motorelektronica verklikkerlicht

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) motorelektronica verklikkerlicht

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • #17231544
    uranus40
      Lid sinds:
      23 January 2011

      motorelektronica verklikkerlicht ging bij mij afgelopen week branden. Knipperde bij gas geven en brandde constant bij gas terugnemen op op gelijke snelheid. Hiermee bij de garage geweest. Uitgelezen, uitslag overslaan 2e cilinder. Men heeft van alles gecontroleerd maar men kon niets concreets vinden. Nu is de computer naar Opel gestuurd om uit te lezen, zonodig te resetten en nieuwe software erop te zetten. Althans dit is wat ik begreep. Nu staat de auto al ruim een week bij de garage. Wat uiteindelijk het probleem zal zijn of de oplossing is afwachten. Ik kan hierover nergens nadere informatie vinden op internet. Betreft een Opel Zafira, 2002 1.6

      #17803537
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        Vervang de bobine maar.

        Willem

        #17803538
        uranus40
          Lid sinds:
          23 January 2011

          Om te testen of het de Bobine was is er een andere Bobine op gegaan en het probleem was er niet mee weg.

          Sensoren etc zijn ook gecheckt, bougies waren goed.

          Oorzaak is onbekend, dus vandaar dat ik zelf even op zoek ben naar een mogelijke oplossing.

          #17803539
          Laagvlieger
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 June 2004

            Eerst elektrisch uitsluiten.

            – Bougies!
            – Bobine werd al genoemd door Wim.
            – Dan aansturing van de bobine controleren.

            Aansturing ok? -> Mechanisch probleem in de motor.
            Aansturing niet ok? -> Motorstuurapparaat defect.

            #17803540
            uranus40
              Lid sinds:
              23 January 2011

              Probleem is opgelost. Bleek toch de bobine te zijn. De vervang bobine die in eerste instantie gebruikt werd om te testen of het de bobine was bleek vermoedelijk ook een defect exemplaar te zijn. Als deze bobine wel goed was geweest was het probleem gelijk opgelost. Zonde van alle tijd en energie die erin gestoken is om de oorzaak te achterhalen. Ik ben in ieder geval weer tevreden dat het opgelost is.

              De computer bleek niet naar Opel te zijn gezonden maar naar een ander testbedrijf.

              #17803541
              wim-v6
              Deelnemer
                Lid sinds:
                12 August 2005

                naar ACtronics denk ik..

                Wilem

                #17803542
                aswnl
                  Lid sinds:
                  27 January 2011

                  Ik heb dus sinds een week of drie ook last van het motorelectronica-verklikkerlicht.

                  Op sommige dagen dan heb ik vrijwel geen vermogen om normaal op te trekken. Zafira is dan niet vooruit te branden, en bij 120 begint hij echt raar te doen en gaat het lampje branden. Reageert vrijwel niet op het gaspedaal bij accelereren.

                  De eerste dag nadat het optrad ging ik direct bij de Opel-garage langs om na te laten kijken. Computer werd uitgelezen, men kon niks vinden. Wel was ik € 64 lichter.

                  Echter probleem blijft, en verdwijnt net zo gemakkelijk als dat het komt. Dan weer 3 dagen niet, dan weer 2 dagen wel, etc. Het bederft mijn rijplezier behoorlijk. Gezien het feit dat op de dagen dat hij het wel doet echt alles normaal gaat, vermoed ik geen mechanisch probleem.

                  Mijn vraag: wat zou het kunnen zijn ?
                  Zou het een gaspedaalsensor kunnen zijn, of wordt dit ingewikkelder ?

                  *edit*: oh ja, betreft Zafira-A 2.0 DTH uit okt. 2004

                  #17803543
                  Laagvlieger
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    30 June 2004

                    Kan van alles zijn.

                    Vacuumsysteem,
                    kapotte EPPC klepjes,
                    Lekke turboslangen,
                    versleten turbo….

                    #17803544
                    aswnl
                      Lid sinds:
                      27 January 2011

                      Versleten turbo lijkt me stug, want dan zou het probleem niet zomaar weer net zo snel de wereld uit zijn.
                      Maar aan die eppc kleppen had ik niet gedacht, zou inderdaad ook wel eens heel goed de boosdoener kunnen zijn.

