 juni 2011 om 19:56 #17236463
Hallo,
Ik heb een moderne radio gekocht met tulp/rca uitgangen aan de achterkant. Aan de kabelboom zit een 10-pins ISO-connector.
Ik neem aan dat daarvoor verloopjes voor bestaan, of is er een andere manier om het op elkaar aan te laten sluiten.
Zo ja, waar zou ik die verloopjes kunnen kopen? (op het internet niets kunnen vinden…)Bvd!
28 juni 2011 om 20:17 #17866553wat voor corsa is het want als het een b,c of d is moet het gewoon plug en play zijn tenzij ze al in de kabelboom hebben lopen knippen….
28 juni 2011 om 20:34 #17866554Het is een Corsa B uit ’99.
In de kabelboom is niet eerder geknipt.
uit de originele radio komen ook geen tulpjes.28 juni 2011 om 21:25 #17866555De tulpjes op je radio zijn niet voor normaal gebruik. Dat zijn uitgangen om versterkers aan te hangen. Bijvoorbeeld interessant als je buiten de standaard 4 speaker ondersteuning nog een rits extra speakers of dikke subwoofers aan wil sluiten.
Als het goed is heb je nu 2 van die ISO stekkers in je auto en heeft je radio er twee aansluitingen voor. De stekker waar de paarse, groene, zwarte en witte draden aan zitten (normale kleurstelling, kan iets afwijken, b.v. grijs ipv zwart) is je speaker connector.
De andere is je stroomvoorziening, signaaldraden voor b.v. antennemotor (indien inklapbaar) en de “remote” draad (voor het doorgeven van volume, balans, etc naar externe versterkers die er met de tulpjes aan hangen)Edit: soms zijn de ISO stekkers aan elkaar gebouwd. Het zijn wel van origine (vanuit de ISO standaard) twee stekkers, maar zijn tegenwoordig vaak geintegreerd als 1 stekker omdat het achterop je radio meestal ook zo zit.
29 juni 2011 om 08:26 #17866556Ah op die fiets, ik snap het!
Alleen heb ik drie iso-stekkers in de auto. Twee 8-polige, en één 10-polige die ook in de originele radio zat.
Ik zal eerst wel eens de nieuwe radio met de twee stekekrs proberen, kijken of dan alles werkt of niet :)29 juni 2011 om 18:13 #17866557Ahh, Corsa C of D, toevallig? Denk dat je de Mini-ISO bedoelt.
Heb er zelf nooit mee gewerkt, maar ik geloof dat dat o.a. is voor dingen als stuurwiel bediening en uitgebreide informatie op een LCD display in je dashboard.Zonder die stekker zou het volgens mij ook prima moeten werken.
29 juni 2011 om 18:28 #17866558@J. de R. wrote:
Ah op die fiets, ik snap het!
Alleen heb ik drie iso-stekkers in de auto. Twee 8-polige, en één 10-polige die ook in de originele radio zat.
Ik zal eerst wel eens de nieuwe radio met de twee stekekrs proberen, kijken of dan alles werkt of niet :)die derde stekker is voor aansturing van de radio via stuurwiel dacht ik.
is verder niet interessant gewoon die 2 stekkers wat van de nieuwe radio afkomen in de stekkers doen die in de auto zitten
alleen ff opletten dat je de kabels van de voeding niet op de kabels van de luidsprekers zet (dus ff kijken naar de kleuren)
en dan voordat je de radio op zijn plek duwt ff proberen of hij werkt en of hij zijn geheugen vasthoud 9oftewel blijven de zenders staan nadat de auto van contact af is geweest.
zo niet dan moet je de rode en de gele draad van de radio ff omdraaien,vaak zijn dat gewoon stekkertjes die je kunt wisselen.
succes :thumb
30 juni 2011 om 08:02 #17866559Het is gelukt, ik heb idd rood en geel omgewisseld vanwege het geheugen-probleem.
:)30 juni 2011 om 08:05 #17866560:thumb mooi om te horen
veel luister plezier
30 juni 2011 om 09:58 #17866561@corsaracer wrote:
@J. de R. wrote:
Ah op die fiets, ik snap het!
Alleen heb ik drie iso-stekkers in de auto. Twee 8-polige, en één 10-polige die ook in de originele radio zat.
Ik zal eerst wel eens de nieuwe radio met de twee stekekrs proberen, kijken of dan alles werkt of niet :)die derde stekker is voor aansturing van de radio via stuurwiel dacht ik.
is verder niet interessant gewoon die 2 stekkers wat van de nieuwe radio afkomen in de stekkers doen die in de auto zitten
alleen ff opletten dat je de kabels van de voeding niet op de kabels van de luidsprekers zet (dus ff kijken naar de kleuren)
en dan voordat je de radio op zijn plek duwt ff proberen of hij werkt en of hij zijn geheugen vasthoud 9oftewel blijven de zenders staan nadat de auto van contact af is geweest.
zo niet dan moet je de rode en de gele draad van de radio ff omdraaien,vaak zijn dat gewoon stekkertjes die je kunt wisselen.
succes :thumb
nope stuurwielbediening is volgens mij Pin 1
die 10 polige wordt gebruikt voor extern display, telefoonaansturing, cd-wisselaar aansturing etc etc.3 juli 2011 om 21:47 #17866562@J. de R. wrote:
Het is gelukt, ik heb idd rood en geel omgewisseld vanwege het geheugen-probleem.
:)dat is dan op de tweede iso connector toch?
en hoe verwissel je ze (is dat de iso waar niet veel draden aan zitten of degene waar veel draden aan zitten?)4 juli 2011 om 05:23 #17866563@Juliascox wrote:
@J. de R. wrote:
Het is gelukt, ik heb idd rood en geel omgewisseld vanwege het geheugen-probleem.
:)dat is dan op de tweede iso connector toch?
en hoe verwissel je ze (is dat de iso waar niet veel draden aan zitten of degene waar veel draden aan zitten?)Er is maar 1 stekker waar rood en geel aan zit. Kan niet missen.
Omwisselen kan je doen door met een naald het weerhaakje van de pin terug te duwen zodat je rood en geel kan omwisselen.
Sommige radio’s hebben een eigen kabelboompje om van ISO naar hun eigen aansluiting te gaan (Alpine radio’s sowieso) en daar zit dan een stekkertje nog weer extra bij zodat je rood en geel makkelijk kan wisselen.4 juli 2011 om 09:07 #17866564Ik kreeg bij mijn Pioneer radio idd zo’n kabelboompje erbij, waarbij geel en rood makkelijk te verwisselen zijn.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.