WTF! Hoe draait die C20NE nu?

Forumindex Forums Techniek C20ne/seh (2.0 8v) WTF! Hoe draait die C20NE nu?

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #18334388
    robert1701
    Deelnemer
      Lid sinds:
      5 November 2005

      Motor geplaatst, alles aangesloten, olie en water gevuld. Nu kunnen we een proefritje doen? Bijlange niet!
      Eerst wat problemen met de aansluitingen van de LPG blijkbaar.
      Ik heb dan eerst de LPG aansluitingen bij de injectoren terug afgekoppeld en alles rechtstreeks aangesloten.
      Toen ik dan startte, leek hij mooi te draaien, maar dat was maar even. Bij gas geven, pakt hij niet aan en maakt geen mooi geluid.
      Ik hoop dat de kleppen niet lekken. Iets met de injectoren? Er zitten nieuwe bougies in. Iets met de debietmeter of iets anders?
      Amai, amai! Wat is hier weeral aan de hand? Zou het beteren als ik 10 keer rond het blokje rijd?

      Als ik morgen tegen mijn vriendin moet zeggen dat de wagen nog steeds niet in orde is …

      #18335000
      robert1701
      Deelnemer
        Lid sinds:
        5 November 2005

        Telkens ik hem startte, draaide hij eventjes mooi en dan na enkele seconden, begon hij lelijk te doen.
        Iets met een hydraulische kleppenstoter ofzo? Een klep die niet meer helemaal sloot? Even had hij een terugslag naar de debietmeter, die dat helemaal niet graag had natuurlijk. Ik had beter de debietmeter van mijn andere Omega-A gebruikt. Daar staat een terugslagklep tussen met een “rubberen release klep”.

        Nu, na langer gedraaid te hebben, lijkt hij toch goed te draaien.
        Maar, nu is hij ook beginnen dampen uit zijn uitlaat!
        Kan een koppakking defect raken door de motor enkele jaren te laten liggen ofzo???

        Ik vond zo wie zo al een waterlek achter het thermostaathuis. Die ronde rubberen ring zal weeral aan vervanging toe zijn. Nummer 2 op de tekening.
        Ik had hem beter ineens vervangen (ik heb er hier enkele liggen), maar ik had geen goesting om alles te demonteren wat er voor hangt.
        Toch beter gedaan dus. Ik dacht, deze motor moet er toch maar even in, maar zo zie je maar.
        Dat dampen uit de uitlaat is dikkere pech waarschijnlijk. Maar de motor had dat niet toen hij weggelegd is???

        Ik ben eens een ritje gaan doen en hij rijdt goed.
        Maar mijn lichten werden meer dimmer met de tijd en op het laatste gingen mijn instrumenten niet meer.
        Nog net tot voor de garagepoort geraakt en toen viel alles uit. Platte batterij.

        Haast en spoed is zelden goed en dat is dus zo. Tot een stuk in nacht in de garage bezig zijn is ook niet goed.
        Ik had als laatste die dag (nacht dus) nog vlug de rode kabel aangesloten die op de B+ van de alternator moest (op de tast).
        Blijkt dat ik die op de D+ had aangesloten. Het was al verdacht dat ’s morgens mijn batterij plat was, terwijl er een druppellader aanhing.
        In het beste geval de regulator op de alternator vermoord. Waar ik de alternator had besteld in 2014, had ik nu had gevraagd of ze een vervang regulator hadden, maar dat hadden ze niet. “U kan wel een nieuwe alternator bestellen.” zeiden ze. Natuurlijk heb nu elders al een nieuwe besteld voor €5,95.
        Hopelijk is het daarmee verholpen. Nu nog vlug de spoelen en de diodes meten.

        #18335009
        Haasje17
        Moderator
          Lid sinds:
          8 September 2009

          Ligt een beetje aan hoe lang die heeft stilgestaan.
          Maar een motorblok wat een tijd niet draait kan vochtig worden.
          Hierdoor kunnen de cilinderwanden aangetast worden door roest, evanals de zuigerveren.

          Met als gevolg dat de zuigerveren de eerste start wat vast zitten en dus niet alle olie meer van de wanden kan schrapen.
          Heeft die kort stilgestaan zal dit met een kort ritje vaak al opgelost zijn. Staat die al jaren stil, had je beter vooraf even wat petroleum op de zuigers gegoten.

          #18337229
          Vinci
          Deelnemer
            Lid sinds:
            3 August 2009

            Compressie eerst eens meten. Klinkt ook alsof de distributie zwaar draait, sowieso de bougies er eens uit en met de hand draaien om te voelen of het soepel draait allemaal. Riem lijkt wel heel strak te staan, dan klinkt het ook zo..

            #18337230
            Vinci
            Deelnemer
              Lid sinds:
              3 August 2009

              Ik plaats sowieso nooit meer motoren zonder uitgebreide inspectie en minstens een fijne opfrisbeurt met nieuwe keerringen en distributie en zo.

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.