                      #17803545
                      aswnl
                        Lid sinds:
                        27 January 2011

                        Soms ontstaat het probleem zomaar uit het niets, en houdt het een paar dagen aan. Als dan op een gegeven ogenblik het lampje gaat branden, en daarna de auto wordt herstart, is het probleem over. Het lijkt wel of er sprake is van een “reset” als het lampje eenmaal heeft gebrand.

                        Maar soms duurt het een paar dagen voordat het lampje gaat branden. Inmiddels ben ik erachter dat wanneer in zo’n situatie na het starten een keer flink toeren gemaakt wordt in zijn vrij, de lamp geheid gaat branden bij het behalen van ongeveer 120 km/h op de snelweg. Als daarna de motor (op de vluchtstrook) wordt herstart is het probleem dus weer helemaal weg, alsof het nooit bestaan heeft. Waarna het een paar dagen later plotseling weer terug is. Ik ga er binnenkort maar mee naar de garage, maar ik spaar eerst nog even wat ervaringen op. Wellicht dat die ervaringen dan de zoektocht naar de oplossing kunnen vereenvoudigen…

                        #17803546
                        GRSBK
                          Lid sinds:
                          12 January 2011

                          [rquote=1853108&tid=141124&author=aswnl]Ik heb dus sinds een week of drie ook last van het motorelectronica-verklikkerlicht.

                          Op sommige dagen dan heb ik vrijwel geen vermogen om normaal op te trekken. Zafira is dan niet vooruit te branden, en bij 120 begint hij echt raar te doen en gaat het lampje branden. Reageert vrijwel niet op het gaspedaal bij accelereren.

                          De eerste dag nadat het optrad ging ik direct bij de Opel-garage langs om na te laten kijken. Computer werd uitgelezen, men kon niks vinden. Wel was ik € 64 lichter.

                          Echter probleem blijft, en verdwijnt net zo gemakkelijk als dat het komt. Dan weer 3 dagen niet, dan weer 2 dagen wel, etc. Het bederft mijn rijplezier behoorlijk. Gezien het feit dat op de dagen dat hij het wel doet echt alles normaal gaat, vermoed ik geen mechanisch probleem.

                          Mijn vraag: wat zou het kunnen zijn ?
                          Zou het een gaspedaalsensor kunnen zijn, of wordt dit ingewikkelder ?

                          *edit*: oh ja, betreft Zafira-A 2.0 DTH uit okt. 2004[/rquote]

                          Ik wil eff weten of het alleen uitlezen betreft
                          want ik heb mijn ZAFI pas uitlaten lezen
                          en dit was 35,70 euro
                          (in de buurt van Nijmegen)

                          #17803547
                          aswnl
                            Lid sinds:
                            27 January 2011

                            Men heeft voor die €64 uitgelezen en mij de conclusie doen toekomen dat men niet wist wat het was. Het ging tegen uurtarief, en moest maarliefst anderhalf uur duren.

                            Interessant gegeven: na de laatste reset een dag of 5 geleden heb ik nog geen troubles gehad en rijdt de wagen opeens zuiniger, aldus de boordcomputer. Ik kon op de laatste tank diesel ook maarliefst 75 km extra rijden, dat is 10%…

                            #17803548
                            uranus40
                              Lid sinds:
                              23 January 2011

                              En het probleem is er weer echter in andere vorm. In plaats van knipperen blijft het lampje nu af en toe constant branden. Uit laten lezen (mijn Opel Dealer doet dat voor niets) Storing krukas sensor. Na uitlezen was het constant branden opeens weg. Na een kleine anderhalve week kwam de storing weer terug. Ik laat hem dus weer opnieuw uitlezen. Ik zal hierna een update plaatsen.

                              #17803549
                              JeeDee
                                Lid sinds:
                                28 September 2005

                                Ik heb een vergelijkbaar probleem met dit verklikkerlicht. Bij mij (zafira uit 2000) gaat lampje branden als ik boven 4000 toeren kom. Dit is al lange tijd het geval maar verder geen problemen. Op dit moment is er een probleem met een schokkerig effect tijdens het rijden. De gastoevoerklep is gereinigd en heeft probleem grotendeels opgelost maar toch blijf het schokken af en toe.

