Stappenmotor afregeling optimaliseren

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) Stappenmotor afregeling optimaliseren

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #18336486
    Vinci
    Deelnemer
      Lid sinds:
      3 August 2009

      Ben nog eens met de stappenmotor aan de gang gegaan, aangezien ik een nieuwe had gekocht kon ik mooi vergelijken met de drie oudjes die ik ook nog had liggen, en deze met openen en volledig reinigen en smeren weer goed werkend heb gekregen. Een er van was de verzegeling van de stelschroef af voor de noodloop. De noodloop is het kiertje wat overblijft als je hem spanningsloos maakt. Het afregelen kun je dus doen met de stekker los, en dan draaien tot het toerental van de motor rond de 1000rpm ligt.

      Bij mijn de motor heb af en toe nog steeds (vooral als hij goed warm is) bij gas los eerst naar een toertje of 500-600 zakt en gelijk omhoog regelt naar rond de 1200 en dan pas rond de 1000 terecht komt. Als je dus veel manouvreert met parkeren is dat erg irritant, steeds alsof hij wil afslaan.

      Ik denk daarvoor de oplossing te hebben gevonden. Heb nu als experiment de regelklep zo afgesteld dat het kiertje niet eerst dicht gaat en dan pas open, maar gelijk al bij de grote opening het kiertje heeft. Zo wederom met de stekker er af afgeregeld op 1000 toeren. Nu zakt het toerental weliswaar iets trager in, maar gaat niet eerst omlaag, omhoog en omlaag…

      Het lijkt er wel op dat er een bepaald verloop in de ECU zit geprogrammeerd voor de spanning die hij moet geven, hoe meer open, hoe meer spanning. Dat verklaart ook waarom nu de toeren langzamer zakken bij gas los, omdat hij verwacht dat de klep veel lager zou moeten staan mechanisch. Ik wil nog testen wat er gebeurt als ik de klep voorzie van een piepklein gaatje vlak bij de rand naar de grote opening, of een sleufje in de rand, en hem dan mechanisch eigenlijk dicht zetten, als het een V-groefje is dan kan ik er nog wat aan afstellen ook, en is de mechanische afstelling meer in overeenstremming met de spanning die de ECU hoort te geven.

      Sowieso ben ik al een stuk blijer met de testafstelling, want hij stabiliseert wel mooi naar de 1000, en het iets trager inzakken kan ik beter mee leven dan dat geschommel en “alsof hij schrikt” weer omhoog schieten, en dan pas stabiliseren.

      Geen idee wat een tuner er nog aan kan sleutelen in de software, dat zou ik nog wel interessant vinden, maar eens aan Rudy vragen.

      Hoop dat de info iemand helpt…

      #18336518
      Vinci
      Deelnemer
        Lid sinds:
        3 August 2009

        Vanavond nog even een flink stuk proefgereden, en ja, dit is een hele verbetering! Mocht je dus het sputterdesputter effect ook hebben elke keer dat je je voet van het gas af haalt, en je hebt nog een extra stappenmotor liggen, dan raad ik aan de stelschroef ook eens “voorbij het dode punt” af te stellen.

        #18336645
        Vinci
        Deelnemer
          Lid sinds:
          3 August 2009

          Aangezien in een ander topic deze ter sprake kwam, en de info ook hier thuishoort plaats ik hier ook even een quote er van. Anders zitten we over een jaar weer met de search te ploeteren…

          [quote]Haha, nou ik ben echt helemaal overtuigd dat de originele constructie niet deugt. Er is geen enkele goede reden voor te bedenken naar mijn mening om de klep een “dood gebied” te geven tussen de noodloop kier en de geregelde grote opening. Ik denk haast dat er iets aan miscommunicatie is geweest tussen de assemblagelijn waar ze hem afstellen en wat het had moeten zijn vanuit het ontwerp idee.

