Wat is er allemaal nodig voor ombouw van euro 0 naar euro 2 ?

Forumindex Forums Techniek C20ne/seh (2.0 8v) Wat is er allemaal nodig voor ombouw van euro 0 naar euro 2 ?

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #18339074
    robert1701
    Deelnemer
      Lid sinds:
      5 November 2005

      De originele motor van Mijn oude Omega-A van ’90 blijkt toch maar een 20NE te zijn.
      Bij de onderdelenboer en in de online onderdelenshops krijg ik toch telkens C20NE te zien als ik het model ingeef.
      Daar waar normaal de katalysator zit, zit een lege uitlaat die eruit ziet als een katalysator.
      Dus nu mag ik bvb. Antwerpen niet meer in met mijn euro 0.

      Bij de klandendienst van GM België gevraagd welke euro-norm mijn Omega-A nu officiëel heeft, maar daar weten ze dat blijkbaar niet meer.
      Dan hebben die van GM inlichtingen gevraagd bij de dienst inschrijvingen voertuigen en die wisten het ook niet.

      Dus, wat moet ik nu allemaal veranderen om er een euro 1 of euro 2 van te maken?
      Een driewegkatalysator en een lambdasonde plaatsten om te beginnen.
      De stuurcomputer van een iets jongere Omega-A van ’92 met euro 1 overzetten of die van een calibra welke ik hier nog liggen heb.
      Ik heb gezien dat er bij de Calibra iets meer darmpjes en klepjes of zoiets bovenop de motor zitten, al dan niet elektrisch aangesloten.
      Ik weet niet welke euro die Calibra was. De ecu is een Motronic Bosch 0_261_203_653 GM 90_506_926.

      #18339077
      bart-gsi
      Deelnemer
        Lid sinds:
        7 July 2012

        ombouwen naar gas of E85… schijnen schone brandstoffen te zijn..
        voor LPG is bekend dat je een gastank nodig hebt..
        voor E85 een ander brandstof systeem dat e85 aan kan want het vreet door standaard brandstof leidingen heen.. en je kan daarmee ook nog gewoon op benzine blijven rijden..
        nadeel met E85 is dat je er meer van verbruikt..
        en kijken of het in jouw buurt te verkrijgen is…

        #18339310
        max
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 June 2004

          Een 20NE heeft geen Lambda sensor en is euro 0.

          Een C20NE heeft een Lambdasensor + Katalysator, deze zijn beide in de uitlaat te vinden, en dan is hij Euro 1.
          Belangrijk is dat voor een Euro 1, de Lambda en de Katalysator aanwezig moeten zijn.

          Zijn deze niet aanwezig dan kunt u van een andere C20NE de ECU, kabelboom, injectors, lambda, enz. ombouwen zodat de motor dan daarmee als Euro 1 draaien kan.

          Als uw auto een Lambdasensor heeft behoort het een Euro 1 te zijn en dan kunt u met een zogeheten minikatalysator de auto naar Euro 2 brengen.
          Het loont zich hier naar Duitsland te kijken, daar speelt het omrusten van euro 1 naar euro 2 een grote rol vanwege de wegenbelasting.

          Voorbeeld:
          http://www.ebay.de/itm/Minikat-60-5mm-Euro2-Opel-Omega-Caravan-A-KW85-150-/152034640198?hash=item2365f88146:g:vggAAOSw~gRVooK-
          Met het cerificaat kunt u het dan ook de ambtenaren laten zien, dat dit werkelijk euro 2 is.

          Deze Mini Kat word dan extra in de uitlaat erbij geplaatst. Ze is GEEN vervanging van de normale Katalysator, deze moet behouden blijven.
          Voor het bestellen uw uitlaatdiameter opmeten.

          Een andere optie is een extra koude start regeling (KLR = Kalt Lauf Regler), daar moet dan echter meer worden omgebouwd.
          http://www.ebay.de/itm/Twin-Tec-Kaltlaufregler-Euro2-20-31-50-56-Opel-C20NE-/151339482653?hash=item233c893e1d:g:EVsAAOSwq5lTrIXo

          U heeft dus 2 opties om de auto op Euro 2 te krijgen.
          Mini-katalysator of de koude start regelaar.

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.