Opel Astra eerste Brexit slachtoffer?

Forumindex Forums Overige Opel algemeen Opel Astra eerste Brexit slachtoffer?

  • Dit onderwerp is leeg.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #17277391
    pjotter
    Deelnemer
      Lid sinds:
      21 November 2013


      De Britten hebben zich uitgesproken: door in meerderheid vóór een Brexit te stemmen, hebben zij aangegeven niet meer schouder aan schouder met Europa op te willen trekken. Dat is inmiddels oud nieuws, maar de gevolgen zullen pas in de toekomst duidelijk worden. Een en ander hangt niet alleen af van de nieuwe akkoorden die gesloten moeten worden, en van hoe hard de Britse economie geraakt gaat worden door een ‘migrantenstop’ belangrijker te vinden dan wat dan ook.

      Je kan evenwel stellen dat er, haast per definitie, minder handel tussen Groot-Brittannië en het geamputeerde Europa zal zijn. Dat zal ook de auto-industrie raken. Zo heeft Jaguar – Land Rover becijferd dat de kosten van de middelvinger van de Britten richting Europa alleen al voor dat bedrijf meer dan 1 miljard euro per jaar gaan bedragen. Toch is dit volgens LMC Automotive niet de eerste speler die het Verenigd Koninkrijk de rug toe zal keren. Dat is General Motors.

      Het Amerikaanse autoconcern bouwt in het Britse Ellesmere Port en Luton de modellen Astra plus Vivaro, die zowel als Opel als Vauxhall verkocht worden. Met name de Astra opereert in een segment waar de concurrentie uiterst fel is en waar de marges dus krap zijn. Die kunnen verdampen als sneeuw voor de zon als General Motors ineens importbelasting moet betalen bij verscheping van de middenklasser vanuit Ellesmere Port naar het vaste land van Europa (Jaguar – Land Rover zal daar ook niet aan ontkomen, maar deze premiumspecialist werkt met een grotere winstmarge).

      Brexit maakt export vanuit Engeland naar Europa duur(der). Tegelijkertijd zal met name in het geval van de Astra lokale productie kostbaarder worden omdat slechts 25 procent van de onderdelen uit Groot-Brittannië komen. De rest moet worden geïmporteerd en dat betekent … importbelasting.

      Positief bezien is General Motors voor wat betreft de onderdelenlevering niet met handen en voeten geboden aan het Verenigd Koninkrijk. Dat maakt het relatief eenvoudig om de productielijn van de Astra te verhuizen. Bovendien loopt dit model reeds van de band in Polen. Verder heeft Opel nog productiecapaciteit over in Rüsselsheim en Eisenach. Daarnaast kan theoretisch de fabriek in Bochum weer uit de mottenballen gehaald worden.

      Nadelig voor het marktaandeel van General Motors in Groot-Brittannië hoeft sluiting van de fabriek(en) niet te zijn. Collega Ford produceert al jaren geen auto’s meer in het Verenigd Koninkrijk en komt daar prima mee weg. Kwestie van wel een vaardige PR afdeling in stand houden. Diens persberichten kunnen kosteloos naar Europa gemaild worden.

      #18323163
      Jerremy
      Deelnemer
        Lid sinds:
        29 October 2004

        Ik zeg Bochum weer openen ! :thumb
        Dat zou toch echt een opsteker zijn voor de Bochumer arbeiders en in de wijde omtrek als de Astra daar weer gebouwd kan worden.

        Een échte Duitse Astra weer :wub

        #18323164
        Jerremy
        Deelnemer
          Lid sinds:
          29 October 2004

          De Britten hebben gekozen, prima, maar ze zullen daar dan ook de gevolgen van moeten inzien en ondervinden, korte termijn- alswel langer termijn..
          Hun keuze.

          #18323165
          pjotter
          Deelnemer
            Lid sinds:
            21 November 2013
            Jerremy wrote:
            De Britten hebben gekozen, prima, maar ze zullen daar dan ook de gevolgen van moeten inzien en ondervinden, korte termijn- alswel langer termijn..
            zie hier de gevolgen Minder werkuren voor werknemers Opel om Brexit

            Automerk Opel ziet de vraag naar de Corsa- en Insignia-modellen afnemen na de keuze van het Britse volk om uit de Europese Unie te stappen.
            Het concern zegt daarom vrijdag het aantal uren bij een tweetal fabrieken in Duitsland te moeten verlagen.

            Opel meldt dat het aantal dagen dat er kortere diensten gaan gelden afhangt van de vraag naar de modellen in het Verenigd Koninkrijk.

            Eerder verklaarde het concern al een effect te verwachten op de vraag naar auto’ s na de Brexit-keuze van de Britten. Na het referendum is het Britse pond gedaald en dit heeft gevolgen voor de financiële prestaties van de automaker in Europa.

            Door: NU.nl/Reuters http://www.nu.nl/economie/4309565/minder-werkuren-werknemers-opel-brexit.html?utm_source=headliner.nl&utm_medium=link&utm_term=free&utm_content=textlink&utm_campaign=Headliner.n

            #18323166
            Jerremy
            Deelnemer
              Lid sinds:
              29 October 2004

              Ja uiteraard, dat is inherent daaraan. Een mes dat aan 2 kanten snijdt.
              Echter zal Opel / Europa in eigen belang moeten gaan werken en denken. De Britten gaan dit ook doen, ze maken niet voor niets die keuze.
              De eigen belangen zullen hier voorop gesteld moeten gaan worden.

              Dat het gevolgen heeft is wijdverbreid en dus geen verrassing.

              #18323167
              omegast
              Deelnemer
                Lid sinds:
                1 December 2014

                volgens mij zag ik van de week op een Engelse nieuwszender , dat ze proberen om de Brexit nog een paar jaar uit te stellen :jerry

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.