                                Mijn vraag is : is er een relatie met het motorelectronica verklikkerlicht en het schokken tijdens het rijden ?

                                #17803550
                                KadAstra-EF
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  24 July 2010

                                  @uranus40 wrote:

                                  Probleem is opgelost. Bleek toch de bobine te zijn. De vervang bobine die in eerste instantie gebruikt werd om te testen of het de bobine was bleek vermoedelijk ook een defect exemplaar te zijn. Als deze bobine wel goed was geweest was het probleem gelijk opgelost. Zonde van alle tijd en energie die erin gestoken is om de oorzaak te achterhalen. Ik ben in ieder geval weer tevreden dat het opgelost is.

                                  De computer bleek niet naar Opel te zijn gezonden maar naar een ander testbedrijf.

                                  Mag ik vragen wat de kosten waren voor het verzenden/controleren van het stuurapparaat ?
                                  Ik hoor en lees hier geregeld dat het vaak gaat over honderden Euro’s dus vandaar mn vraag king:

                                  Groet, Rik ;)

                                  #17803536
                                  R_phAn
                                    Lid sinds:
                                    2 March 2011

                                    Vanmiddag op de snelweg heb ik voor het eerst kennis gemaakt met het ‘motorelektronica storing’-lampje.

                                    Ik was nietsvermoedend aan het cruisen met zo’n 130km/u, toen de wagen ineens terugviel in motorgeluid. Direct daarmee was het vermogen weg en brandde het storingslampje. Ik was niet heel ver meer van mijn werk en ben maar doorgereden – had niet heel veel zin om te parkeren op de vluchtstrook om er vervolgens niet meer op eigen kracht weg te komen.
                                    Ik lees zojuist in het boekje dat de auto bij dit verklikkerlicht terugvalt in een soort noodprogramma met verminderd vermogen. Net op de parkeerplaats was na het opnieuw starten van de wagen het lampje uit en leek het vermogen terug.

                                    Over twee weken heb ik een afspraak bij de profile omdat de condensor van de airco gerepareerd moet worden. Mits het euvel niet eerder terugkeert laat ik dan denk ik maar de boel uitlezen, hoewel ik niet zeker weet hoelang dergelijke fouten opgeslagen blijven. Als ie vanavond wéér gaat nukken moet het maar eerder.

                                    /me is not blij.

                                    [edit]
                                    ohja, ik heb een 2.2 diesel Zafira-A uit 2002 met bijna 180.000 op de teller.

                                    #17803551
                                    aswnl
                                      Lid sinds:
                                      27 January 2011

                                      Ik wil toch even terugmelden dat ik sinds mijn laatste bijdrage hier op dit forum totaal geen last meer heb gehad van het motorelectronica-lampje – en ik heb er niets aan gedaan. Rij nu alweer weken probleemloos 130-140 en het optrekvermogen is ook zoals het altijd geweest is…

                                      Wat ik me achteraf wel besefte was dat ik voordat alle ellende begon één keertje diesel heb getankt bij Argos in Wormerveer (nee, niet die bio-ellende, maar gewone diesel, maar wellicht is er bij het pompstation verkeerd gevuld ?). Met weer de gewone Tango-diesel bleef het probleem dus weg. Ik heb mijn conclusie dus wel getrokken. Mij zie je nooit meer bij Argos.

                                      #18423108
                                      stan10
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        23 April 2021

                                        Hoi, ging gisteren weg van mijn werk en ineens ging mijn verklikkerlicht en tractie controle lampje branden auto ging met pijn en moeite vooruit wat heel erg balen was,oja ik heb een Opel Vectra c 3.2 gts uit 2004 volgens het boekje stond iets van electronisch motorregelsysteem of in versnellingbakelectronica. Kan via de bediening schakelaar de tractie controle lampje niet uitzetten wel geeft de handleiding aan dat bij een snelheid van 60 kpu het lampje uit kan zetten nog niet geprobeerd. Wel mijn vraag wat de oorzaak kan zijn van het verklikkerlicht systeem!!

                                        Gr, John

                                      18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
                                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.