startproblemen CORSA B 1.5TD

Forumindex Forums Techniek Overige motor types startproblemen CORSA B 1.5TD

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Berichten
  • #18327494
    jurgenve
    Deelnemer
      Lid sinds:
      21 July 2014

      Dag,

      Ik heb startproblemen met wagen , bij koude motor én ook als de motor gedraaid heeft…
      Ik hoor de startmotor duidelijk trekken, dus daar geen probleem.

      Het lijkt alsof er lucht in dieselcircuit zit. Als ik tijdens het starten het gaspedaal een paar keer in en uit trap dan start de wagen.
      Ik heb me altijd laten vertellen dat indien er lucht in het systeem zit, of er valse lucht wordt aangezogen, de motor niet stabiel draait en stilvalt ?
      Maar zodra de wagen draait, blijft deze netjes op stationair toerental van 950 RPM draaien, de motor reageert ook goed op acceleratie.

      De cilinderkoppakking is recent vervangen, alles lijkt mij correct aangesloten te zijn. Dieselfilter is ook vervangen.

      Denk er net aan: ik heb de indruk dat de motor de laatste tijd ook iets meer verbruikt.

      Iemand een suggestie in welke richting ik het probleem moet zoeken ?

      Dank alvast

      #18327551
      jurgenve
      Deelnemer
        Lid sinds:
        21 July 2014

        Iemand een idee ?, het is nogal dringend…

        dank

        #18327552
        wim-v6
        Deelnemer
          Lid sinds:
          12 August 2005

          Lekkende injector mogenlijk, die zijn los geweest van de leidingen.

          Of de retourrails, deze gaan ook vaak lekken als deze is los geweest.

          #18327664
          Kietje
          Deelnemer
            Lid sinds:
            9 February 2016

            Waarschijnlijk moeten de kleppen een keer gesteld worden. Is bij deze motor een wondermiddel bij slecht aanslaan.

            #18327901
            jurgenve
            Deelnemer
              Lid sinds:
              21 July 2014

              Stellen van de kleppen = speling tussen de nokken op de tuimelaaras en de kleppen. Correct ?

              #18328038
              wim-v6
              Deelnemer
                Lid sinds:
                12 August 2005

                Klopt als een bus Jurgen, allern heeft deze motor geen tuimelaars maar stoterhoedjes met vulplaatjes om de klepspeling te stellen.
                (Directe klep aandrijving)

                Niet over nagedacht eigenlijk maar dat moet altijd gebeuren na de kop los is geweest.

                Wat ik overigens vermoed is dat de vulplaatjes niet op de juiste plaats zijn teruggezet.

                Klepspeling word gesteld door vulplaatjes met bepaalde dikte tussen de stoter en de nokkenas.

                Deze verschillen kwa dikte per klep.

                Als deze lukraak zijn terug geplaatst heb je je probleem gevonden.

                Voor stellen van deze kleppen is dus een vulplaatjes set en gereedschap om de klep(stoter) naar beneden te duwen tegen de klepveerspanning in.

                Door Wim-V6 via Tapatalk

                #18328054
                jurgenve
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  21 July 2014

                  WIM-V6

                  De cilinderkop is terug geplaatst geweest zonder de klepspeling gecontroleerd, noch de vulplaaetjs aangeraakt te hebben…In technische boeken staat dit vermeld als mogelijke oorzaak van hoger verbruik + (koude) startproblemen.

                  Een 15000 km geleden (nu dikke 270k) moest ik gloeibougies al 2 à 3 maal aanslaan om te kunnen starten.

                  Indien het probleem effectief een de kleine klepspeling is, is het dan ook normaal dat de motor na warm gedraaid te hebben ook moeilijk start ?

                  Hoe snel moet dit in orde gebracht worden – voor er ernstige schade optreedt ?

                  Dank
                  Jurgen

                  #18328167
                  wim-v6
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    12 August 2005

                    Vlot als t kan

                    Door Wim-V6 via Tapatalk

                    #18330078
                    Kietje
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      9 February 2016

                      Ik heb hetzelfde gehad (20 jaar geleden weliswaar) en toen zei een bevriende Opel monteur dat als je in de zomer kleppen stelt, ze in de winter periode te strak staan en slecht aanslaan veroorzaken.
                      Ik had al veel zaken afgesteld en vernieuwd ( gloeiers) maar geen oplossing. Kleppen gesteld (bij geen van de uitlaatkleppen kon de dunste voelermaat er tussen. Dit gecorrigeerd en daarna een koude start als een nieuwe.
                      Ik heb hetspeciaal gereedschap en een aantal vulplaatjes hier nog liggen.

                      #18330125
                      jurgenve
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        21 July 2014

                        @ Kietje

                        Momenteel meet ik op één van de ingangskleppen 0,10 mm speling. Volgens werkhandboek moet dit 0,15 mm bedragen – te weinig klepspeling dus waardoor de klep te weinig opent als ik het begrijp. Als ik tijdens het starten, gas bijgeef slaat de motor sneller aan – wat dit dus wel kan verklaren.

                        Kan 0,05 mm werkelijk zoveel verschil maken dan ?

                        dank
                        mvg

                        #18334001
                        Kietje
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          9 February 2016

                          Kelpspeling is nodig om zeker te weten dat kleppen sluiten en niet tegen de nokkenas aan blijven liggen en daardoor iets open blijven staan en verbranden.
                          Vooral tijdens het starttoerental is het belangrijk dat de kleppen 100% sluiten omdat anders de eind- compressie/ temperatuur niet gehaald wordt en de ingespoten diesel slecht ontbrandt. Als de klepspeling dermate klein is zoals bij de 1,5 Isuzu motor krijg je problemen bij het goed aanslaan.
                          Destijds hadden Mercedes busjes daar ook erg vaak last van. Die hadden de kleppen op 0,1 mm staan als ik het me goed herinner.
                          Indien in de gelegenheid anders een keer compressie meten in de huidige situatie, kleppen goed stellen en nog een keer compressie meten.

                          #18334192
                          jurgenve
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            21 July 2014

                            @Keitje

                            Moet de nokkanas eraf gehaald worden om de stelplaatjes te vervangen? Ik krijg deze er nl niet uit nu, in het werkhandboek zegt men dat je via een magneet de plaatjes eraf moet kunnen nemen. Maar geen succes bij mij.

                            #18334440
                            wim-v6
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              12 August 2005

                              Je hebt gereedschap om de klep naar beneden te drukken om het plaatje te wisselen.

                              Heb je verkeerde klepspeling dan??

                              Door Wim-V6 via Tapatalk

                              #18335109
                              jurgenve
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                21 July 2014

                                Wim: ja inderdaad. Inlaat klep dichtste bij distributieriem bv heeft 0,10 mm ipv vereiste 0,15 mm…

                                #18336905
                                wim-v6
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  12 August 2005

                                  Zal je ze moeten stellen

                                  Door Wim-V6 via Tapatalk

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.