Koelvloeistof lek aan de verwarmingsradiateur

Forumindex Forums Modellen Omega Koelvloeistof lek aan de verwarmingsradiateur

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #18337176
    OmegaVanKindsAf
    Deelnemer
      Lid sinds:
      19 January 2017

      Hallo,

      Ik heb zonet opgemerkt dat er koelvloeistof lekt uit het luchtverdeelhuis. Gezien bij het vervangen van de radio dat er rode vloeistof staat. Het is niet veel maar het is vochtig en er staat een beetje nat. Ook dripjes uit de luchtuitlaat die zich opzij van de versnellingsbaktunnel bevinden. (verwarming voeteneinde)
      Ik lees in mijn Vraagbaak wel iets over de verwarmingsradiateur.
      Daar komen 2 buizen toe die met de koeling verbonden zijn.
      Ik veronderstel dat er nergens anders koelvloeistof kan stromen dan door die verwarmingsradiateur?
      is mijn veronderstelling juist als ik zeg dat ofwel de buisaansluiting ofwel de radiateur lekt?
      Die laatste zou ik kunnen verwijderen maar kan ik ook het hele luchtverdeelhuis demonteren? Of moet het dashboard dan verwijderd worden?.

      Iemand ervaring hiermee?
      Ik hoor het graag.

      #18337368
      martijn_maja
      Deelnemer
        Lid sinds:
        27 April 2006

        Ga er maar vanuit dat je verwarmings radiateur lek is.als de slangen in de motorruimte op de kachel radiateur geen lekkage vertonen. Het kan via de slang ook wel eens naar binnen lekken. Je kunt het proberen op te lossen, door een pil in het systeem te doen. Maar dit wil niet altijd Helpen. Mocht je een radiateur nodig hebben kan ik je er wel aan Helpen.

        #18337638
        robert1701
        Deelnemer
          Lid sinds:
          5 November 2005

          Ook ik had een lek en heb de verwarmingsradiator moeten vervangen.

          Als je geen airco hebt, is de kleine radiator er zo uit.
          Heb je wel airco, dan ga je even vloeken denk ik.
          Best een plastiek leggen, of je tapijten gaan “plakken”.

          Een originele vond ik qua prijs er wat over.
          Dan heb ik een aftermarket radiator gekocht die bij de onderdelenboer om de hoek, die toch nog steeds zo’n 80-tal € kostte.
          Daarna heb ik identiek dezelfde gevonden op eBay UK voor maar €15 en ook nieuw. Dus best eerst rondkijken.
          (De laatste vervangingsonderdelen kocht ik online in Zweden. Ik vond ook al interessante prijzen voor onderdelen in oa. Duitsland en de UK)

          Probleem met de aftermarket radiator die te koop is, is dat hij dunner is en ipv veel brede smalle kanaaltjes, deze twee rijen gewone ronde buisjes heeft. Één van de gaten van de aansluitingen heeft dan weer geen volledig open gat, zoals je op de tekening kunt zien, welk de doorstroming ook serieus beperkt.
          Komt er wel bij dat ik met LPG rijd en moet het warme water verdeeld worden tussen de radiator van de binnenverwarming en de ontspanner van de LPG, maar met de originele heb ik daar nooit problemen mee gehad. Nu krijg ik in de winter mijn wagen niet meer warm binnenin.

          Na een tijdje zijn dan weer de aansluitingen een beetje beginnen lekken en zal ik de kleine rubberen ringen moeten vervangen door iets dikkere. dit kan een tip zijn om op voorhand te toen.
          (De grotere rubberen ring achter het thermostaathuis lekt ook al koelvloeistof. Dus als je de volgende keer je distributieriem vervangt, best deze ineens mee vervangen.)

          Dan ben ik nu maar op de uitkijk voor een originele verwarmingsradiator of toch minstens één waarbij beide gaten volledig open zijn.

          #18337925
          OmegaVanKindsAf
          Deelnemer
            Lid sinds:
            19 January 2017

            Bedankt voor de uitleg.
            Ik heb natuurlijk ook niet stil gezeten en verder gezocht.
            Ik heb er ene gevonden in de onderdelenhandel. Het was een pak goedkoper, zo’n 20 euro. Natuurlijk was die net wat anders en veel flauwer gemaakt dan een originele.
            Maar het werkt. Eén nadeel is dat die niet zo goed afsluit daar waar die is ingeschoven en dat zal ik moeten oplossen met wat dichtingen.
            Maar het voornaamste is dat er geen lek meer is en er warme lucht uit de blazers komt.

            Bedankt voor de moeite jongens.

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.