          Zie het zo, wat het ding vooral laat haperen, wat het vooral laat afweten is de veer die hem een kant op beweegt. De actieve aansturing is niet het probleem. Als hij ook blijft ‘hangen’ dan doet hij dat terug, waar de veer hem moet bewegen (waardoor de toeren dus hoog blijven hangen) en niet heen, waar de ECU hem aan het aansturen is. Latere modellen kregen niet voor niets de driepins versie, waarbij helemaal geen veer wordt gebruikt, maar beide kanten op door de ECU wordt gedaan.

          Nu is mijn nieuwe afregeling ook nog iets hoger op de veerspanning, dus alle beweging terug gaat dan al met meer kracht. En er wordt dus nooit de ‘vergissing’ gemaakt om te lang op het dichte deel, het ‘dode punt’ te blijven hangen, waardoor dat effect uit mijn andere topic wordt veroorzaakt bij gas los.

          Sowieso, wie ook het carterintluchting kanaaltje heeft opgeboord heeft al iets meer ‘lek’ van nature, en dan ervaar je al een kleine verbetering, maar iedere motor heeft een net effe andere ‘lek’ en het is daarom altijd de moeite om de stappenmotor op noodloop toerental te kunnen bijstellen. Ik heb mijne nu op 900 toeren afgesteld, zodat de ECU wel wat regelbereik overhoudt. Dan nog is het ‘verslik-schrik’ effect bij gas los bij mij nu echt weg. Het rijdt nu eindelijk nooit meer ‘prutteldepruttel….BROEMMMM bij mij!! Was zo irritant, en als je per ongelijk bij de BROEMMM de koppeling opliet ging de auto er ook wel eens ongewenst vandoor, die motor is zoals we wel weten best krachtig, dus alles aan ongewenste toerental schommeingen merk je enorm.

          Hou er wel rekening mee, dat de verzegeling nogal hardnekkig is, en ik het alleen goed los kreeg met een dikke gasbrander er op, en dan met een piepdun horlogeschroevendraaiertje poeren tot alles er uit was. Toen paste er pas de inbussleutel in om hem te kunnen verdraaien. Doe je dat niet, dan draai je alles alleen maar aan stront.[/quote]

          #18336817
          Vinci
          Deelnemer
            Lid sinds:
            3 August 2009

            Vond deze afbeelding nog met google:

            [img]http://i.imgur.com/K0HS8Qx.jpg[/img]

            En daar is te zien hoe het naar mijn idee dus NIET goed werkt, het idee is dus om hem juist zo af te stellen dat hij altijd voorbij het volledig gesloten punt blijft.

            #18337156
            joop1970
            Deelnemer
              Lid sinds:
              1 September 2010

              Dit is zeker iets wat ik ga proberen binnenkort. Weet je ook hoe je de stappenmotor openkrijgt? neem aan plastic onderkant eruit wippen. Wil een exemplaar goed reinigen en smeren, denk dat dat ook geen kwaad kan na 20 jaar….

              #18337173
              Vinci
              Deelnemer
                Lid sinds:
                3 August 2009

                Zou hem niet openen, je trekt letterlijk een blik wormen open, veertjes, kwetsbare spoelen, dingen die in positie gebracht moeten worden, en je kan hem hooguit dicht lijmen daarna, meeste lijm houdt het nog geen jaar in een motorruimte. Ding moet ook potdicht zijn.

                Zou het met remreiniger en veel perslucht doen, en na het drogen met wat goede droge teflon (zoals f100 of finlube tf) smeren.

                #18339878
                Vinci
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  3 August 2009

                  Hier een ervaring van een Engelsman hiermee:
                  http://www.migweb.co.uk/forums/engines-transmission/778754-c20xe-misfire-when-first-start.html#post5579218

                  Op Migweb hebben ze er overigens een sticky van gemaakt. Hier geheel bovenaan:
                  http://www.migweb.co.uk/forums/engines-transmission/

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.